svartöra skrev:
Felsnurrade torixar. Amatörer ska nog avstå från dessa.
Alla borde avstå från dessa!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Alla borde avstå från dessa!
Vore intressant att veta vad wago221 får eller inte får användas till.
 
tommib
Wago 221 kan användas till alla ledartyper med den dimension som anges på klämman (tror det är 0,05-2,5 kvmm).
 
Spec :
WAGO märkes elektrisk skarvklemman med transparent kropp och orange spak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmbild av specifikationer för en elektrisk komponent med poler, spänning och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
nmeden
  • Laddar…
Vaaa! Är den bara klassad för 300V??? Borde den inte vara klassad för 500 eller 700 för att få användas när mer än en fas finns i utrymmet?
 
Fast regeln är väl att isoleringen av vardera ledare skall hålla den högsta spänning som förekommer i röret/kopplingsutrymmet.

Och i en dosa med mer än en fas är det 400V som är den högsta spänningen.
 
Ni får börja med att titta på data för vår del av världen då är märkspänningen tillräcklig hur man än ser på det.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Enligt databladet är den specad för 450V i EU.

Det man ser på bilden är PSE-märkningen, dvs för den japanska marknaden. På andra sidan är den märkt 32A, 600V (för USA-marknaden).

Samma komponent har alltså tre olika nominella spänningar för tre olika marknader. Det har nog bara med olika regelverk och standarder att göra.
 
Framförallt:
Ha koll på att det som anses som skyddsjord verkligen ÄR skyddsjord (kontinuitet tillbaka till PE-plint i central)

Slår vad om att det är många neutralledare anslutna till höljen, eller inget alls.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag följer med stort intresse denna tråd eftersom jag själv i stort sett aldrig, om det inte är något överdjävligt enkelt, pular med saker vid byggnation som jag inte har kompetens för.
Jag undrar över några saker som jag skulle vilja att hempularen redogör för:
Vad är vinsten på att göra alla eldragningarna själv. Visst kan det ibland vara smart att borra hål, dra en del rör och förbereda för en elektriker men att därifrån gå vidare och ta över allt arbete själv. För mig är det rätt bra att kunna visa upp vid en eventuell försäljning att elarbetet är gjort av proffs, kul att kunna dra av de kostnaderna och det ger ett gott intryck när en etablerad elfirma skall arbeta vidare med huset.
Talar ni om för eventuella köpare i framtiden att allt elarbete har ni gjort själva?
Jag har erfarenhet från bland annat åkeribranschen och jag vet inte hur många "pulare" jag skulle vilja hänga efter bilen när all ståltråd, tuggummi och annat skräp har ramlat loss till som de i sin hängivenhet över att vara "duktiga" har kletat dit.
Att anlita märkesverkstäder är på sikt billigt, precis som jag anser det vara med elektriker.
 
Om vi skulle försöka plocka det som är on topic i ditt inlägg så har du rätt i att många är övermodiga och tror att de kan få till ett bra resultat, men utan att känna till eller inse de fällor och faror som kan skapa det motsatta. Jag vill ju åtminstone tro att "pularna" har inställningen att göra ett bra jobb, kanske inte helt enligt reglerna men i alla fall så säkert det kan bli. Därför är det bra att denna tråd kan lista de vanliga misstag som folk gör och kanske få en del att inse att de antingen bör läsa på eller lämna bort jobbet.

Man får även titta på anledningen till hempulet. Handlar det om ett tekniskt intresse kan kanske resultatet t.o.m bli bättre, där finns inget att oroa sig över. Men för många är det en kostnadsfråga. Hade det varit billigare och enklare att anlita en firma så hade nog alla gjort det. Där kan denna tråd hjälpa till.
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Jag har rensat en del igen. Snälla, läs första inlägget i trådar innan nya inlägg. Då får man en känsla för trådens ämne.

/moderator
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
I den här rapporten från EIO finns 10 sidor med "hemmapularfel" rapporterade via en enkät till medlemsföretagen.

http://www.eio.se/elsakerhetsbarome...emsundersokning_Elsakerhetsbarometer_2015.pdf

Det mesta är enkla fel som ingen hemmapulare med självaktning gör, och därmed kanske lite OT i tråden, men en del saker är intressanta:

  • Skoja inte med röd fk även om det finns att köpa numera. "tvättmaskiner anslutna på röd tråd trodde det var jord"
  • Någon gillade inte att det bara finns en jfb: "Elcentraler med endast en jordfelsbrytare som täcker hela villan. Ibland även värmeanläggning."
  • Höns borde nog kräva behörighet? "ojordade lampsladds installation i hönshus , 230v uttag matat från 2 säkringar för att få upp effekten på det"
  • Hellre överskådlighet än kreativitet: "Diskmaskin som är kopplad över spisens säkring"
  • vp-rör kräver sin man eller kvinna: "vp-rör bockade utan bockfjäder (med kabel idragen) med tvärveck som följd."
  • Det visste vi inte om danskar: "Man bör besiktiga en fastighet som danskar har ägt då dessa i väldigt stor utsträckning själv gör 'elinstallationer'"
Kreativitetspriset går nog till denna: "Golvvärmekabel uppdragen från golvet in i mellanvägg bakom toalettstol. Najad med ståltråd mellan armeringsjärn som spikats i väggreglarna. Anledning var att man ville förhindra att vattnet frös i toalettstolen. Värmekabeln brann av och reglarna i väggen kållade,branden självslocknade p.g.a syrebrist."

Generellt verkar rent fusk och fel materialval känneteckna det rapporterade hempulet. Men det visste vi väl innan.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
De som svarat på enkäten kan ju knappast anses vara objektiva.

Trots detta är det väldigt mycket "mellanmjölk" i resultatet. Övervägande 3: or rakt igenom...precis som jag alltid brukar svara när jag inte bryr mig så mycket om en enkät...:rolleyes:

"Hur upplevde du din senaste kontakt med kundservice?" 3:a.
"Var den du hade kontakt med trevlig mot dig?" 3:a.
"Gav den du fick hjälp av ett kompetens intryck?" 3:a
 
Fantastiskt, bygger om ett rum och till en brytare finns två svarta, en vit och en gul tråd, kollade på byggahus.se, alltså här, och fann förklaringen.
Huset byggt på 1990-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.