Veckan har bjudit på säsongspremiären av Husdrömmar. I det första och väldigt späckade avsnittet fick vi besöka fyra gamla deltagare. Här berättar vi om besöket hos Johannes Igelström och Åsa Kumliens plusenergihus i Lund, tre år efter.

Du kan läsa artikeln här: Plusenergihuset i Husdrömmar - från kris till succé på tre år
 
Det huset har jag ju kört förbi, trodde först det var en områdeslokal eller liknande. Men nu när man gjort något med grönytorna så börjar det se lite annorlunda ut.
 
Jag tycker att poolen lyfte huset till en ny dimension. Det fick mysfaktor och lyxkänsla av den.
 
Är det bara jag som undrar om huset lever upp till förväntningarna vad det gäller ekonomin? Hur mycket "plusenergi" genererar huset på ett år?

Första programmet var mest ett relationsprogram och väldigt lite uppföljning på husbyggarprojekten...
 
Trevligt skriven resumé av Husdrömmaråterblicken Marlen!

Perik: Förbrukningen för uppvärmning och varmvatten har sett ut enligt följande under de tre åren huset har varit i drift (Avstämt 1 januari varje år). Jag anger också hur många som bodde i huset under tiden då det påverkar varmvattenförbrukningen negativt och uppvärmningen positivt:
2014: 6582 kWh (3 pers jan-aug, 6 pers sep-dec)
2015: 8550 kWh (6 pers i stort sett hela året)
2016: 7571 kWh (3 pers)

De 26 solcellspanelerna (total effekt 6,5 kW) har producerat följande mängd energi:
2014: 2849 kWh
2015: 6401 kWh
2016: 6578 kWh

Huset och varmvattnet värms ännu upp med direktverkande el. Solfångaranläggningen är inköpt och väntar på att monteras tillsammans med jordvärmepump så fort jag får tid att ombesörja det hela. Även den vattenmantlade kaminen är ännu ej i drift vilket också kommer sänka elförbrukningen även om energimängden då är svårare att följa och dokumentera.

Så ännu är huset inget plusenergihus men jag förväntar mig att när solfångare och värmepumpen är installerad så bör förbrukningen halveras och ligga i linje med beräkningarna och vara ett plusenergihus.

13th Marine: Tycker själv också att huset landat sedan gräsmatta och markbeläggningar blev färdiga i somras. Har hört benämningar såsom elcentral och rymdskepp under projektets gång så att du trott att det var en områdeslokal förvånar mig inte. ;)

Marlene: Det är konstigt vad en liten vattenspegel kan göra för känslan av ett hus. Men jag håller med dig! Den rostfria plåten i poolen är tänkt att matcha den gråa stenen och träfasaden. Själv förvånad att det ändå blir ett lätt turkost skimmer.

/Johannes Igelström
 
Redigerat:
  • Gilla
AnnIng och 7 till
  • Laddar…
Jag kom körandes från väster, och då ser man ju bara väggen som ligger ut mot cykelbanan. Och om jag inte missminner mig så är det inte speciellt många fönster där (av förståeliga anledningar) och inga tomtavgränsningar var på plats.

Nu har jag bara tittat på bilderna i artikeln men ni ser ut att ha fått till en spännande lösning på en knepig tomt. Finns det fler bilder att kika på? Jag gillar verkligen formspråket.

Lycka till!
 
Bara Gerth som önskade sig större fönster åt cykelbanan som det fokuserades på en hel del i orginalprogrammet ;-)
Lägger in några fler bilder här i tråden
Husfasad med små och stora fönster mot cykelbanan, träpanel och parkerade cyklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern villa med stora fönster mot cykelbana, träbeklädnad och stenmurar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Moderna husfasaden vid natt med stora fönster, upplyst pool och stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning av en våningsplan med flera rum, stor uteplats, och fönsterrader ut mot cykelbanan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sektionsritning av ett hus med betecknade rum inklusive vardagsrum, kök och sovloft.
Modernt kök med vita skåp och ö med bänkskiva, samt stora fönster med utsikt över cykelbana.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild av en husfasad med små fönster, träpanel och cyklar parkerade framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Modern husfasad med stora fönster mot en cykelbana, stenmur och träpaneler ovanför, vid en pool.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En modern villa med stora fönster, trä och stenfasader, en pool i förgrunden och höstfärgade träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 11 till
  • Laddar…
Tackar vi för!

Jag gillar studentrummet.
Hoppas ni bygger till sommarköket, gillade verkligen den på planlösningen =)
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Tack för uppdateringen om energiförbrukningen!

Riktigt trevligt hus också! (y)
 
  • Gilla
igelkotten82
  • Laddar…
Kan bara hålla med - grattis till ett fint jobb och ett fint hus!
 
  • Gilla
igelkotten82
  • Laddar…
Ja, tack för fina bilder och info. Vad kul att du läser och svarar här. :)

Mina svärföräldrar har också en rostfri pool, ett bra alternativ! I ditt fall passar det extra bra med det grå mot huset, som du säger.
 
  • Gilla
igelkotten82
  • Laddar…
Der är verkligen ett fantastiskt vackert hus du har. Hur upplever du akustiken/ljudisolering jämfört med ett trähus?
 
Mycket trevligt hus! Precis som ditt förra i Åhus😃 Vad snygg fasaden blev med det naturliga träet tillsammans med stenkrossen. Gillar arkitekturen som helhet, både invändigt och utvändigt. Belysningen i taket inne var väldigt bra. Extremt spännande poolprojekt. Tack för det tipset! När kör du bomässa på detta huset?😀
 
Tack för alla vänliga kommentarer! Tycke och smak är någonting subjektivt så jag har full förståelse om det finns folk som tycker mindre om utseendet.
Va spännande Marlen att dina svärföräldrar också har rostfri pool! Verkar sällsynt när jag har letat inspiration inför mitt bygge.
Har svårt att jämföra akustiken men det är nog ganska likvärdigt. Det lilla jag kan om akustik är att hårda och tunga material och mjuka lätta material har bra förmåga att dämpa ljudvågor. Lätta hårda material såsom mina cellplastväggar ska i det hänseende vara sämre.
Mitt förra hus i Åhus har en särskild plats i mitt hjärta och är i många hänseende ett mer spektakulärt hus arkitektoniskt. Men där hade tomten helt andra förutsättningar med en oändlig tallskog och plan tomt att förhålla sig till. http://johannesigelstrom.se/johannesigelstrom-sepage_id43/passivhus-ahus-2009/
 
Wow va häftigt ditt förra hus är, utsikten är ju bättre än vilken tavla som helst.

Det nuvarande är helt ok det med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.