Jo men om mikrobrytaren inte kan avaktivera larmet helt så vad är problemet? Kortsluten, öppen, inget av detta kan avaktivera larmet helt, dvs inget säkerhetsproblem. Möjligen då om någon skulle ha med sig högspänning och lyckas koppla in på brytarens kontakter utan att larmet först går... Men jag tänker mig trådlös koppling och då finns inte detta problem heller. Även om du har kabel från mikrobrytare till larmcentral så kan du ju gardera med optokopplare eller relä om du är paranoid angående att någon skulle försöka koppla in spänning på kablarna i syfte att slå ut larmcentralen, vilket verkar vara extremt långsökt.

Att systemet inte aktiveras alls (fast man tror det) är ju lätt att komma åt, typ att man tänder en lampa, ljuder en summer etc. när larmet kopplas på av. Plus kanske att man får ett SMS om dörren är låst utifrån (tillhållarlås) men att systemet inte har aktiverat larmet (eller att larmet aktiveras automatiskt en stund efter låst dörr).

Jag ser inte alls säkerhetsproblemet, antagligen bygger ditt resonemang på hur traditionella/enkla larm fungerar men jag resonerar ur ett funktionellt perspektiv (och egen larmdesign där jag kan göra precis hur jag vill). Att vissa sensorer är trådlösa gör ju heller inte att hela systemet störs ut, så länge tillräckligt mycket av det är trådbundet.
 
Redigerat:
Är inte problemet med att avaktivera larmet med nyckel även ett annat: Det är relativt enkelt att dyrka även moderna cylindrar.

Så även om resten av systemet är skyddat faller det på att tjuven låser upp dörren och slår av larmet på några sekunder, jämfört med att enbart låsa upp dörren. Snacka om bonus för buset!
 
Funderade på hur centralen mår om inbrottstjuven kommer åt ledningarna till förbikopplaren i dörren och via en förlägningskabel lägger på 230 V? Lägger sig kortet/CPU på ryggen?
 
D
etompau skrev:
Funderade på hur centralen mår om inbrottstjuven kommer åt ledningarna till förbikopplaren i dörren och via en förlägningskabel lägger på 230 V? Lägger sig kortet/CPU på ryggen?
Det blir oftast en fin liten/stor rökpuff av allt ja :thumbdown:
Jag själv har isolerat och balanserat (dör en krets, fungerar den andra) alla sektioner med separata transformatorer, så du kan skicka in 230V genom sektionerna utan att centralen dör. Värsta som händer är att strömförsörjningskorten lägger av och systemet går in i sabotageläge.

Mitt tips till hanpa är att lägga ut all dokumenation om sitt system istället för att kidnappa varje tråd, för det blir ganska svårt att föra annat än teoretisk diskussion om något som inte kan prövas för att för att se om det uppfyller några säkerhetskrav alls.
 
DMOL skrev:
Mitt tips till hanpa är att lägga ut all dokumenation om sitt system istället för att kidnappa varje tråd, för det blir ganska svårt att föra annat än teoretisk diskussion om något som inte kan prövas för att för att se om det uppfyller några säkerhetskrav alls.
Kidnappa var hårda ord. Du kan sägas kidnappa trådar med konservativt tänkande.

Jag uppfattade tråden som att den var på principiell nivå och då beror det ju på hur larmet är utformat och det kan göras på massor av olika sätt. Du verkar ha bestämt dig för att du har rätt och inga tekniska argument biter.

Alla larm har säkerhetsproblem men hembyggda behöver absolut inte vara sämre, om inte annat för att man kan utforma exakt de lösningar man behöver, dvs systemet kan göras precis så säkert man vill. Köper man ett färdigt larm vet man inte vad man får, hur pass enkelt det är att sätta det ur spel på olika sätt. Ett kommersiellt larm borde rent principiellt vara lättare att knäcka för att om tjuven väl lärt sig något knep för en viss typ av larm så kan man ju använda detta på många ställen där man vill göra inbrott. Av just det skälet kommer jag givetvis inte lägga ut dokumentationen på mitt system, befintligt eller tänkt.

Jag trodde att det skulle vara intressant att diskutera tekniken helt fritt från hur man "brukar" göra. Jag hade fel, stockkonservatism gäller. Det kan kännas tryggt för vissa men det är inte min lösning. Och angående säkerhetskrav, jag har skrivit tidigare att jag sätter kraven själv och låser mig inte till larmklasser med koppling till försäkring etc. Jag ser enbart till funktion, som passar mig.

Jag gick in under premisserna enligt trådrubriken och försökte argumentera för att det inte alls behöver vara osäkert, för det är nämligen aldrig osäkert att koppla TILL ett larm. Men svaret var givet på förhand och jag ber om ursäkt för att jag försökte argumentera tekniskt kring omvändningen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Nyckel och lås kan väl vara ett utmärkt sätt att sköta kopplingen av larm helt oberoende av alla skriverier i tråden och främst från TS själv. Är övertygad om att hanpas olika lösningar är väl så säkra som de flesta kommersiella lösningar i de här fallen de är oftast som förvuxna barnleksaker om man vill vara sån och granska dem lite hårdare och korrekt.
 
  • Gilla
hanpa
  • Laddar…
S
GK100 skrev:
Nyckel och lås kan väl vara ett utmärkt sätt att sköta kopplingen av larm helt oberoende av alla skriverier i tråden och främst från TS själv. Är övertygad om att hanpas olika lösningar är väl så säkra som de flesta kommersiella lösningar i de här fallen de är oftast som förvuxna barnleksaker om man vill vara sån och granska dem lite hårdare och korrekt.
Nej, det är inte ett bra sätt att sköta till och frånkoppling av larm.
 
SueCia skrev:
Nej, det är inte ett bra sätt att sköta till och frånkoppling av larm.
Det kan och skulle det kunna vara dock ligger det långt utanför scope för denna tråden och även forumet i sig.
 
  • Gilla
hanpa
  • Laddar…
hsd
Låsbrytare kan vara bättre för till/från-kopplingen om den är rätt utförd
Sabbskydd kan vara tex. en inertiasensor samt dubbelbalanserad slinga
Alla larmkopplingar har sina svagheter, en tappad kod eller nyckel ställer till det samtidigt som hela familjen ska ha ett enkelt tillträde så att larmet verkligen används
I tråden hänvisas till bilder som inte finns att se i tråden vilket gör att trovärdigheten sjunker och man undrar över syftet med påståenden om förbikopplingen
Om låset är direkt felmonterat (vilket är vanligt) så är det väldigt enkelt att bryta loss vilket gör att evetuella tjuvar snabbt har tillträde och de vet att de har gott om tid till inbrottet innan det dyker upp väktare
 
D
hsd skrev:
I tråden hänvisas till bilder som inte finns att se i tråden vilket gör att trovärdigheten sjunker och man undrar över syftet med påståenden om förbikopplingen
Du får hämta ut FUP som alla andra.
 
Ett flertal inlägg borttagna pga tramsande och otrevligheter
Tänk på följande
§ 4.4 Gott debattklimat - visa respekt och hjälp till om du kan
Vi eftersträvar ett gott debattklimat, vilket innebär att alla får komma till tals och blir behandlade med respekt. Diskutera sakfrågor utan att brusa upp eller gå till personangrepp. Det är naturligt att ha olika åsikter.

/Mats
Moderator
 
Då vill jag tillägga att man inte bör kunna larma av enbart med RFID bricka!

https://youtu.be/1fszkxcJt7U?t=37m45s

Jag kan RFID och jag hade lätt kunna gå förbi er med lite avstånd och läsa av er bricka ni har i fickan för att sedan klona på plats, bryta mig, larma av.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
D
Stämmer bra. DN tog upp ett svenskt brottmål gällande detta i dagens tidning, där östeuropeer använder relay attack för nyckellösa system. NICB har varnat för detta i flera år.
Med tanke på hur enkelt det är att störa ut stora delar av trådlösa system med lagliga saker man kan köpa på clas ohlson så är det ingen höjdare att att använda i larmsammanhang.
 
eikido skrev:
Då vill jag tillägga att man inte bör kunna larma av enbart med RFID bricka!

[länk]

Jag kan RFID och jag hade lätt kunna gå förbi er med lite avstånd och läsa av er bricka ni har i fickan för att sedan klona på plats, bryta mig, larma av.
Den som är rädd har ett skydd mot detta. Plånböcker finns ju med skydd för avläsning, finns säkert nyckelfodral med samma funktion.
 
Redigerat:
D
Nej det finns inget skydd mot detta. Det ligger i sakens natur, att trådlös kommunikation är trådlös vid ett eller annat tillfälle. Men det är klart att det finns krafter som vill tjäna pengar på att sälja faraday cage-fodral för lättlurade.

Här är demo av liknande utrustning som polacken står åtalad för att ha använt.
[video=youtube;EE5Ygm0aFMk]https://www.youtube.com/watch?v=EE5Ygm0aFMk[/video]
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.