Igår eftermiddag så upptäckte jag en liten fruktos i sovrummets innertak. Förvånad över detta då det är ett nylagt plåttak sedan ett par år tillbaka beger jag mig upp på taket då jag vet att avloppsventilationen utmynnar ungefär där för att kolla om det är otätt. Ser då detta.

Inre vy av ett otätt avloppsventilationsrör skarvat med eltejp och PET-flaska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ägt huset sedan maj 2016 och får väl lite skylla mig själv som inte inspekterat denna del bättre än okulärt nedifrån marken. Det där ser ju inte alls rätt ut med ett så underdimensionerat rör utan någon tätning runtom, det måste ju regna rakt in på vinden?! Jag går upp på vinden och lokaliserar vart röret kommer upp i isoleringen och gräver fram det. Det ser då ut så här!

Improviserad ventrörsskarvning på vind med eltejp och en PET-flaska, omgiven av isolering och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är då alltså någon hemmapular-skarv-lösning med ett par rullar eltejp och en bit av en PET-flaska som har skarvats från röret som kommer upp genom bjälklaget. Vet inte om detta var en lösning som kom till då de la om taket och den tidigare avlutningen gått rätt upp. Den röda slangen som anslutits så vackert är kondensavloppet från ventilationsaggregatet.

Men nu till min fråga, jag måste ju åtgärda detta. Jag har satt dit en tork nu för att få bort fukten. En första anblick så verkar det ändå inte ha varit tillräckligt blött för att orsaka några större påväxter eller liknande, så förhoppningsvis klarar jag mig från att riva något. Men vad är det jag behöver för att göra detta rätt? Smidigast vore det ju om man kunde ha någon flexslangslösning från röret som kommer upp från bjälklaget eller om man först sätter dit en skarv med en förgrening att ansluta slangen från ventilationen? Men hur gör jag med anslutningen mot taket för att det ska bli bra?
 
jonloof skrev:
Igår eftermiddag så upptäckte jag en liten fruktos i sovrummets innertak. Förvånad över detta då det är ett nylagt plåttak sedan ett par år tillbaka beger jag mig upp på taket då jag vet att avloppsventilationen utmynnar ungefär där för att kolla om det är otätt. Ser då detta.

[bild]

Jag har ägt huset sedan maj 2016 och får väl lite skylla mig själv som inte inspekterat denna del bättre än okulärt nedifrån marken. Det där ser ju inte alls rätt ut med ett så underdimensionerat rör utan någon tätning runtom, det måste ju regna rakt in på vinden?! Jag går upp på vinden och lokaliserar vart röret kommer upp i isoleringen och gräver fram det. Det ser då ut så här!

[bild]

Det är då alltså någon hemmapular-skarv-lösning med ett par rullar eltejp och en bit av en PET-flaska som har skarvats från röret som kommer upp genom bjälklaget. Vet inte om detta var en lösning som kom till då de la om taket och den tidigare avlutningen gått rätt upp. Den röda slangen som anslutits så vackert är kondensavloppet från ventilationsaggregatet.

Men nu till min fråga, jag måste ju åtgärda detta. Jag har satt dit en tork nu för att få bort fukten. En första anblick så verkar det ändå inte ha varit tillräckligt blött för att orsaka några större påväxter eller liknande, så förhoppningsvis klarar jag mig från att riva något. Men vad är det jag behöver för att göra detta rätt? Smidigast vore det ju om man kunde ha någon flexslangslösning från röret som kommer upp från bjälklaget eller om man först sätter dit en skarv med en förgrening att ansluta slangen från ventilationen? Men hur gör jag med anslutningen mot taket för att det ska bli bra?

Jag skulle nog montera på en "vakumventil" på avloppsröret.
Så slipper du dra avloppsröret genom taket.


Typ en sån här:
http://forflyttningsorgan.malenlis.ru/vakuumventil-avlopp-placering/
 
  • Gilla
cyb
  • Laddar…
Macintorsk skrev:
Jag skulle nog montera på en "vakumventil" på avloppsröret.
Så slipper du dra avloppsröret genom taket.


Typ en sån här:
[länk]
Tack för svar, jo det var min första tanke. Men efter lite googlande så fick jag uppfattningen av att det inte var den bästa lösningen utan att få ut det genom taket var att föredra. Och då jag ändå har möjlighet att dra det den vägen så känner jag att det är bästa lösningen. Annars måste jag ju ändå plugga det hålet.
 
Finns det redan ett hål upp igenom taket med bra anslutning är det ju vanskligt att ta bort detta.
I det läget skulle jag rensa upp tape och div rördelar för att kunna använda rätt grejer.
Den röda slangen är den ansluten i det gråa röret? Vart tra den vägen?
 
jonloof skrev:
Tack för svar, jo det var min första tanke. Men efter lite googlande så fick jag uppfattningen av att det inte var den bästa lösningen utan att få ut det genom taket var att föredra. Och då jag ändå har möjlighet att dra det den vägen så känner jag att det är bästa lösningen. Annars måste jag ju ändå plugga det hålet.
Nackdelen med en vakumventil är att den "kleggar" igen efter ca 5 år.
Då räcker det att göra rent den.

Hur stort hål har du upp genom taket?
Tänk på att försöka behålla dimensionen på röret som kommer upp, så att du inte förminskar den.
Vad är det som "kliver på" den stammen?
Bad och kök?

mvh
//Micke
 
jonloof skrev:
Den röda slangen som anslutits så vackert är kondensavloppet från ventilationsaggregatet.
För dom som undrar...
 
snuttjulle skrev:
Finns det redan ett hål upp igenom taket med bra anslutning är det ju vanskligt att ta bort detta.
I det läget skulle jag rensa upp tape och div rördelar för att kunna använda rätt grejer.
Den röda slangen är den ansluten i det gråa röret? Vart tra den vägen?
Den röda slangen är från ftx ventilationen för eventuell kondens därifrån. Hålet upp genom taket är tätt och fint, dock så har de ju bara stuckit upp avloppsröret genom det, det finns således ingen direkt anslutning att tala om.


Macintorsk skrev:
Nackdelen med en vakumventil är att den "kleggar" igen efter ca 5 år.
Då räcker det att göra rent den.

Hur stort hål har du upp genom taket?
Tänk på att försöka behålla dimensionen på röret som kommer upp, så att du inte förminskar den.
Vad är det som "kliver på" den stammen?
Bad och kök?

mvh
//Micke
Jag har inte mätt hålet genom taket men gissningsvis ca 15-17 cm. Det är iaf större än det avloppsrör som går upp i det som kan ses på bild nr 1. Då detta är den enda avluftningen jag har så förutsätter jag att det är hela stammen som avluftas via denna. Bad och kök javisst, sedan är det ju en toa och en tvättstuga då.

Så frågan är hur man löser dimensionsförminskningen av avloppsröret när det ska mynna ut genom taket så det blir tätt
 
Vad är det för dimension på röret som kommer nerifrån och det som går ut genom taket?
 
Ahh sorry missade att läsa om den röda slangen. ;)
Den röda slangen borde gå att ansluta med en typ diskmaskins anslutning.
Och sedan tror jag fortfarande att det går att få till resten bara man rensar bort allt konstigt som sitter där.
Är det så att takanslutningen är en stor huv med tak? Då borde inte det räcka med att se till att det röret du har går långt upp i huven och sedan trycka in isolerning så det inte blåser in.
 
  • Gilla
cyb
  • Laddar…
Är det inte "bara" att hitta rätt dimensioner på rören och sätta ihop dem? Därtill att säkerställa att vatten uppifrån kan rinna neråt. Slanganslutningen borde väl gå att fixa med en anslutning alá diskmaskinens. Sedan hade ngn form av mössa kanske varit bra. Förvisso mer av typen "bra att ha" än nödvändigt.

OBS! Jag är inte proffs så en rörläggare må ha helt andra åsikter.
 
useless skrev:
Vad är det för dimension på röret som kommer nerifrån och det som går ut genom taket?
Har inga exakta dimensioner i skrivandets stund, vet just nu bara att de diffar.

snuttjulle skrev:
Ahh sorry missade att läsa om den röda slangen. ;)
Den röda slangen borde gå att ansluta med en typ diskmaskins anslutning.
Och sedan tror jag fortfarande att det går att få till resten bara man rensar bort allt konstigt som sitter där.
Är det så att takanslutningen är en stor huv med tak? Då borde inte det räcka med att se till att det röret du har går långt upp i huven och sedan trycka in isolerning så det inte blåser in.
Behöver såklart börja med att rensa bort allt för att se vad det är för något under all tejp och petflaskor osv, men då allt detta hamnat där från början så är jag inställt på att det är för att det är otätt och anslutningarna kanske inte passar tillsammans.

Men att köpa lite nya rör och böjar samt som du skriver någon bättre anslutning för den röda slangen så är man kanske på banan där, ev. isolera dessa. Det är just anslutningen mot taket som jag tycker verkar knivigast.
 
Det jag tänker är att det ska ju inte rinna en massa vatten i detta rör uppifrån. Så det är ju ingen panik om du inte får ihop detta samma dag som du öppnar upp. Gissar att det är kondens som fuktat upp det om det inte är från den röda slangen det runnit vatten.
 
Ta med dig fotot och visa på en rörfirma så får du med dig rätt grejer. Mät vilka dimensioner det är. Jag tror avluftningen är 110 och kanske den andra anslutningen är 75 ? slanganslutningen går göra på flera sätt. Som Kontrollansvarig godkänner jag aldrig en vakumventil av flera orsaker.
 
När det ser ut så på vinden undrar man ju hur det ser ut på andra ställen.
 
  • Gilla
cyb
  • Laddar…
Tog ner allt så kan jag ta med mig skiten får vara avluftning direkt på vinden 1-2 dar. 115 resp. 50 mätte jag dom till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.