Vi har haft en riktigt dålig upplevelse av LB Hus. För att sammanfatta.
Deras underleverantörer dvs snickare och markentreprenörer som utför själva bygget, de sålde i sin tur bort jobbet till andra. Dessa genomförda fruktansvärt dåligt jobb som inte kontrollerades av LB alls. Vi pratar fel som att det är olika färg på fog i badrum, slarvigt kapade plattor, sned plattsättning, ej byggt enligt ritning i kök, skavanker och enkla lösningar överallt. Över 30 punkter att åtgärda.

Då försöker de undvika att åtgärda saker. Har möten där del Iovar en sak men genomför ej det och "minns inte" överenskommelser.

De tar oändligt lång tid att få svar på mail och allt är en kamp. Minsta lilla åtgärd. Är så slitsamt och tröttsamt.
Och de pratar och pratar, har smarta svar på allt, men så framkommer det att det är skarvningar på sanningen och inland rena lögner.

Vi har nu bott i ett år och har inte en fungerande tomt, haft trasig värme sen vi flyttade in och de återkommer inte trots mail på mail, så vi kan slutföra detta.

Nej. De må vara billigare men det är inte värt det.
 
  • Ledsen
Nageek och 1 till
  • Laddar…
Tack för informationen, bra att sånt kommer fram. Man slutar aldrig att förvånas hur hantverkare, och hustillverkarna beter sig mot sina kunder.
Har ni pratat med någon högre upp i organisationen?
Jag antar att dessa fel uppkom vid slutbesiktningen, höll ni inne sista betalningen?
 
  • Gilla
Nageek
  • Laddar…
Jo. Har pratat med individer så högt upp det går. Men det är en attityd som genomsyrar organisationen. Alla kommer med slipade svar utan substans och allt ansvar för att upptäcka fel ligger på oss. Trots att vissa brister är uppenbara och man kan tycka att ett professionellt beteende skulle LB stå sina kunder närmre än sina underleverantörer. Men nej. Allt de kan slippa åtgärda för att vi missar det eller bara med tiden ger upp, är tydligen vad som är bra.
 
Det är märkligt att ett husköp i miljonklassen är så mycket sämre för kunden, än ett köp av en ny bil för omkring 300.000Kr!
Hustillverkarna skall inte vara expert på hus, utan det skall tillverkaren och deras underleverantörer!
 
Det är väl lite så här när man köper hus, har de väl fått betalt så är snickarna inte så snabba längre. Det blir endel telefonsamtal och repitioner. Fortsätt kämpa.. trist om det är fel i uppvärmning. Var tydlig med tidsplan i din kommunikation på åtgärd. Förklara garanti och reklamationsrätt.
 
Har också nyligen byggt med LBhus. Har heller ingen bra erfarenhet. Kommer lägga ut allt här när allt har lagt sig. Från kontrakt-besiktning.
 
  • Gilla
Nageek och 1 till
  • Laddar…
exeln skrev:
Har också nyligen byggt med LBhus. Har heller ingen bra erfarenhet. Kommer lägga ut allt här när allt har lagt sig. Från kontrakt-besiktning.
Bra att sådant lyfts fram, ser fram emot detta!
 
  • Gilla
Husnörd
  • Laddar…
Kanske hemskt att säga men det könns skönt att inte vara ensam. Vet att det finns fler som har samma erfarenheter, för många som är tysta tyvärr. Jag har mängder av dokumentation över alla fel, falska löften och rena lögner. Vill in i det sista tro att de kommer göra rätt för sig..
 
Jag har rensat bort inlägg gjorda av LB-hus.

Byggahus forum är avsett för privatpersoner, företag får inte göra inlägg.

LB hus och andra företag som känner behov av att skriva genmäle kan få ett genmäle publicerat här efter förhandskontroll av forumets admin. Bla. för att undvika personangrepp på företagets namngivna kunder. Det höjer inte direkt förtroendet för ett företag att de "hänger ut" sina namngivna kunder på ett forum...

/moderator
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 10 till
  • Laddar…
LB-hus har kontaktat oss och vill svara medlemmen Husnörd följande:

"Hej Husnörd,

Vi har noterat dina hittills 25 inlägg i sociala medier och forum och förstår att du vill framföra ditt missnöje med oss som leverantör på ett brett plan.
Drygt en vecka före du valde att skriva ner oss här mottog jag din återkoppling på mitt mejl från 161129 där vi presenterat ett antal lösningförslag på de problem som uppstått vid er byggnation.
I samma mejl avslutade du med ett hot – eller löfte? - om att gå ut och använda just sociala medier och forum för att sprida ert missnöjde publikt.

Vi har vare sig förnekat eller erinrat om det faktum att vi brustit - eller försökt frånslå oss vårt ansvar. Däremot känner vi att det är viktigt att få framföra följande till den publik som tar del av din kritik.
Ni har köpt en del i ett bostadsrättprojekt, där vi är såväl leverantör som byggherre. Projektet kan inte riktigt jämföras med vår huvudsakliga verksamhet, att leverera styckehus där enskild konsument är beställare. Det undantar givetvis inte vårt ansvar på något sätt, men i detta projekt finns det faktorer som avviker från vår normala verksamhet. Och vi har brustit i vår kontroll, då den entreprenör vi handlade upp sålde ut sina åtaganden utan vårt godkännande. Detta resulterade i en del problem som vi har haft svårt att kontrollera, helt klart. Men vi har trots allt hållit en dialog med er som är berörda och även lämnat kompensationer under resans gång. Vi har presenterat såväl lösningsförslag som en handlingsplan. Så sent som igår bad vi, återigen, om er återkoppling på de åtgärder och alternativ som vi är beredda att möta upp med.

Vi väljer härmed att inte kommentera ärendet fler gånger i detta forum och kan inte annat än beklaga att du känner, och framför, ett så öppet förakt till oss som du gör.
Vi gör dock rätt för oss.

Mvh, Stefan Holmberg, VD Svensk Husproduktion AB."
 
Här framgår det då att LB hus påstår att de föreslagit en lösning 161129, det är snart 3 månader sedan, och det framgår också att de fortfarande idag inte har vidtagit någon lösning, eller ens påbörjat att lösa något. Det är nästan 3 månader, vi kan då också rimligen anta att det gått avsevärd tid innan det förslaget presenterades.

LB hus erkänner också i inlägget här ovan att de inte har haft någon koll på vilka företag som arbetar på deras byggarbetsplats. och de verkar inte se något problem med att de saknar koll på detta.

Om man inte ens vet vilket företag som utför arbeten på en byggarbetsplats man ansvarar för, då är det väääldigt långt till en fungerande kvalitetskontroll.

Nu var det här tydligen bygge av bostadsrätter.
Det finns väl ingen rimlig anledning att tro att de har högre kvalitetsmål vid ett "vanligt" villabygge.

Det är också anmärkningsvärt att ett företag låter en sådan här fråga ligga olöst i mer än 3 månader.
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Här framgår det då att LB hus påstår att de föreslagit en lösning 161129, det är snart 3 månader sedan, och det framgår också att de fortfarande idag inte har vidtagit någon lösning, eller ens påbörjat att lösa något. Det är nästan 3 månader, vi kan då också rimligen anta att det gått avsevärd tid innan det förslaget presenterades.

.
Jag tolkar inlägget som att LB skickade ett förslag i slutet på november och att Husnörd återkopplade till LB angående det förslaget för en dryg vecka sedan.

Husnörd, hur såg LBs förslag ut och hur och när har gett din återkoppling på det?
 
hsd
Att det kan uppstå ett glapp i kommunikation kan vara förståeligt men om ett svar uteblir via mail så finns andra komunikationsmöjligheter
Att inte ha värme som fungerar bör ha varit prio ett att åtgärda
Eftersom det är bostadsrätter så är det ju en tredje part involverad förutom byggfirmor
När VD går ut på forum kan man undra om företaget är riktigt friskt
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Det är väldigt klassiskt i byggbranschen att skylla på kunden.

Det gör alla oseriösa byggare.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
Även OM det visar sig vara sant att LB hus har skickat ett meddelade till TS i November förra året, som de väntat på svar på.

Så framgår det ju att första inlägget att det var inflyttning för 1 år sedan. OM LB hus hade kommit med sitt åtgärdsförslag i februari förra året och slutfört åtgärderna i mars, så hade det varit något att slå på trumman för. De har alltså tydligen hållit på i 9 månader att strula innan de ens kommer med ett förslag på hur de skall lösa de problem som de erkänner att de ställt till med.

Och OM TS nu inte har svarat på förslaget så får vi väl anta att det inte är ett acceptabelt förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.