Lutte skrev:
Har haft denna pjäs liggandes i bilen ett tag så här i veckan var det dags att få lite hjälp att bära in den.


[bild]

Alla kablar var helt slut i den så lite ny 1,5g5 gummikabel senare så var elen i skick på den.
Dock måste jag byta ut av och på vreden så jag kan köra en yd koppling för att få båda hastigheterna.

Den har även stått i många år så en genomgång med bromsrengörare och trasa fick det bli. En rejäl smörjning med super cylinder oil 600w fick det bli också

Ska nog även blästra upp kordinatbordet och skuvstycket.
Det var en fin maskin men vad är det för konstig motor bakpå?
Var inte originalmotorn inbyggd i maskinkroppen på de där?

Vänta nu...... du vet väl att motorn skall vara Dahlanderkopplad för att ge olika hastigheter i Y och D läge. Jag är inte säker på om den där går att dahlanderkoppla.
 
heimlaga skrev:
Det var en fin maskin men vad är det för konstig motor bakpå?
Var inte originalmotorn inbyggd i maskinkroppen på de där?

Vänta nu...... du vet väl att motorn skall vara Dahlanderkopplad för att ge olika hastigheter i Y och D läge. Jag är inte säker på om den där går att dahlanderkoppla.
Det ser ut som att man bytt motorn för att kunna sätta frekvensomformare.. Eller?
 
Tack o lov har vi två automationselektriker på jobbet som får klura på det där!

Vet inte varför motorn sitter där den sitter men det ser ut att vara från fabrik men att man har bytt motor.

Nja alla frekvensstyrda motorer har väll en fläkt som inte drivs av motorn för dom gånger man ställer ner frekvensen?

Har dock inte tänkt behålla maskinen utan den skall säljas så jag kan köpa en rikt o planhyvel samt en liten arboga för bänk.
 
Lutte skrev:
Nja alla frekvensstyrda motorer har väll en fläkt som inte drivs av motorn för dom gånger man ställer ner frekvensen?

.
"Alla" var nog att ta i. Den jag har på bänken här har inte det. Blir temperaturövervakning istället.
 
Det där med "parkering" av hyvlar på stålet eller inte, skolslöjd osv.
-Är det inte så enkelt att om man lär en hund , förlåt skolelev, att alltid- alltid-alltid lägga en hyvel på sidan, ,så kommer han göra det även då det ligger skruvmejslar, stämjärn och hammare under. Sånt som annars skulle skadat eggen på riktigt.
Att parkeringen av en hyvel på ett material som den är tänkt att arbeta i skulle göra eggen slö är annars lite foliehattsvarning på.- Eller ?
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Köpte delar till ett verktyg... nämligen en hyvelbänk. Eftersom jag är supernybörjare vågar jag mig inte på att använda finvirke utan gick på det något billigare alternativet kärnfuru avsett för trall som alltså legat ute under tak på Byggmax (som för övrigt bara har handsågar att låna ut (så jag köpte deras billigaste cirkelsåg)). Min byggfuktmätare säger strax under 16% i snitten (ca 4 timmar efter kapningen) så jag kör med fläkt, avfuktare och 16 grader tillsvidare. Vågar mig nog inte på att börja med bänken förrän om rätt länge. Ska dock öva upp mina färdigheter gällande laminering, sinkning, dragborrning och dylikt innan jag börjar och det torkat helt på de mindre bitarna som ligger överst. Måste/borde också pröva om vagntvingskonstruktionen fungerar eftersom jag tänkte ha skruven bredvid själva bänkhakshålet. Vill ju inte att den ska köra fast sig själv.

Stapel av kärnfurubrädor avsedda för en hyvelbänk, med nyinköpt cirkelsåg och byggmaterial i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
patrik och 5 till
  • Laddar…
En gåva från KnockOnWood (tack!) samt nya gångtappar i M35-legering från aliexpress. Väldigt sugen att prova hur den kombinationen fungerar jmf med Lidl&5:56 :)
Verktygsset med olika gångtappar och en låda cutting compound på ett slitet träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två nya gängtappar i M35-legering ligger på en vit plastbricka med fler verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två tuber med Rocol RTD metallskärningsmedel i förgrunden med varningsetiketter och text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
"Alla" var nog att ta i. Den jag har på bänken här har inte det. Blir temperaturövervakning istället.
Se där! Är dåligt insatt i frekvensstyrda motorer. Nu har man lärt sig nå
 
Nybyggd dubbelgarage i anslutning till hus, perfekt för snickarverkstad, med röd bil utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man måste ha någonstans att parkera sina Festools... så min fru beställde ett 56m2 stor snickarverkstad åt sin man :) tackar.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 10 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Man måste ha någonstans att parkera sina Festools... så min fru beställde ett 56m2 stor snickarverkstad åt sin man :) tackar.

Å sommar och sol med i presenten ! Inte illa ! :)
 
hyggabus skrev:
Å sommar och sol med i presenten ! Inte illa ! :)
Hmmm... tror inte det ingår på mina breddgrader...
 
Jag fyndade en snöskyffel på Jula för 99,50 kr ord pris 399 kr. Det var halva priset på halva priset!
Förmodligen så skulle det vara 199 kr men jag klagar inte.
Nu får vi hoppas att det kommer lite snö så att man får testa den.
Men passa på att fynda en skyffel på Jula de har 50%.
 
Eric Palmer skrev:
Jag fyndade en snöskyffel på Jula för 99,50 kr ord pris 399 kr. Det var halva priset på halva priset!
Förmodligen så skulle det vara 199 kr men jag klagar inte.
Nu får vi hoppas att det kommer lite snö så att man får testa den.
Men passa på att fynda en skyffel på Jula de har 50%.
Det är till att vara pessimist... ;)

//Ronnie
 
S
Eric Palmer skrev:
Jag fyndade en snöskyffel på Jula för 99,50 kr ord pris 399 kr. Det var halva priset på halva priset!
Förmodligen så skulle det vara 199 kr men jag klagar inte.
Nu får vi hoppas att det kommer lite snö så att man får testa den.
Men passa på att fynda en skyffel på Jula de har 50%.
ingen skyffel att ha här uppe
 
Öppen verktygslåda med nytt batteri och gammal laddare för elverktyg, inklusive en borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kom idag, nya batteri gammal laddare
 
  • Gilla
bulleribock och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.