Ni som har anlitat arkitekt, vad har ni fått betala? Vi har så här långt fått prisuppgifter från två. Den ena ville ha 300' för bygglovs- och kompletta konstruktionsritningar (bygg, el, vvs etc). Den andre vill ha 50' för bygglovshandlingar. Båda börjar med ett vitt papper, dvs vi ritar inget själva.
 
;) Ja, det var ju en våldsam skillnad  ;).

5-8% av produktionskostnaden mellan tummen och pekfingret är en ganska gängse taxa. Arkitekten på fina gatan ligger högre. En ung, oerfaren säljer sig kanske billigare för att få in en fot i branschen. Men i de ovan 5% ingår då inte konstruktionsritningar - den kostnaden kan skilja en del beroende på hur komplext huset ritas och hur tomten är beskaffad.

Min arkitekt tar bygglovsdelen samt följer hela bygget och har kontinuerlig dialog med byggaren. Han startade också upp från scratch dvs utgångspunkten var en 35-punktad funktionslista på vad jag ansåg väsentligt i mitt kommande hus.

Att anlita en arkitekt endast fram till bygglovshandlingar tycker jag låter knapert. I dessa finns ju inte alla detaljer som 'gör' huset dvs fasaddetaljer, den fasta inredningen, materialval, produktval, färgval etc.
 
Bateman skrev:
Ni som har anlitat arkitekt, vad har ni fått betala? Vi har så här långt fått prisuppgifter från två. Den ena ville ha 300' för bygglovs- och kompletta konstruktionsritningar (bygg, el, vvs etc). Den andre vill ha 50' för bygglovshandlingar. Båda börjar med ett vitt papper, dvs vi ritar inget själva.
Kräver akritekten 300kkr i arvode för en villa måste han ha renommé i världsklass eller vara utomordentligt långsam i sitt arbete, så att det blir möjligt att debitera för en ohygglig massa timmar. Åk över till Estland och få allt för 20kkr. Som de säger på Rapport - marknaden bestämmer.
 
Bateman skrev:
Den ena ville ha 300' för bygglovs- och kompletta konstruktionsritningar (bygg, el, vvs etc).  
Nja, visst låter det mycket - men bygger man en flermiljonsvilla på en flermiljons bergstomt i ett storstadsområde och bygget inkluderar arkitektritningar, samtliga konstruktionsritningar, leverantörsval, projektledning etc etc så är jag inte övertygad om att jämförelsen med en Estlandstrip är adekvat.
 
yonna skrev:
[quote author=Bateman link=1142785472/0#0 date=1142785472]Den ena ville ha 300' för bygglovs- och kompletta konstruktionsritningar (bygg, el, vvs etc).
Nja, visst låter det mycket - men bygger man en flermiljonsvilla på en flermiljons bergstomt i ett storstadsområde och bygget inkluderar arkitektritningar, samtliga konstruktionsritningar, leverantörsval, projektledning etc etc så är jag inte övertygad om att jämförelsen med en Estlandstrip är adekvat.
[/quote]

Instämmer!
Bygglovshandlingar brukar enligt min uppfattning kretsa kring 15-30'. Vissa inkluderar även idé och skiss-stadiet i detta om du inte har en egen idé - andra ritar klart dina idéer till bygglovshandlingar för samma pengar.

Sen har vi ju steg 2 som i pengar/timmar kan bli hur mkt eller lite som helst - helt beroende på hur utförliga ritningar du vill ha. I extrem fallet låter man kanske t.o.m. arkitekten rita hur kaklet skall sättas upp i badrummet för att få ett speciellt mönster. Vill man att arkitekten skall vara SÅ detaljerad kostar det också...

:)
 
Hemmakatten
DerniZ skrev:
I extrem fallet låter man kanske t.o.m. arkitekten rita hur kaklet skall sättas upp i badrummet för att få ett speciellt mönster.:)
Det är precis vad våra arkitekter gör. :) Men inte känner jag mig särskilt extrem för det... ;)
Det handlar om att få sina idéer och tankar omvandlade till praktisk genomförbarhet på ett sätt så att det blir både funktionellt och snyggt.
 
yonna skrev:
[quote author=Bateman link=1142785472/0#0 date=1142785472]Den ena ville ha 300' för bygglovs- och kompletta konstruktionsritningar (bygg, el, vvs etc).  
Nja, visst låter det mycket - men bygger man en flermiljonsvilla på en flermiljons bergstomt i ett storstadsområde och bygget inkluderar arkitektritningar, samtliga konstruktionsritningar, leverantörsval, projektledning etc etc så är jag inte övertygad om att jämförelsen med en Estlandstrip är adekvat.[/quote]
Och exakt vad skulle göra jämförelsen inadekvat?
Det spelar ingen roll om man bygger "flermiljonsvilla på en flermiljons bergstomt" eller vad man nu än bygger. En bra arkitekt anpassar sig till kundens önskemål. Att alla nödvändiga ritningar inkluderas räknar jag numera som ett krav, inte som bonus. Det får man utomlands, och varför svenska arkitekter inte klarar av den biten är för mig en gåta.

Dessutom blir exempelvis en estnisk arkitekt alltid billigare än svensk, vilket förklaras av ett helt annat löneläge i Estland, samt att svenska arkitekter tar extremt bra betalt för sina jobb, och det enda som gör det möjligt är kunder som glatt betalar rena ockerpriser.
 
Vi betalade våran arkitekt 27000 kr, men det var bara ritningen på huset.
Konstruktionsritnigen ingick i "matrialsatsen"
 
Bateman skrev:
Vi har så här långt fått prisuppgifter från två. Den ena ville ha 300' för bygglovs- och kompletta konstruktionsritningar (bygg, el, vvs etc). Den andre vill ha 50' för bygglovshandlingar.
Jag tycker priserna verkar ganska lika i mina ögon.
Båda har med bygghandlingar. (3-5 ritningar.)

Den dyrare har även med alla andra ritningar som ni måste låta upprätta för att kunna bygga ert hus. Om ni inte köper rubbet av denna arkitekt så måste ni köpa till mer projektering av andra.( ytterligare 10-25 ritningar)

Om man summerar ihop det så blir det nog samma slutkostnad. Kanske tom. lite billigare om man använder samam till alla ritningarna eftersom denne redan är insatt i huset och vad ni vill ha och att man redan i framtagandet av bygglovsritningar tar hänsyn till konstruktionslösningar och installationer.
 
För att komplettera mitt inlägg lite:

Arkitekt 1 har funnits med i Residence vid ett flertal tillfällen och ritar mycket spännande hus, tyvärr är han lite dyr för oss. I hans 300' ingår i princip allt, tex exakt var spottar mm ska sitta för optimalt ljus.

Arkitekt 2 ritade inte konstruktionsritningarna själv men bedömde att totalkostnaden skulle bli ca 100'. Om vi behöver ta fram dem själva hänger lite på husleverantör och om det blir trä eller sten så det känns bra att inte ha med det från början.

Estland? Det känns som om det blir lite bökigt, varje gång man ska träffas måste någon resa och det kostar både tid och pengar.

Vi kommer att bygga i Stockholm.
 
Bateman skrev:
Arkitekt 2 ritade inte konstruktionsritningarna själv men bedömde att totalkostnaden skulle bli ca 100'.
Jo, men till detta skall även el-, ventilations- och rörritningar läggas. De är inte heller gratis.


Jag bara tyckte det var lite enkelt att jämföra 50´med 300´rakt av.
 



Bateman>> Tja, Du tror inte att Du har en del av förklaringen där... ;-) Han tar helt enkelt betalt för sitt namn. (Låter lite som det skulle kunna vara Pål Ross i mina öron - rätt gissat?)


/Almen
 
Almen skrev:
Bateman>> Tja, Du tror inte att Du har en del av förklaringen där... ;-) Han tar helt enkelt betalt för sitt namn. (Låter lite som det skulle kunna vara Pål Ross i mina öron - rätt gissat?)


/Almen

Tja.
En tavla får ju olika pris beroende på vem som målat den.
Lita så är det även med arkitekter. Man får betala mer för ett känt namn än ett okänt.
 
Almen>> Fel, Magnus Ståhl var det. Jag tycker Ross är lite "svulstig", Ståhl ritar mer strama hus.
 
Det var då för väl då  ;D - jag måste erkänna att Ross inte tilltalar mig - men Ståhls hus är verkligen läckra! Jag skulle hellre satsa på en duktig arkitekt och istället försöka få honom att rita ett billigare hus ... för visst har Ståhl en estetik som är grymt tilltalande. Titta inte i första hand på vad arkitekten kostar utan kolla upp ordentligt vad som ingår!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.