Snygt bord!
Jag föratår att det blir svajjigt med en så tung skiva. Det var riktigt snygt så synd att det svajjar.
Hur är benen infästa i ramen?
Vilken impregnering har du på skivan?
 
Benen är bara limmade i hål 35mm. Borrade ett hål tvärt genom planka o ben o stoppade i en stor plugg för extra styrka.

Impregnering från texelent (sten o fogskydd)

Säger frugan "betongbord med smala svarvade ben i lutning", då är det bara att prova! 😊 Det är faktiskt stadigt nu när det står mot väggen med möbeltassarna på kortsidan.
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
heos
perhed skrev:
Säger frugan "betongbord med smala svarvade ben i lutning", då är det bara att prova!
Hehe, känner igen det där. Men det var ett väldigt snyggt bord!
 
  • Gilla
perhed
  • Laddar…
perhed skrev:
...men betongskivan väger 85kg o då svajar bordet...
Känns det inte lite osäkert med en 85 kg betongskiva som står svajigt och kan ramla ner på tårna?

Är det lugnt och stillsamt så OK,
men med barn som rasar omkring i vilda leka och med klumpiga tonåringar så... :surprised:

Röstar också för "raka", vertikala, stabila ben!


(PS
Förstår inte det här modet med betong i bord och bänkar.
Tycker inte det är snyggt och hemtrevligt, men det är ju bara en personlig smaksak)
 
Det är troligtvis infästningen som flexar, inte benen i sig. Har du limmat fast ramen mot skivan?
 
Johannes Carlsson skrev:
Det är troligtvis infästningen som flexar, inte benen i sig. Har du limmat fast ramen mot skivan?
Dubbelhäftande tejp och klossar på skivans undersida som förhindrar rörelse. Det är tyvärr benen som flexar lite. Jag är inte rädd. Det är stadigt nu mot väggen och det är rejäl ask som ska knäckas.

Dock så rekommenderar jag folk som vill bygga ett liknande bord att ha tunnare skiva och raka ben. Jag kan inte ha bordet fritt och läsa tidningen bredvid ungar som äter frukost utan att bli lite irriterad ;)
 
Hur tjock är skivan då och vad har du armerad den med?
Jag har gjort ett mindre bord med en betongskiva.
Den är 30 mm tjock och är armerad med 6 mm nätarmering. Jag har samma problem med att det är svajjigt. Stommen är inte allt för kraftig. Den är gjord i 20 mm ek. Benen är kilade från ca 40 mm ner till 20 mm.
Problemet är att det svajjar (runt) sin egen axel. Hade jag haft de nedre stagen som sitter mellan kryssen längre ut så tror jag att det hade hjälpt lite.
Hemmagjort runt bord med svajjig betongskiva armerad med nät, tunna ekben kilade, på ett parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L-OFast skrev:
Hur tjock är skivan då och vad har du armerad den med?
Jag har gjort ett mindre bord med en betongskiva.
Den är 30 mm tjock och är armerad med 6 mm nätarmering. Jag har samma problem med att det är svajjigt. Stommen är inte allt för kraftig. Den är gjord i 20 mm ek. Benen är kilade från ca 40 mm ner till 20 mm.
Problemet är att det svajjar (runt) sin egen axel. Hade jag haft de nedre stagen som sitter mellan kryssen längre ut så tror jag att det hade hjälpt lite.
[bild]
Med så tjock skiva finns det nog utrymme hållbarhetsmässigt att bara ha kanterna 3 cm och resten av skivan kanske 1,5? Det borde spara mycket vikt.
 
Det tror jag absolut att det gör. Men det blir klurigt att armera. Använder man 6 mm järn så blir det inte många mm täckande betongskickt.
Jag har funderat om man kan använda antingen hönsnät eller putsnät av glasfiber men jag vet inte hur hållfastheten blir?
Sen fins det ju fiberarmerad betong också.?
Det går att exprementera mycket.😊
 
Min skiva är 2,5cm. Använde fiberbetong o armeringsjärn i ytterkant. Tycker din möbel illustrerar det fint. För tjock skiva o för tunn bas. Ingen betongexpert men du borde kunna ha tunnare skiva.
 
Ja på bilden så framhävs verkligen oproportionen. I verkligheten så är det inte alls så påtagligt.
Jag använt mig av ett svep (far upphängning av spirorör) till form, jag tror att den är 103 cm i diameter och 3cm hög. Därav 3cm tjock skiva.
Jag använde mig av weber ex702 till gjutningen. Väldigt fin att jobba med, flyter ut väldigt fint.
 
L-OFast skrev:
Det tror jag absolut att det gör. Men det blir klurigt att armera. Använder man 6 mm järn så blir det inte många mm täckande betongskickt.
Jag har funderat om man kan använda antingen hönsnät eller putsnät av glasfiber men jag vet inte hur hållfastheten blir?
Sen fins det ju fiberarmerad betong också.?
Det går att exprementera mycket.😊
Det finns tunnare armeringsnät som används vid tex flytspackling. Har för mig att "järnen" brukar vara runt 2,5 mm i sådana nät (bygger alltså 5 mm). Dessutom är de hyfsat finmaskiga jämfört med ett traditionellt nät. Borde väl kunna vara en vettig kompromiss?

Om du gjuter en tunn skiva tror jag att du bör placera nätet närmare undersidan för att minska risken för krympsprickor på ovansidan (alltså sidan som syns).
 
Denhär tråden blev en betong tråd. Misstänker att det fins sådana på andra delar av furumet där denhär frågan har stöts och blötts.
Det fins inte bara en del i mitt projekt som går att effektivisera. Tunnare bänkskiva är en av dem.
 
Då återgår vi till lite träprylar då. ;)

Passande inför helgen, ett vinställ för en flaska och två glas!
Trevlig helg!

https://youtu.be/74Fck9FQhok

Trävinställ för en flaska och två hängande vinglas framför ett abstrakt måleri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
ConnyK och 3 till
  • Laddar…
pjodden skrev:
Då återgår vi till lite träprylar då. ;)

Passande inför helgen, ett vinställ för en flaska och två glas!
Trevlig helg!

[länk]

[bild]
Åååh nej, tomma glas.....:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.