Tjo, köpte en lägenhet BRF för cirka 2mån sen, tanken slog mig att det kan vara bra att byta lås.
Har två lås i dörren, vill huvudsakligen byta det övre, men går det att byta det undre också hade det varit toppen då nycklen till den är jätte lång xD
Ursäktar att det är tejp på låset, vi har nyss målat!
Tror ni att biltemas låscylinder hade passat? Samt hur pass svårt är det att byta låset?
Närbild på en dörr med ett öppet låshus och dörrhandtag omgivet av målartejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två cylindrar i en dörr, den undre med lång nyckel, övre med tejp, ny målning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



En dörrkant med två låscylindrar och nyligen målad tejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Samt är det ett runt eller ovalt lås man ska sätta? Jag tycker det ser ut som ett ovalt i den "cirklen"
 
Hej jag skulle rekommendera dig att kontakta styrelsen i huset då det oftast är ett så kallat låssystem i huset. Det innebär att din nyckel låser upp andra dörrar i huset tex källare vind mm. Då ger de dig kontaktuppgifter till den låssmed som har hand om huset och de kan förse dig med en ny cylinder som passar systemet men är ny och säkrare än den du har idag. Biltemas cylindrar och lås passar säkert men är inte i samma liga. Kolla också med ditt försäkringsbolag vad de rekommenderar.
Lycka till.

Eric
 
Åsa Lund
Den långa nyckeln har ingen cylinder som man kan byta. Det är en tillhålarnyckel som föreningen INTE har kopia på. För att få bort den måste du byta låskistan inne i dörren.
Räkna med att denna lilla övning kostar 3000 innan du är klar, för båda nycklarna.
 
nikasp
Håller med, gör ingenting utan att prata med styrelsen först. De flesta har nyckelregister och tillåter inte kopiering av nycklar m.m. hur som helst.
 
Byt du ditt lås. Det kan ju resultera i att du får två nycklar att släpa på för att kunna öppna andra dörrar som samma nyckel eventuellt öppnar idag.

När du sedan flyttar byter du tillbaka till den nuvarande cylindern.

Styrelsen har inget med detta att göra.
 
Byt du ditt lås. Det kan ju resultera i att du får två nycklar att släpa på för att kunna öppna andra dörrar som samma nyckel eventuellt öppnar idag.

När du sedan flyttar byter du tillbaka till den nuvarande cylindern.

Styrelsen har inget med detta att göra.
Om du inte genom att byta låscylinder på eget bevåg bryter mot föreningens stadgar...
 
Ursäkta. En befogad fråga, Varför får man för sig att byta ut ett säkerhetslås till ett annat som bara blir till besvär med en massa extra nycklar.
 
Det kanske känns otryggt om man inte fick med full nyckeluppsättning vid köpet.
 
Den där Thomee cylindern är ju typ biltema eller jula. Ingår knappast i något låssystem. Du kan köpa en ny oval cylinder (köp en assa eller dorma typ så får du lite bättre kvalitet) och byta. Lossa skruvarna vid vredet och dra ut det. Sen är det bara att byta. Eventuella distanser behåller du vid behov. Nya cylindern ska sticka ut max någon mm från brickan.

Föreningen har självklart ingen rättighet att ha nyckel till din lägenhet. Däremot finns det ju många hus där man har ett system som gör att varje medlem kan använda sin nyckel till gemensamma lås. Men styrelsen ska aldrig ha nyckel till lägenheterna!
 
  • Gilla
Semesta
  • Laddar…
Tosse skrev:
Föreningen har självklart ingen rättighet att ha nyckel till din lägenhet. Däremot finns det ju många hus där man har ett system som gör att varje medlem kan använda sin nyckel till gemensamma lås. Men styrelsen ska aldrig ha nyckel till lägenheterna!
Varför inte? I den föreningen jag bodde i och även var styrelsemedlem, hade vi extranycklar inlåsta i ett kassaskåp. Fastighetsskötaren hade tillgång till dessa ifall det skulle uppstå något akut, eller om han behövde gå in och reparera något (självklart då med tillstånd från lägenhetsinnehavaren).
Det hände ju t ex någon gång att polisen behövde komma in i någon lgh. Då slapp de ringa låssmed och förstöra låset.

Det funkar ju på samma sätt som i hyreslägenheter. Där har ju alltid hyresvärden nycklar till lägenheterna.
 
I de hyreslägenheter jag bott i har inte värden haft någon nyckel. Det är klart att man kan komma överrens om vad som helst. Men att en brf skulle ha någon generell rätt att ha nyckel till medlemmarnas lägenheter finns inte.

Jag kanske ska omformulera mig: min åsikt är att föreningen inte ska ha någon nyckel till lägenheterna.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Fairlane
Jag skulle börja med att kolla med föreningen. Det finns föreningar som kör med nyckelsystem och de som kör utan. Likadant är det för hyresrätter. Det är inte så att alla hyresvärdar har tillgång till nyckel till samtliga lägenheter.

I min gamla BRF så köpte vi in säkerhetsdörrar till samtliga lägenheter, men vi valde att INTE ta ett nyckelsystem. Styrelsen var inte intresserade av att kopiera nycklar till folk, utan vi lät varje medlem ha ansvar för sitt lås och sina nycklar. Om någon sålde sin lägenhet utan att lämna över de 5 nycklar som följde med så var det en fråga mellan köpare och säljare.

Personligen hade jag nog inte gått på ett Biltema-lås. Är man orolig för att det finns nycklar på drift så byter man lås till ett bra lås. Om Biltemas lås är bra eller dåligt vet jag inte, men jag hade inte chansat. OBS! Jag köper rätt många grejer på Biltema, så det är ingen allmän kritik mot deras grejer.
 
lordi skrev:
Varför inte? I den föreningen jag bodde i och även var styrelsemedlem, hade vi extranycklar inlåsta i ett kassaskåp. Fastighetsskötaren hade tillgång till dessa ifall det skulle uppstå något akut, eller om han behövde gå in och reparera något (självklart då med tillstånd från lägenhetsinnehavaren).
Det hände ju t ex någon gång att polisen behövde komma in i någon lgh. Då slapp de ringa låssmed och förstöra låset.

Det funkar ju på samma sätt som i hyreslägenheter. Där har ju alltid hyresvärden nycklar till lägenheterna.
Det kan bero på vilket förtroende man har för styrelse och fastighetsskötare? Jag bodde i en förening där jag hade noll förtroende för att de höll sig borta från min lägnehet "skulle bara" - jo tjena. Mitt boende - jag har nyckel.
 
Med den låskombo som visas på bilden kan föreningen ha huvudnycklar till övre låset men inte det nedre. Ska man få något arbete gjort i lägenheten lämnar man tillfälligt det nedre olåst, annars låser man det nedre när man går hemifrån.
 
  • Gilla
fahlis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.