Huvadå....... strunta i egoistiska träskallar som bara tänker på sina egna premier....... och kom ihåg att alla någorlunda vettiga människor är er hejaklack.

Stå på er..... på ett sakligt vis!
Den som är snäll kan man köra över och den som är osaklig kan man ignorera men den som är saklig men bestämd är det svårt att bortse från.
I ert fall skulle jag föreslå att eftersom källaren var biutrymmen så skall nybygget också ha rejält tilltagna biutrymmen. Någon typ av garage/hobbyrum/husbehovsverkstad/förråd till exempel. Sådana utrymmen är bra att ha för då kan man använda bostadsytan till att bo på och behöver inte släpa in en massa saker som inte hör hemma i en bostad.
Bostadsytan var stor redan från början så att ytterligare utöka den ger inget större mervärde i livet bara mera att städa.
 
niino skrev:
Sen hade ju vi källare och det bygger man inte längre,
Riktigt tråkigt att höra hur ni drabbats.

Du har rätt i att man inte brukar bygga med källare, men visst byggs det med källare. Om ni ska bygga upp ett nytt stenhus, så tycker inte jag att källare känns orimligt.
 
Det viktiga är att alla är oskadda. Resten går att fixa, även om det är tufft.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Fruktansvärt tråkigt, måste vara en riktig chock trots att ni alla klarat er och det "bara" handlar om saker. Önskar er all lycka till framöver!
 
Tråkigt att höra om branden men bra att ni har fått bra bemöttande av LF.
 
L
Verkligen tråkigt. Började läsa din tråd idag och imponerades av ert arbete sedan kom jag till sida två som inte alls var rolig. Vet inte vad ni går igenom men hoppas innerligt att det kommer något gott ur detta.

Det tips jag kan ge er är att inte bara se försäkringsbolaget som er vän. De skall betala pengar och ger inte mer än nödvändigt gratis. Som kund har man massor av delar som skall tas ställning till, tänker då exempelvis på er källare. Om ni idag har X kvadratmeter inklusive källare så skall ert hus motsvara storleken med dagens byggteknik. Med andra ord bor större yta ingå.

Kan rekommendera Husdrömmar avsnittet för något år sedan (minns inte vilket) med liknande scenario som ni. Där kom många bra tankar fram kring kontakten med försäkringsbolag, från bland annat Gert.
 
Känslan är lite bättre nu iaf. Bokat möte med försäkringsbolaget ang. Nybyggnation och lösöre.
Även bokat ett möte med Myresjöhus

Försäkringsbolaget har själva innan haft ett möte med Myresjö ang vilket typ av hus och standarder osv.
Så inom en snar framtid så hoppas jag några frågetecken och orosmoment är borta.
 
jag har rensat bort lite osmakligheter med följdinlägg

/moderator
 
Allt har flytit på ganska bra nu.
Möte med Myresjöhus igår där vi fick se en första skiss på huset.
Dom räknar med ca 13-14 månader till inflytt.
Allt hänger ju på att vi kommer fram till en slutgiltig ritning och FB godkänner kostnaden.

Något ni ser som ni skulle ändra på?
Tillkommer ett garage i anslutning till groventren på sidan av huset. (ca 50kvm)


Husritning med mått, rum uppdelning och notering om skog samt altan och planerat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning av husplan med rumsuppdelning, möblering och måttangivelser, för ett enplanshus omgivet av skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christoffers och 3 till
  • Laddar…
En av invändningarna.

Dom menar att det inte går att bygga ett kopplat garage ihop med huset på långsidan.
antar att taken "krockar"... jag hade gärna haft garaget på långsidan kopplat.
hur löser man det?

typ så här
Illustration av ett hus med en skissad tillbyggnad av ett garage på långsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Visuellt hänger det ju inte ihop!

Varför inte ett fristående garage några meter bort?
Och helst med sadeltak liksom bostadshuset.
 
Blir lite svårt att ställa garaget nån annanstans då tomten är väldigt lång och smal.

En väldigt snabb ej skalenlig bild:
Vi väntar på nybyggnationskarta så vi kan rita ordentligt, men blir ju konstigt att ställa garaget "framför" huset mot parkeringen.

Ej skalenlig grov skiss av en lång och smal tomt med hus och potentiell garageplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför skulle det inte gå att lägga längs med? Vad skall du ha för tak? En plåtslagare fixar ju det mesta.
 
Tror vi kommer lösa det så här ( otroligt snabb skiss utan några mått som helst :)

Enkel skiss av ett hus med sadeltak och inga angivna mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christoffers och 1 till
  • Laddar…
Njae. jag trodde garagetaket skulle va åt andra hållet. Det sär ser mysko ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.