P
Som någon nämnde tidigare i tråden; har du kollat vindsluckan?
Problemen verkar ju vara precis vid luckan och om badrumsdörren är vid luckan så vill nog en del fuktig luft tränga ut från badrummet efter dusch när man öppnar dörren, och vidare upp på vinden. För att inte tala om all annan fukt som blir i ett hus. Har haft precis detta problem i ett tidigare hus.
 
Bowman
pemu skrev:
Som någon nämnde tidigare i tråden; har du kollat vindsluckan?
Problemen verkar ju vara precis vid luckan och om badrumsdörren är vid luckan så vill nog en del fuktig luft tränga ut från badrummet efter dusch när man öppnar dörren, och vidare upp på vinden. För att inte tala om all annan fukt som blir i ett hus. Har haft precis detta problem i ett tidigare hus.
Humm, hänger inte riktigt med.
Badrumsdörren är inte vid vindsluckan.
Vindsluckan är utomhus på en gavel.
 
Har inte lusläst allt men har tre frågor som jag är helt säker på kan orsaka problem:

1. Vindsluckan. Är den helt tät? Stora mängder luft som kan tryckas upp där!

2. Är badrumsfläkten tätt ansluten och mynnar röret utanför yttervägg? Annars trycker du in tokfuktig luft i yttervägg och den kan även ta sig upp på vinden.

3. Något kabelrör som mynnar där uppe? Jag fick själv kondens som rann tillbaka ner längs ett PVC-rör (10mm) som gick upp på vinden.

Det är också viktigt att du har någon fläkt som går konstant, inte bara efter dusch. Så fort den stannar får du ett tryck upp mot vinden.
 
Bowman
BiFuel skrev:
Har inte lusläst allt men har tre frågor som jag är helt säker på kan orsaka problem:

1. Vindsluckan. Är den helt tät? Stora mängder luft som kan tryckas upp där!

2. Är badrumsfläkten tätt ansluten och mynnar röret utanför yttervägg? Annars trycker du in tokfuktig luft i yttervägg och den kan även ta sig upp på vinden.

3. Något kabelrör som mynnar där uppe? Jag fick själv kondens som rann tillbaka ner längs ett PVC-rör (10mm) som gick upp på vinden.

Det är också viktigt att du har någon fläkt som går konstant, inte bara efter dusch. Så fort den stannar får du ett tryck upp mot vinden.
1. Ingen vindslucka inomhus.
2. Nej detta var nog ett problem. Kommer åtgärdas.
3. Ja en del kabelrör, kommer åtgärdas.
 
Gör det! Särskilt nr 2. En snabb överslagsräkning (med reservation för fel):
Luft 20 grader kan hålla ca 17g vatten per m3.
Luft 5 grader kan hålla ca 7g vatten per m3
En Pax Passad fläkt pumpar 95 m3/h.
Skulle den köra full fart och pumpa upp vattenmättad luft som kyls ned enligt ovan skulle det bli nästan en liter vatten per timma! Mycket kondens blir det! :surprised:
 
Gör det! Särskilt nr 2. En snabb överslagsräkning (med reservation för fel):
Luft 20 grader kan hålla ca 17g vatten per m3.
Luft 5 grader kan hålla ca 7g vatten per m3
En Pax Passad fläkt pumpar 95 m3/h.
Skulle den köra full fart och pumpa upp vattenmättad luft som kyls ned enligt ovan skulle det bli nästan en liter vatten per timma! Mycket kondens blir det! :surprised:
 
Bowman
BiFuel skrev:
Gör det! Särskilt nr 2. En snabb överslagsräkning (med reservation för fel):
Luft 20 grader kan hålla ca 17g vatten per m3.
Luft 5 grader kan hålla ca 7g vatten per m3
En Pax Passad fläkt pumpar 95 m3/h.
Skulle den köra full fart och pumpa upp vattenmättad luft som kyls ned enligt ovan skulle det bli nästan en liter vatten per timma! Mycket kondens blir det! :surprised:
Det var intressant!
Jag visste ju att de kan påverka, men jag visste inte hur mycket.
Jag menar, visst höjer sig Atlanten om man kissar i havet. Men kanske inte mätbart :)
Men nu vet jag!

Tack för din uträkning!
 
Är murstocken helt tät så ingen fukt läcker ut via den på vinden? Hittar inga bilder på det.
 
P
Ok, fattade fel om var vindsluckan satt.
 
Som sagt, viss reservation för felräkning/feltänk. Snabbgooglade bara lite på mobilen.
 
Bowman
Jonatan79 skrev:
Är murstocken helt tät så ingen fukt läcker ut via den på vinden? Hittar inga bilder på det.
Ja det är en ganska ny stålskorsten/stålrör som kollas varje år, ja av vad jag kan se är det tätt i genomföringar, men jag inget längre egentligen. Problemen kan ju vara vart som helst :)
Men den verkar bra.
 
Och röret från avloppsluftningen, går den ut i murstocken eller i eget rör hela vägen upp ?
 
Bowman
pemu skrev:
Ok, fattade fel om var vindsluckan satt.
(y)

BiFuel skrev:
Som sagt, viss reservation för felräkning/feltänk. Snabbgooglade bara lite på mobilen.
(y)
 
Bowman
Jonatan79 skrev:
Och röret från avloppsluftningen, går den ut i murstocken eller i eget rör hela vägen upp ?
Den går upp i skorstenen, inte rakt ut.
 
K
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.