Det är inte alls så säkert att man får ledningsrätt för jag antar att det är inom ett detaljplanelagt område vi pratar om? För att bevilja ledningsrätt ska det vara utlagt som u-område i gällande dp. Eventuellt kan det bildas ledningsrätt inom prickmark där det inte gör så mycket skada. Det ska mycket till innan det beviljas en ledningsrätt inom mark med byggrätt och om det görs är det inte alls säkert att en domstol (vid överklagad förrättning) håller med om att det går att ha en ledningsrätt där.

Det kostar nog dessutom en 30-60 000 kr för en sådan ledningsrätt till lantmäteriet eftersom det skulle ske med tvång vilket innebär värdering och sammanträde. Så även om man inte kan kräva vad som av bolaget kan de nog efter övervägande gå med på någon typ av ersättning.

Mvh
 
P
Nej, nej, nej. Du får problem när du säljer om nästa ägare måste ta hänsyn till nergrävda ledningar. Om du ändå tänker säga ja så ska du ha ett servitutsavtal där intrångsersättningen regleras med en årlig kompensation.
 
Årlig ersättning går egentligen inte att ha vid ett servitut. Servitut ska i regel gälla för all framtid och för det betalas en engångsersättning. Dessutom är det en väldigt dyr apparat att i administration att betala ut massa mindre belopp till många markägare och att betalningarna sker i tid.
 
  • Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det är extremt ovanligt med en årlig kompensation för olika typer av markintrång. Vare sig det är vägar, rör eller ledningar...
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
P
Lite mer info:IP Onlys underleverantör grävde grannens fiberledning på min tomt. Jag ställde till ett sabla oväsen och krävde avtalsservitut. Då grävde de upp ledningen och återställde både gräs och asfalt och lade ledningen i gatan istället. De vill bara spara pengar på sin offert och gräva där de tror att det inte kostar något. Tänk också på att det är ett företag som äger fibern och fakturerar medan ett annat bolag gräver. De talar inte alltid sanning om vad som gäller så se till att fiberägaren ger dig skriftligt på allting. Tomma löften är inte värda någonting. Bli inte lurad utan tänk igenom detta noga. Staten har fastställt att hushållen ska ha fiber i framtiden så det är klart att de levererar även om en villägare säger nej till ledningen över sin tomt.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Själv lade jag ned en plaströr från trottoaren till källaren i huset vid byte av inkommande vattenledning 15-20 år innan fiber kom på tal och detta med anledning av andra TV-erbjudanden som inte fullföljdes. När det blev aktuellt med fiber för några år sedan förlängde jag plaströret med en flexibel slang av den typ man lägger elledningar i fram till en anslutningspunkt som jag själv valde i köket mitt i huset. Därifrån blåstes fibern enkelt ett hundratal meter till närmaste kopplingsskåp. Observera att kraftiga böjer hos fibern skall undvikas. Min placeringen av anslutningspunkten krävde bara en kort kabel till routern, som alltid bör placeras mitt i byggnaden.
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Vi har grannens avlopp under vårt hus och detta sätter stopp på det mesta. Otroligt korkad lösning då den dessutom ligger mitt på tomten. Detta sätter stopp för pool, underjordiska garage, källare osv. Om du nu ska tillåta att de de drar över er tomt se till att det hamnar i tomtgräns samt att ni får bra ersättning. De sparar massor på att exempelvis slippa återställa asfalt. Lycka till.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Dheri skrev:
Ha med i tankarna att det även påverkar din möjlighet att använda din egen tomt. Du kan antingen inte plantera träd eller bygga tex friggebod där fibern går. Och vad händer om du av misstag råkar gräva av deras kablar?
Gör INTE som jag..
När vi fick fiber sprayade man färg på marken där fibern tänktes gå och frågade "är det bra så?"
Jag sa "javisst", utan att ett ögonblick tänka på att fibern nu går exakt tvärs över där min planerade nya stenkista för vatten från taket skulle ligga.....
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
sm3gtp skrev:
Själv lade jag ned en plaströr från trottoaren till källaren i huset vid byte av inkommande vattenledning 15-20 år innan fiber kom på tal och detta med anledning av andra TV-erbjudanden som inte fullföljdes. När det blev aktuellt med fiber för några år sedan förlängde jag plaströret med en flexibel slang av den typ man lägger elledningar i fram till en anslutningspunkt som jag själv valde i köket mitt i huset. Därifrån blåstes fibern enkelt ett hundratal meter till närmaste kopplingsskåp. Observera att kraftiga böjer hos fibern skall undvikas. Min placeringen av anslutningspunkten krävde bara en kort kabel till routern, som alltid bör placeras mitt i byggnaden.
Nja, nu var tråden om en stamledning som skulle passera över fastigheten men det framgår in i texten hur många som berörs.
 
Står det nånstans att det är stamnätet? Det kan väl lika gärna vara spridningsnät till tre grannar?
 
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Nu vet vi inte hur många fastigheter som skulle matas via den tänkta stammen över TS fastighet, men om TS skulle gräva av den blir kostnaden betydligt högre än den egna fiberanslutningen.
Ersättningen som TS skulle krävas på för omblåsning av fiber, svetsning av fiber, etc, för flera fastigheter lär hamna på 5-siffriga belopp.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
useless skrev:
Står det nånstans att det är stamnätet? Det kan väl lika gärna vara spridningsnät till tre grannar?
Jo, visst kan det vara spridningsnät också men det blir inte någon skillnad för TS om det är multiduct DB4*7 eller en DB1*14 som man gräver ned, eller kanske båda. Kostar bara lite olika att blåsa om och fibersvets vid skada beroende av avstånd och antal fibertrådar ;)
 
Som sagt det är ett intrång som försämrar/begränsar användbarheten av fastigheten. Och det permanent. Så även om inte du tycker det är nån stor grej kanske nästa ägare tycker det och du får sälja med rabatt.

Utgå inte från att fiberfirmans erbjudande är skäligt utan fundera noga och räkna på det. Våga säga nej.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Och jag tjatar vidare med min käpphäst ;)

OM ni kommer överens så ska kablarna ner > 60 cm !
Annars slutar det med att någon sätter en jordfräs eller spett i dom en vacker dag
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Roger_Gustavsson skrev:
...Det går alltid att begära visning av ledningarna inför grävning.
Vill bara inflika att enligt vattenfall (nätägare) och skanova har jag varken el eller telefoni i mitt hus. Det trots att jag sitter och skriver detta i skenet från led-lampan, uppkopplad med adsl. (Ingen fiber än).
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.