Jag har gjort flera skrivbord av bänkskivor från Bauhaus, just nu har jag ett som är 800*2020mm och då behövs det inget mer än benen.
Blir såklart lite dyrare men arbetsinsatsen är ju minimal mot att limma ihop skivor och bygga ram på undersidan för att till sist lacka hela rasket.

Bänkskivor.
 
Efter vad ni skrivit nu så kanske jag släpper tanken om OSB. Men är fortfarande kvar i idén om den typen av material och näst i kö blir ju furuplywood, som jag också gillar.

Vilket tillvägagångssätt tycker ni är bäst med plywood? Limma ihop två skivor (har tyvärr ingen vakuumpump som föreslogs, men många tunga saker) eller räcker det med en typ 15 mm tjock skiva och en ram under?
Ser att många har gjort olika bord (andra möbler) i plywood men hittar inget perfekt exempel att följa.
 
15 mm plywood räcker gott för styrkan om du har en ram under. Oavsett vad för skiva du utgår från lär det vara enklare att fästa den på en ram än att limma ihop två skivor så att det blir bra. Om du tycket att det ser tunt ut så går det att limma en kantlist på den. Den kan även dölja kanten på plywooden som kanske inte är så dekorativ.
 
Två stycken 12-13 mm plywood limmade kommer nog funka utmärkt som skrivbord, helt utan kant skulle jag gissa. Du kan fuska med limningen och dra på en hel del lim och sedan "underifrån" skruva ca 25mm skruvar för att pressa ihop dem. Du kommer då givetvis få ett gäng hål på undersidan men de kan du spackla och undersidan syns ju inte så mycket. 1 skruva var 15:e cm brukar funka finfint här jag kört. Skruvarna bör nog vara av typen som ej borrar in huvudet i skivan om man vill ha mindre hål att spackla. Skruvarna skruvas sedan ut innan ytbehandlingen.

För ytbehandling av detta kan man t.ex. först spackla alla håligheter (framförallt kanterna) och sedan slipa ordentligt och sedan vit osmo hårdvaxolja. Blir jättesnyggt tycker alla här hemma. Framförallt kanterna blir ordentligt snygga så tycker jag. Värt att prova.
 
Mikael_L
Per i Hamrånge skrev:
Är det viktigt? Löser det TS problem. Vad vill du?
Felaktigheter kan väl gärna få bli rättade, vare sig de kommer ifrån Donald Trump eller Per i Hamrånge .. :D

En 45x45 har exakt 2,25 ggr så hög hållfasthet som en 20x45 i exakt samma kvalitet.

Men det Per antagligen menar är att det är bättre att öka höjden än bredden på materialet i ramen, för det ger ju mer bang for the buck vad gäller styrka vs vikt.


I övrigt vill jag bara påpeka att den vaxade ytan på OSB-skivor ska man ha i åtanke, både färg och lim fäster sämre. Det fäster, men inte lika bra.
 
Varför inte använda vanliga stavlimmade limfogskivor av furu? Behövs ingen ram och det blir inte mycket dyrare än att köra med dubbla skivor som du tänkt. De flesta billigare fabrikstillverkade (massivträ) bord är gjorda av såna skivor.
När det redan finns en skiva vars ändamål är att fungera som bordskiva så är det onödigt att uppfinna nått som fungerar sämre.
 
  • Gilla
OveRa och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Felaktigheter kan väl gärna få bli rättade, vare sig de kommer ifrån Donald Trump eller Per i Hamrånge .. :D

En 45x45 har exakt 2,25 ggr så hög hållfasthet som en 20x45 i exakt samma kvalitet.

Men det Per antagligen menar är att det är bättre att öka höjden än bredden på materialet i ramen, för det ger ju mer bang for the buck vad gäller styrka vs vikt.


I övrigt vill jag bara påpeka att den vaxade ytan på OSB-skivor ska man ha i åtanke, både färg och lim fäster sämre. Det fäster, men inte lika bra.
Tack för jämförelsen med Trump. Visst ska felaktigheter påvisas, men petimeter saker blir ganska irriterande. Vi pratar ju inte om en konstruktion av den högre skolan. Vi kan ju isåfall börja diskutera om det ska vara C24 kvalitet på ramvirket osv. Men det är ju överkurs.
 
Per i Hamrånge skrev:
Tack för jämförelsen med Trump. Visst ska felaktigheter påvisas, men petimeter saker blir ganska irriterande. Vi pratar ju inte om en konstruktion av den högre skolan. Vi kan ju isåfall börja diskutera om det ska vara C24 kvalitet på ramvirket osv. Men det är ju överkurs.
Petimetersaker? Kane frågade väl bara efter en källa? För mig som inte kan sånt här så tycker jag att det verkar vara en vettig fråga varifrån uppgiften att något tunnare skulle vara 'starkare' än något tjockare..
 
Frustrator skrev:
Petimetersaker? Kane frågade väl bara efter en källa? För mig som inte kan sånt här så tycker jag att det verkar vara en vettig fråga varifrån uppgiften att något tunnare skulle vara 'starkare' än något tjockare..
Eftersom 20x45 eller ännu bättre 20x70 räcker mer än väl finns det ingen anledning att sätta 45x45 (även om det rent tekniskt är böjstyvare). Ta en liggande planka (tex 20x100mmm) och lägg den mellan två stolar om 2 meter emellan. Ställ dig på plankan. Den böjer ned sig ett antal dm. Eller hur? Vänd sedan plankan på högkant. Blir ifs svårt att balansera på den. Men ponera att du kan det. Ställ dig på mitten av plankan. Den böjer sig inte mer än någon mm. Om man istället tar en kvadratisk stock som har samma bredd som plankan (dvs 100mmx100mm). Så kan du ju stå på den utan att den böjer sig det minsta vänd åt något håll. Du ta med ett par kompisar på balanseringsövningen, men den böjer sig inte i allafall. Nu skulle vi konstruera ett enkelt bord, Att då använda en fyrkants regel är helt enkelt onödigt. 45x45 är dubbelt så starkt som 20x45. Men 22x70 är håller troligen mer än 45x45. Jag har inte kollat i någon konstruktionshandbok om det stämmer, men det är nog nära sanningen. Jag behöver alltså inte kolla några källor utan erfarenhet och logik säger att en tunn ribba under en bordskiva räcker mer än väl för ändamålet. Ska man ställa en stridsvagn på bordet så bör nog en konstruktionslathud konsulteras.
 
Jag greppar din poäng med att en smalare räcker, men så länge man inte befinner sig under höjden på bordet så märker man inte vilken tjocklek som är vald.
Jag tolkade ditt första inlägg som att du menade att den smalare skulle vara bättre.. Vilket den ju inte är, men troligen tillräcklig :)
 
Formeln för böjstyvhet för rektangulär balk är väl b*h^3/12. Skojar man runt med den ser man att ex 20*59 är ungefär lika styvt som 45*45.:)

Skulle jag bygga bord skulle jag inte snåla på bredden av just den anledningen Frustrator är inne på, bredden är nästan aldrig synlig, höjden däremot gör direkt att bordet kan se tungt o klumpigt ut.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ola C skrev:
Formeln för böjstyvhet för rektangulär balk är väl b*h^3/12. Skojar man runt med den ser man att ex 20*59 är ungefär lika styvt som 45*45.:)

Skulle jag bygga bord skulle jag inte snåla på bredden av just den anledningen Frustrator är inne på, bredden är nästan aldrig synlig, höjden däremot gör direkt att bordet kan se tungt o klumpigt ut.
Ja du har rätt.

Eller också så tittar man runt lite på hur olika bord ser ut. De flesta har en ram under på ca 20x45. Kan ju inte vara en slump.

20x70 blir nog max eftersom det då börjar bli opraktiskt, och man slår i knäna, alternativt så blir bordet för högt över golvet. Visst, man måste krypa in under bordet för att se att det sitter en 45x45, men i samma stund är ju konstruktören avslöjad som amatör eftersom "alla" vet att det skulle ha räckt med 20x45.

Varför krångla till det?
 
Per i Hamrånge skrev:
Eftersom 20x45 eller ännu bättre 20x70 räcker mer än väl finns det ingen anledning att sätta 45x45 (även om det rent tekniskt är böjstyvare). Ta en liggande planka (tex 20x100mmm) och lägg den mellan två stolar om 2 meter emellan. Ställ dig på plankan. Den böjer ned sig ett antal dm. Eller hur? Vänd sedan plankan på högkant. Blir ifs svårt att balansera på den. Men ponera att du kan det. Ställ dig på mitten av plankan. Den böjer sig inte mer än någon mm. Om man istället tar en kvadratisk stock som har samma bredd som plankan (dvs 100mmx100mm). Så kan du ju stå på den utan att den böjer sig det minsta vänd åt något håll. Du ta med ett par kompisar på balanseringsövningen, men den böjer sig inte i allafall. Nu skulle vi konstruera ett enkelt bord, Att då använda en fyrkants regel är helt enkelt onödigt. 45x45 är dubbelt så starkt som 20x45. Men 22x70 är håller troligen mer än 45x45. Jag har inte kollat i någon konstruktionshandbok om det stämmer, men det är nog nära sanningen. Jag behöver alltså inte kolla några källor utan erfarenhet och logik säger att en tunn ribba under en bordskiva räcker mer än väl för ändamålet. Ska man ställa en stridsvagn på bordet så bör nog en konstruktionslathud konsulteras.
Det du skriver nu är ju bättre. Men igår så var ju din formulering väldigt flummig;

"Den ska vara 20x45 ca. Inte 45x45 det är klumpigt och ger inte rätt böjstyrka."

Svårt att inte tolka som att du tycker att 20x45 är stabilare än 45x45.
 
Precis. 45x45 ger inte rätt böjstyrka. Vilket jag nu tycker är uträtt ganska utförligt
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Per i Hamrånge skrev:
Precis. 45x45 ger inte rätt böjstyrka. Vilket jag nu tycker är uträtt ganska utförligt
Men herregud!
Bara så att en idiot som jag också får en chans att förstå: När du nu skriver att 45x45 inte ger rätt böjstyrka — menar du då att den har FÖR bra böjstyrka/bärighet och därför är olämplig i sammanhanget?

//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.