Hej!

Hur mycket uppskattar ni mellan tummen och pekfingret att man kan spara på att projektleds själv istället för totalentreprenad?

Ex vis om man själv köper:
1)Mark/grundarbeten, husfundament
2)Husbyggsats ("lösvirke" tänk typ fiskarheden)
3)Snickare, elare+material, rormokare+material, mattläggare, målare, takläggare, ...
4)Kök
5)Badrum
6)Egna fönster+dörrar

Dvs man håller mest i trådarna?

Eller är totalentreorenad-alternativet så prispressat att det inte finns pengar att hämta?

Någonstans måste ju marginaler finnas för hustillverkare för att göra vinst och betala lön till säljare och projektledare tänker jag.

Som exempel kan vi ta en modifierad smålandsvilla kalmar, skickar ut den ritningen till en bunt hustillverkare som kan leverera hus efter kunds ritning - sedan är bollen i rullning.. vad tror ni?

Väl mött
 
Redigerat:
  • Gilla
flimsy
  • Laddar…
E
Kolla med byggfirmor som bygger i lösvirke. Oftast har ju byggarna själva fungerande och bra samarbeten med underentreprenörer. Då kan man utnyttja byggföretagets projektledare/arbetsledare med (förhoppningsvis) all sin erfarenhet och kunskap.

Det tror jag sparar mer pengar än att man ska hålla i hela bygget själv, med allt vad det innebär med att ringa runt och få tag i folk och se till att alla dyker upp vid rätt tidpunkt m.m.

Att hantverkarna dessutom lirar bra ihop sparar också en hel del tid vid ett husbygge. Och tid är ju pengar.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
ingenting....
Det slutar med att du inte kan hålla tidplanerna eller sammordningen så bygget blir dyrare...Ofta blir det resultatet, plus att du tappar inkomst och tid att göra annat..
 
  • Gilla
sliderr och 4 till
  • Laddar…
Om man inte har någon tidigare erfarenhet så är besparingen minimal, men räknar du med att bygga fler hus så lär du dig så klart fallgropar under tiden.
 
Emil_K skrev:
Kolla med byggfirmor som bygger i lösvirke. Oftast har ju byggarna själva fungerande och bra samarbeten med underentreprenörer. Då kan man utnyttja byggföretagets projektledare/arbetsledare med (förhoppningsvis) all sin erfarenhet och kunskap.

...
Bra förslag. Ja att ringa runt har ju visat sig att man som kund måste göra redan vid jobb av storlek "renovera kök och badrum".

Jag har nog inte helt gett upp alla bitar dock.

Grundarbetet har jag läst i någon annan tråd blev bra mycket billigare än om hustillverkaren skulle fått göra den.

Jag får nog be om offerter som är specadd någorlunda uppdelat och jämföra helt enkelt.
 
Blund skrev:
ingenting....
Det slutar med att du inte kan hålla tidplanerna eller sammordningen så bygget blir dyrare...Ofta blir det resultatet, plus att du tappar inkomst och tid att göra annat..
Det är nog en hel del som hamnar i sitsen du beskriver. Tid skulle det ta absolut, men mycket bör kunna skötas via telefon, mail och tydliga avtal med vite och en realistisk tidplan. Så många platsbesök per vecka borde inte behövas (i teorin). Men det är väl här som min brist på erfarenhet lyser igenom?!
 
Beltis skrev:
Om man inte har någon tidigare erfarenhet så är besparingen minimal, men räknar du med att bygga fler hus så lär du dig så klart fallgropar under tiden.
Okej tackar för svar. Att beställa ett kataloghus med allt och plusmeny är nog det mest realistiska. Men jag har en liten förhoppning inom mig att på något sätt kunna spara pengar och skuldsättning när man väl bygger för förhoppningsvis bygger vi bara en gång, flytta runt har vi gjort nog.
Att själv hålla i hammaren är en dröm. Men den har jag i princip släppt helt när man läser om andras tim-insatser. Därför denba tanke om att "endast" projektleda och köpa delmoment själv.
 
Tror precis som ovan skrivit att har man ingen erfarenhet kan nog risken vara att man inte sparar så mycket.

Jag och min sambo ska bygga hus. Eller, han ska bygga (och har erfarenhet av det) Vi har köpt hus via husföretag. För att få en uppfattning om pris och budget fick vi ett prisförslag från husföretaget. Nu när vi tar in egna offerter hamnar alla typ 50.000-75.000 under husföretagets offerter. Dvs offert från vvs, grund, el och plattsättning. Och offerterna vi tar in är maxtak, så det skulle kunna sluta ännu billigare. Min sambo förklarar det med att husföretaget tar extra för att vara byggherre och hålla i alla trådar. Så det är inte alls konstigt. Så nog finns det pengar att spara.
 
Mixi skrev:
Tror precis som ovan skrivit att har man ingen erfarenhet kan nog risken vara att man inte sparar så mycket.

...

Nu när vi tar in egna offerter hamnar alla typ 50.000-75.000 under husföretagets offerter. Dvs offert från vvs, grund, el och plattsättning.

...
Intressant! Det var väl precis det jag har funderat på om det inte ska vara möjligt. Bara era maxpriser ni fått är ju en besparing på 200 000 - 300 000.
Hur lång tid tar det att begära offerter? Retorisk fråga förstås, det ser ut att bli en rätt bra timpeng för er. Exakta räntan på att betala tillbaka en motsvarande lånesumma behöver vi inte ens gå in på men många års amortering och lånekostnader är insparade! Fint jobbat av er jag hoppas vi ska kunna göra samma resa.
 
Redigerat:
Vi har kört ett eget projekt där jag själv varit byggherre. Jag har själv ingen erfarenhet av husbyggen men är rätt duktig på att få projekt att fungera osv. Vi gjöt vår platta (280 kvm) den 28:e maj ifjol och flyttade in den 13/12 (snickarna 5 v frånvaro under sommaren också). Lösvirkeshus i 1-plan med integrerat garage och carport i bygget (garage 42 och carport 30 kvm). Vi har kört 80% av bygget på löpande och det har fungerat bra tycker jag överlag. Målsättningen var inflytt före jul och det hann vi med. Vet ärligt inte om jag skulle gjort samma upplägg igen, och det är framförallt för osäkerheten kring slutpriset.
Vi har byggt arkitektritat och hamnat på ca 17 tkr/kvm (inkl schakt o grund exkl tomtkostnad), men då har vi bergvärme, ventilation med kylning från vp, smartel i hela huset ink larm o brandlarm, plywood i alla innerväggar och 28 cm isolering i väggkonstruktionen samt 60 i tak, kakel o klinker i 3 badrum, integrede högtalare i tak. Del av huset är med putsade ytterväggar också.
Totalt har vi lagt ca 1800 timmar under projektet som inte är betalda (summerat alla inblandade). Skulle vi betala fullt pris för alla dessa timmar skulle vi hamna på ca 20 tkr/kvm. Känns som vi fått mycket för pengarna, men det har varit ett hästjobb bitvis - det kan jag säga!
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ingemar skrev:
Vi har kört ett eget projekt där jag själv varit byggherre. Jag har själv ingen erfarenhet av husbyggen men är rätt duktig på att få projekt att fungera osv. Vi gjöt vår platta (280 kvm) den 28:e maj ifjol och flyttade in den 13/12 (snickarna 5 v frånvaro under sommaren också)

...
Imponerande, grattis! Ibland är det bra att inte veta exakt på förhand hur tufft det är, då skulle inte dom fantastiska sakerna byggas!

Visionen här är något mycket enklare, en fyrkantig platta ca 100 kvm, hus med förhöjt väggliv för att få åtminstone +150 kvm boyta. Ev en liten fyrkant till för ett glasat rum mot baksidan - men det är ju verkligen att ta ut svängarna! Annars inga konstiga vinklar eller nivåer.
Min känsla är "det bör gå". Största bekymret känns som att få till bra konstruktionsritningar så det går att få precisa (så precist det nu går) offerter. Sen ska det förstås vara rätt personer på andra sidan avtalen förstås.
 
Tack! Absolut så är det, det kan vara en fördel att inte veta vad man ger sig in i :). Min bror byggde ett hus för ca 7 år sedan och gjorde en variant där han tog in priser på ett kataloghus från ett antal firmor. Han valde sedan en som fick uppdraget via en totalentreprenad. Han fick en bra deal prismässigt, men fick ett väldigt bekymmer där firman som hade totalentreprenaden tog in underentreprenörer som var undermåliga och saker fick göras om osv.

Har man kontakter med hantverkare som är seriösa så är nog ett löpande uppdrag med det bästa för börsen, även om man får sova dåligt om nätterna några månader ;-).

Det som jag ångrar lite är att inte förhandla in något incitament att byggfirman skulle hålla nere kostnaderna. Vi gjorde upp ett timpris o ett materialkostnadspåslag, men vore bra om man fick in något så att de får någon form av risk/möjlighet kring materialpriserna också. I mitt fall stod vi hela risken kring materialförbrukning o kostnad.
 
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
Häggens skrev:
Imponerande, grattis! Ibland är det bra att inte veta exakt på förhand hur tufft det är, då skulle inte dom fantastiska sakerna byggas!

Visionen här är något mycket enklare, en fyrkantig platta ca 100 kvm, hus med förhöjt väggliv för att få åtminstone +150 kvm boyta. Ev en liten fyrkant till för ett glasat rum mot baksidan - men det är ju verkligen att ta ut svängarna! Annars inga konstiga vinklar eller nivåer.
Min känsla är "det bör gå". Största bekymret känns som att få till bra konstruktionsritningar så det går att få precisa (så precist det nu går) offerter. Sen ska det förstås vara rätt personer på andra sidan avtalen förstås.
Glömde skriva att jag tror absolut du kan fixa det som du beskriver, man lär sig oerhört mycket också. Tidsaspekten skall dock som nämnts tidigare INTE underskattas!
 
Glöm inte arbetsmiljösamordningen
Har du flera hantverkare igång samtidigt på platsen så blir du själv ansvarig arbetsmiljösamordnare om du inte väljer att köpa detta som en tjänst av någon och avtala bort ansvaret. Har du inte avtalat bort den så är du själv ansvarig för att upprätta och uppdatera arbetsmijöplan och arbetsplatsregler och följa upp att dessa efterföljs. Den kan handla om allt från att gubbarna ska har rätt kläder och utbildning till att ställningar, fordon, lyftverktyg, selar och annan säkerhetsutrustning är besiktade och att alla som använder dessa har rätt kunskap. Har man glömt detta och en olycka inträffar kan du själv bli ansvarig och åtalad.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ingemar skrev:
Tack! Absolut så är det, det kan vara en fördel att inte veta vad man ger sig in i :). Min bror byggde ett hus för ca 7 år sedan och gjorde en variant där han tog in priser på ett kataloghus från ett antal firmor. Han valde sedan en som fick uppdraget via en totalentreprenad. Han fick en bra deal prismässigt, men fick ett väldigt bekymmer där firman som hade totalentreprenaden tog in underentreprenörer som var undermåliga

...

Det som jag ångrar lite är att inte förhandla in något incitament att byggfirman skulle hålla nere kostnaderna. Vi gjorde upp ett timpris o ett materialkostnadspåslag, men vore bra om man fick in något så att de får någon form av risk/möjlighet kring materialpriserna också. I mitt fall stod vi hela risken kring materialförbrukning o kostnad.
Ja precis man kan få väldigt mycket huvudvärk av en totalentreprenad också om man har otur.

Bästa försäkring verkar vara att inte betala fakturor :) skämtåsdio men att åtminstone skriva in kvalitetssyn efter varje "moment" gärna med utomstående och byggaren tillsammans innan man genomför delbetalning.

Bra tips med incitament / risk!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.