Tomrör till vinden kunde absolut vara bra. Problemet att jag inte vill ha det utanpå fasaden så isåfall måste jag iaf gå inomhus. Har oxo förstått att jag I vilket fall kan glömma mitt gamla koaxial nät men att jag kan ersätta det I befintliga kanaler med nätverkskabel. Kan isåfall sätta en switch på vinden och sedan gå ned med kabel där man vill ha den.
 
Dela upp det i två delar.
* Fiberanslutning där du inte ska krångla till det utan placera fiberuttag och mediekonverter på bra plats utifrån grävning samt montering i huset.
* Sedan planerar du för nätverk där du själv kan dra hur du vill i huset och placera t.ex. router på bästa plats om du använder wifi i den också.

Många krånglar till det genom att utgå från att mediekonverter och router ska placerade tillsammans. Det är mycket enklare att dra en nätverkskabel till routern än hålla på med fiberduct eller fiberkabel.
Ett eget nätverk kan du bygga och flytta om som du själv önskar när man renoverar eller bygger om.
 
kimf
AndersS har helt rätt här. I synnerhet när det gäller nätverksbiten. Men några punkter att tänka på.
OM (mer om det nedan) man ska köra TV via fiber, så krävs en massa nätverskkablage till detta också, och oftast direkt till mediakonverteraren, och inte till routern. Detta är dock olika i olika fibernät och via olika leverantörer. Av den anledningen kan det vara smidigt att ha router & mediakonverterare på samma ställe. Och då på ett ställe där man har plats att sätta en lite patchpanel, eller lite nätverksuttag, samt har hyffsad access till resten av huset för snygg kabeldragning. Så här är källaren bra där många inte bryr sig så mycket om utanpåliggande kablar, så kan man gå upp i våningen ovan på lämpligt ställe sedan.

När det gäller fiberTV, så ska man inte gå på med det "bara för att man kan". Har du redan ett fungerande coax-nät med ett utbud och kvalité du är nöjd med. Dra då inte nätverk till alla TV-aparater för att få samma sak via fiber till samma konstnad. Bara massa extra jobb.
Kan ju hända du kan få bättre utbud, bättre kvalliét, eller bättre pris. Då är det så klart en annan fråga.
Men har du, t ex Viasat via parabol idag. Då är priset, bildvallitét, bindningstid, ja allt exakt samma. Bara att du får dra nya nätverkskablar och köpa nya boxar till alla TV-aparater. Då är det dumt som attan att göra det tycker jag.

När det gäller ingrävning, 3 laxar låter billigt. Hade klart övervägt det. Vi hade priser i samma klass hos oss, och tänkte definitivt låta dem göra det. Men då vi skulle gjuta nya golv strax före indragningen gjorde vi det själva i alla fall för att få ner dukten i det golvet och in i bästa garderob där "serverrummet" hamnade.

Vi övervägde att låta dem göra det, trots att jag jobbar som it-konsult och farsan är fibersvetsare och drar dukt och fiber till vardags. 3000 spänn är billigt för jobbet om dem gör det bra och som ni vill ha det. Men det är ju i betraktarens ögon. Finns ju stort värde i att det blir exakt som man vill ha det också
 
nikasp
Låter väldigt billigt med 3000 för det jobbet tycker jag. Vi hade iofs 45 meter till huset så jag hyrde en minigrävare och la kanske 10-12 timmar samt en massa extrajobb i efterhand för att plocka stora stenar som kom upp på vår skaftväg. Nu ingår väl knappast det i grovåterställning. Att hyra grävare kostade 1800 kr för en helg. Körde nog under 8 timmar.
 
De monterar inte någon utrustning i våtutrymmen, så om tvättstugan är det närmaste rummet så kommer de inte att montera någonting där.
Vi fick precis fiber grävt in till huset. Själva "grävningen" kostade inte mer än ca 2190 om jag inte har fel för mig, men sedan grävde de inte heller utan horisontalborrade ca 4 meter från gatan in till huskroppen (!), så det blev ingen åverkan på gräsmattan.
 
Om man får accesspunkten i källaren och källarbjälklaget är av betong så är det dumt ifall man vill ha wifi-nät, då betongen i stort sett skärmar wifi totalt.
 
Ajdå, om accesspunkten inte kan vara i tvättstugan måste vi tänka om.
 
Beemaster skrev:
Om man får accesspunkten i källaren och källarbjälklaget är av betong så är det dumt ifall man vill ha wifi-nät, då betongen i stort sett skärmar wifi totalt.
Jag tänkte använda mig av min egen AP som står centralt i huset och eventuellt se om man kan ställa om leverantörens router i bridge mode.
 
sjobergsson skrev:
Olika program på olika apparater funkar om man har kabel-tv via fiber och det får man kolla med leverantören och då krävs ett vanligt koax-nät i huset, annars får man köpa en iptv-box per apparat och i vissa fall tar operatörerna ut en extra månadsavgift per box.

All tv-via fiber (vad jag vet) går via nätverkskabel (just där av namnet IP-tv).

Istället för flera boxar och fler kablar föreslår jag i stället en tv-box. Tror nog att alla tv leverantörerna låter en logga in och se merparten av utbudet på telefon eller surfplatta (Comhem och telia gör deg iaf). Sedna tittar du på iPad elle liknade. Vill man sedan ha bilden på en stor tv så går det alldeles utmärkt att dela bilden till en Chromcast eller Apple-tv.

Så gör jag själv och det funkar hur bra som helst.
 
J
Rasmus Silverin skrev:
All tv-via fiber (vad jag vet) går via nätverkskabel (just där av namnet IP-tv).

Istället för flera boxar och fler kablar föreslår jag i stället en tv-box. Tror nog att alla tv leverantörerna låter en logga in och se merparten av utbudet på telefon eller surfplatta (Comhem och telia gör deg iaf). Sedna tittar du på iPad elle liknade. Vill man sedan ha bilden på en stor tv så går det alldeles utmärkt att dela bilden till en Chromcast eller Apple-tv.

Så gör jag själv och det funkar hur bra som helst.
Det du skriver gäller (oftast).

Dock finns det faktiskt kabel-tv via fiber, och det är väl helt klart vanligast i flerfamiljshus. Detta är vanligt dä rman tidigare haft ett gammaldags kabel-tv-nät med koax, och där man drar in fiber centralt. Då sätter leverantören en burk i källaren, som gör om från fiber till koax. Signalen dit är faktiskt en form av "analog" modulerad signal, och inte ip. Vissa leverantörer har också kabeltv via fiber på samma sätt, direkt in i varje lägenhet, och man har då en speciell mediaomvandlare i varje bostad. Denna gör om signalen till koax och ethernet. Se länk:

https://www.byggahus.se/forum/internet-fiber-bredband-adsl-3g-4g/270252-iptv-till-dvb-c.html
 
Redigerat:
Jag grävde själv, men 3000 låter inte så farligt tycker jag, givet att man får det som man vill ha det. Det hade jag nog kunnat tänka mig att betala, för mig tog det nog sammanlagt 2 dagars arbete att handgräva, hacka betong, borra hål etc. Men jag hade ju en liten gjuten betong rännsten att hacka upp och gjuta igen som tog en bra bit av tiden, den skulle nog kostat extra... Jag har dragit tomrör från vinden ned till källaren och kör nu (sen 2-3 veckor) Ubiquiti router och accesspunkt. Finns trådar om detta. Jag skulle dock tagit till ännu fler tomrör inser jag. Jag har ändå 6st CAT5e till vinden, ett tomrör kvar, samt några rör till nedervåningen. Men ska man ha CAT6 så går det mycket rör, den är tjockare!
 
AndersS skrev:
Dela upp det i två delar.
* Fiberanslutning där du inte ska krångla till det utan placera fiberuttag och mediekonverter på bra plats utifrån grävning samt montering i huset.
* Sedan planerar du för nätverk där du själv kan dra hur du vill i huset och placera t.ex. router på bästa plats om du använder wifi i den också.

Många krånglar till det genom att utgå från att mediekonverter och router ska placerade tillsammans. Det är mycket enklare att dra en nätverkskabel till routern än hålla på med fiberduct eller fiberkabel.
Ett eget nätverk kan du bygga och flytta om som du själv önskar när man renoverar eller bygger om.
Jag håller inte med alls här. Det är bättre att ta omaket, eller tillfället i akt om man så vill, att skapa sig en mediacentral om det inte innebär galet mycket arbete. Idag med blåsfiber är det dessutom enkelt att få den i princip dit man vill. För när den väl är på plats så flyttar man den inte.

Att ha den aktiva utrustningen utspridd är inte att rekommendera, även om det fungerar. Det underlättar t.ex. att UPS-mata det man önskar och man blir inte begränsad i uppbyggnaden.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Jocke Best skrev:
Det du skriver gäller (oftast).

Dock finns det faktiskt kabel-tv via fiber, och det är väl helt klart vanligast i flerfamiljshus. Detta är vanligt dä rman tidigare haft ett gammaldags kabel-tv-nät med koax, och där man drar in fiber centralt. Då sätter leverantören en burk i källaren, som gör om från fiber till koax. Signalen dit är faktiskt en form av "analog" modulerad signal, och inte ip. Vissa leverantörer har också kabeltv via fiber på samma sätt, direkt in i varje lägenhet, och man har då en speciell mediaomvandlare i varje bostad. Denna gör om signalen till koax och ethernet. Se länk:

[länk]
Gör man så idag? Vi drog in fiber i våra bostadsrätter med det som du skriver en gammal tv-lösning i källaren. Den lösningen fans ju ingen ide att lägga pengar på när alla fick fiber i lgh och kunde själva välja leverantör av tv, känns lite som kaka på kaka. Först fiber i lgh med möjlighet att välja tv, sedan ytterligare en leverantör i det "gamla" nätet.

Jag var ansvarig för att det drogs in och förde diskussionerna med Halmstad stadsnät och den lösningen fördes aldrig på tal.
 
J
Rasmus Silverin skrev:
Gör man så idag? Vi drog in fiber i våra bostadsrätter med det som du skriver en gammal tv-lösning i källaren. Den lösningen fans ju ingen ide att lägga pengar på när alla fick fiber i lgh och kunde själva välja leverantör av tv, känns lite som kaka på kaka. Först fiber i lgh med möjlighet att välja tv, sedan ytterligare en leverantör i det "gamla" nätet.

Jag var ansvarig för att det drogs in och förde diskussionerna med Halmstad stadsnät och den lösningen fördes aldrig på tal.
Nej precis, det är en gammal lösning, men ibland finns det avtal om att alla måste kunna ha kvar sina gamla apparater och kanaler etc, och då lyfter man ibland in detta. Eftersom ändå ett fiberpar till ska dras in för bredband blir det ingen stor extra kostnad, men jag håller med, det är inget bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.