Om det inte läcker in och är så tokfuktigt som du beskriver så måste det rimligtvis vara rätt stora mängder inomhusluft som kommer upp på vinden någonstans på något sätt.

Det kan inte vara så att det är fuktig luft från fasaden som kommer upp via takfotsventilationen?

Är det mögel och/el röta överallt el mer lokalt?
 
Bowman
Oldboy skrev:
Om det inte läcker in och är så tokfuktigt som du beskriver så måste det rimligtvis vara rätt stora mängder inomhusluft som kommer upp på vinden någonstans på något sätt.

Det kan inte vara så att det är fuktig luft från fasaden som kommer upp via takfotsventilationen?

Är det mögel och/el röta överallt el mer lokalt?
Ja det är det som är så konstigt.
Jag skall se om jag kan hitta bilder från ombyggnationen. Men av vad jag kom ihåg så tejpades plasten osv.
Det jag hoppas på nu är det lilla läckaget vid badrumsfläkten, men tyvärr känns det inte så trovärdigt då det inte mynnar ut där problem är.
Ja luft utefrån via takfotsventilationen kanske kan vara en bov? Skall kolla det med.
Men skumt att det skulle vara ett problem. Det är ju så det skall byggas.
Jag skall se om jag kan ta lite bilder osv lite senare i dag.
Svårt att säga om det är lokalt, det är lokalt en del av vinden, men på det stället väldigt utspritt, typ så.
 
Bowman
Nu har jag krälat runt och rivit bort isolering.
Halvvägs in in i vinden rakt ovanför badrummet hittade jag ett plaströr som inte satt ihop. Vad det är har jag ingen aning om, men det var torrt och fint, kanske från spisfläkten?

Plaströr som inte är ihopkopplat på en vind med gult och grått isoleringsmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen hittade jag metallröret från badrumsfläkten, det såg snuskigt ut, och massor av musskit osv. Men torrt nu. Kan det verkligen varit kondens?!
Fattar inte hur. För det droppade bra bredvid fläkten inne i badrummet.
Murket var det i alla fall runt röret.
Inifrån:

Skadat badrumstak med synlig fukt, mögel och murket trä kring ett badrumsfläktrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Från vinden:

Metallrör från badrumsfläkten och löst oanslutet plaströr på vinden bland isolering och rörmokare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plast utlagt löst under isolering, så från badrummet lär det bara läcka rakt upp.
Det konstiga är att där är det inte fuktigt eller mögligt alls som många brukar säga att det brukar vara vid luftläckan iså fall.
Torrt och hyfsat fint:
Vinden med isolering och löst liggande plast, synligt plaströr och möjlig fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utan det är någon meter bort mot vindsluckan:

Närvarande bild visar en träyta på vinden med tecken på fukt och mögeltillväxt i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inredning av vind med synliga takbjälkar och golv isolerat med gul mineralull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par reglar in finns det sånna här lufthål.
Där verkar det bättre.

Ett avslutet plaströr sticker ut från träbjälklaget på vinden, omgivet av synliga spikar och utan synlig fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det verkar vara fuktigt även längre in än det var i början av tråden innan ombyggnationen. Där är det mindre fuktigt dock, och vit påväxt istället för svart.

Ja så här ser det ut i allla fall..
Fan vet hur jag skall fortsätta..
 
Första plaströret ska du vara rejält bekymrad över. Det är troligtvis avloppsluftningen som går ut genom taket. Så där lär det läcka in rejält när det inte sitter ihop.
Röret från badrumsfläkten ska ju inte mynna ut fritt på vinden, den ska ju ansluta till skorsten eller annan konstruktion som skickar den fuktiga luften ut, utomhus. Likaså bör röret vara isolerat för att undvika att luft kondenserar mot plåtröret.
Du verkar också ha lösa FK-ledare på den bilden vid det murkna röret, de får inte ligga löst förlagda så utan ska gå i rör.
 
Redigerat:
Är det inte avloppsavluftningen som har gått isär? Där lär det komma rätt stora mångder fuktig luft vid dusch och disk. Dessutom kan det ju regna rakt in om det inte är någon huv där den mynnar ut i luften. Ofta är det bara öppet då det inte gör nåt om det regnar lite ner i avloppet.

Ventröret, ska kanske vara isolerat med difftätplast utanpå isoleringen? Vart kommer det ifrån. Kanske blir inte möglet just där det kommer upp om ventilationen rånar vara lite bättre just där?
 
K
Hålet du fotograferat verkar vara en sk. Mögelstopper så ett första steg är kanske att såga upp och installera liknande i varje fack.

Ett alternativ som jag tänker (som amatör) skulle vara enklare och kanske billigare är att sätta en frånluftsfläkt i en gavelventil, kanske med ett långt dysrör modell dränrör som gör att det inte lämnas någon stillastående luft i något fack.
 
Bowman
Location skrev:
Första plaströret ska du vara rejält bekymrad över. Det är troligtvis avloppsluftningen som går ut genom taket. Så där lär det läcka in rejält när det inte sitter ihop.
Röret från badrumsfläkten ska ju inte mynna ut fritt på vinden, den ska ju ansluta till skorsten eller annan konstruktion som skickar den fuktiga luften ut, utomhus. Likaså bör röret vara isolerat för att undvika att luft kondenserar mot plåtröret.
Du verkar också ha lösa FK-ledare på den bilden vid det murkna röret, de får inte ligga löst förlagda så utan ska gå i rör.
Ja ok, men det var ju bra att jag hittade det röret då, skall sätta ihop det ordentligt.
Men kan fuktiga luften från det röret verkligen i så fall flytta sig en bit på vinden innan "fukten fäller ut" för runt detta rör är det inga tecken på mögel och fukt?

Det var isolerat, jag har rivit bort isolering.
Röret från badrumsfläkten mynnar ut i skorstenen och är isolerat, men dåligt tätat i badrummets tak.
Alla kablar ligger i rör. Men tack för att du påpekar det!
 
Bowman
Tosse skrev:
Är det inte avloppsavluftningen som har gått isär? Där lär det komma rätt stora mångder fuktig luft vid dusch och disk. Dessutom kan det ju regna rakt in om det inte är någon huv där den mynnar ut i luften. Ofta är det bara öppet då det inte gör nåt om det regnar lite ner i avloppet.

Ventröret, ska kanske vara isolerat med difftätplast utanpå isoleringen? Vart kommer det ifrån. Kanske blir inte möglet just där det kommer upp om ventilationen rånar vara lite bättre just där?
Jo så är det nog, avloppsluftning då. Den går nog ut i skorstenen med tror jag. Har inga andra utlopp på taket. Måste dubbelkolla dock..
Plast på isoleringen på ventröret från badrummet? Ja det var det inte. Bara isolering och "hönsnät" typ.
 
Bowman
Kallebo skrev:
Hålet du fotograferat verkar vara en sk. Mögelstopper så ett första steg är kanske att såga upp och installera liknande i varje fack.

Ett alternativ som jag tänker (som amatör) skulle vara enklare och kanske billigare är att sätta en frånluftsfläkt i en gavelventil, kanske med ett långt dysrör modell dränrör som gör att det inte lämnas någon stillastående luft i något fack.
Ja ok, jag tror men är inte säker, att det var ett försök från byggarna att fixa det fuktiga förra gången i senaste byggnationen.
Den andra idén var kanske inte så dum förstås.
Men att ha en fläkt ständigt på på vinden, är det att föredra eller botar man bara symptomen då?
 
K
Uppenbarligen räcker inte den ventilation som är där idag till för att hålla torrt, då tycker jag att en fläkt kan vara ett ok alternativ.

Men även mögelstoppers i varje takstolsfack skulle ju kunna fungera bra.

Jag tror inte att det är så att avloppsluftningen är problemet utan att det läcker inomhusluft och det är inte lika lätt att åtgärda utan att riva ner hela innertaket och plasta om..
 
Bowman
Kallebo skrev:
Uppenbarligen räcker inte den ventilation som är där idag till för att hålla torrt, då tycker jag att en fläkt kan vara ett ok alternativ.

Men även mögelstoppers i varje takstolsfack skulle ju kunna fungera bra.

Jag tror inte att det är så att avloppsluftningen är problemet utan att det läcker inomhusluft och det är inte lika lätt att åtgärda utan att riva ner hela innertaket och plasta om..
Ja ok, det kanske är det man kan göra.
Vad för typ av fläkt letar man efter då?
Antar att vi inte snackar en paxfläkt då.

Skall kolla på hål i varje takstolsfack med.

Nej ok ang avloppsfukten.
Det skumma är ju att jag för ett och ett halvt år sen rev hela den delen av taket och plastade osv.
 
K
Jag vet inte riktigt vad för sorts fläkt som skulle vara lämplig. Spontant tänkte jag på en sådan här https://www.soliduct.se/kanalmonterad-flakt-100/p-2612.htm

Tycker att det är konstigt att det inte är så stora problem över badrummet om det är där det är sämst med plast. Som någon skrev tidigare bör du övervaka luftfuktigheten på vinden för att se när och hur fukten uppkommer.
 
Bowman
Kallebo skrev:
Jag vet inte riktigt vad för sorts fläkt som skulle vara lämplig. Spontant tänkte jag på en sådan här [länk]

Tycker att det är konstigt att det inte är så stora problem över badrummet om det är där det är sämst med plast. Som någon skrev tidigare bör du övervaka luftfuktigheten på vinden för att se när och hur fukten uppkommer.
Ja ok en sån fläkt.
Ja det tycker jag med.

Jag skall se hur jag kan kontrollera fukten kanske. Skall fundera lite på hur jag skall göra i stort först.
Förra gången och många tiotusen kr fattigare gick det inte så bra.

Skall ha en dialog med dom som byggt det, det dumma är bara att ansvarig person där inte är tillgänglig förens slutet på mars (semester).
 
Fukt kondenserar ju där det är som kallast. Det behöver inte alls vara "blött" där fukten läcker ifrån - utan det handlar ju om att varm fuktig luft tränger upp i vindsutrymmet och därefter kondenserar mot det kalla yttertaket.
Således är det inte alltid så att källan till fukten är det stället där det ser som värst ut, utan snarare är det stället som är kallast som är där det ser värst ut.

De lösa FK-kablarna, en blå och en grön, var till din fläkt nu när jag tittar närmare på bilden.

Avloppsluftningen kan dels vara en källa för fuktig luft som går uppåt, dels kan det bli ett ställe där det svämmar över vid stopp i avloppet (ovanligt), dels är det ett ställe där det kan regna in. De vanligaste yttertaken har numera en hole-in-one-panna för avloppsluftningen så det är fritt fall in. Förr satt oftast ett rör med en böj på yttertaket, men de frös ibland igen på vintrarna med trista följder för avloppet.
 
Bowman
Location skrev:
Fukt kondenserar ju där det är som kallast. Det behöver inte alls vara "blött" där fukten läcker ifrån - utan det handlar ju om att varm fuktig luft tränger upp i vindsutrymmet och därefter kondenserar mot det kalla yttertaket.
Således är det inte alltid så att källan till fukten är det stället där det ser som värst ut, utan snarare är det stället som är kallast som är där det ser värst ut.

De lösa FK-kablarna, en blå och en grön, var till din fläkt nu när jag tittar närmare på bilden.

Avloppsluftningen kan dels vara en källa för fuktig luft som går uppåt, dels kan det bli ett ställe där det svämmar över vid stopp i avloppet (ovanligt), dels är det ett ställe där det kan regna in. De vanligaste yttertaken har numera en hole-in-one-panna för avloppsluftningen så det är fritt fall in. Förr satt oftast ett rör med en böj på yttertaket, men de frös ibland igen på vintrarna med trista följder för avloppet.
Ja ok, det var ju bra iofs, för då vet jag att det kan vara orsakerrna i alla fall.
Ja det är kablarna till fläkten :)
Jag får kolla hur jag skall göra med avluftningen.
Börjar bli många frågor nu att ta itu med :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.