Hej!

Har precis köpt hus och sitter nu och skissar lite på hur vi kan förbättra det så att det bättre passar våra ändamål. Vi har egentligen bara en punkt som vi önskar förbättra och det är vardagsrummet. Såhär ser det ut idag:

gammal-planlosning.PNG

Som ni ser så är vardagsrummet i mitten av huset på baksidan (söder) och detta gör att det känns som att sitta i en grotta, inga fönster på någon av sidorna. Dessutom är rummet väldigt litet vilket gör att vi knappt får plats med ett matsalsbord med 8 stolar + 2 gavelstolar vilket behövs då vi ganska ofta har besök och både jag och maken älskar att laga mat. I köket har vi redan byggt en köksö.

Huset är ett SMV Mariannelund från 04 och väggen i mitten är bärande då det är ett modulhus som sätts ihop på just mitten. Fick se en film om detta hos gubben som vi köpte huset av. Han hade filmat hela monteringen. Denna vägg är dubbelt så tjock som övriga innerväggar.

Tanken är att göra såhär:

ny-planlosning.PNG


Vi knackar ner väggen mellan vardagsrum och föräldrasovrum så att vardagsrummet blir nästan 40 m2. Sen bygger vi ett nytt föräldrasovrum i vinkel som vi passar på att lyxa till lite med eget badrum och klädkammare samt utgång till altanen. Dessutom karvar vi lite på väggen mot hallen så att öppningarna blir större så att planlösningen mot hall och kök känns mer "luftig".
Andra ändringar vi gör är att sätta in en ny altandörr och fönster i gaveln för att få ljus från detta håll också. Det tillkommer en dörr i vardagsrummet in till master bedroom och vi får flytta hela fönster/dörr raden åt höger något.

Det blir sen altan vid hela gaveln och baksidan.

Fördelarna är många men dessa nackdelar vi kan komma på:

* Vi exponerar badrumsdörren mot vardagsrummet. Kanske inget jätteproblem men har sett i detta delforum att många opponerar sig mot planlösningar som exponerar badrum mot platser där man sitter och äter.

* Blir många golvlister för att täcka spikhål etc där innerväggarna en gång suttit. Kanske ger ett amatörmässigt intryck. Kanske bättre att lägga om hela golvet?

* Blir en återvändsgränd bakom utbyggnaden mot garaget. Gör väl inget men blir ganska mörkt och "grottigt"...

* Kanske blir komplicerat att riva i hjärtväggen? Tycker det borde gå att lösa med den stolpe vi lämnar kvar + en järnbalk? Har läst någonstans att man använder en "kertobalk" i dessa hus. Får prata med snickarfirman när vi nu har bestämt oss. I vilket fall måste delar av denna vägg bort för att inte vardagsrummet ska bli så instängt. Har sneglat lite på Myresjöhuset "Kornett" där man har en liknande planlösning och där är det smala bärande väggar mellan hall och vardagsrum.

* Vardagsrummet blir något avlångt? Vi har tänkt oss matsalsbord i mitten, tv hörna mot gaveln längst bort och vid brasan platsbyggd vedhylla, vitrinskåp och några mysfåtöljer (man får elda sparsamt för det blir väldigt varmt...) Risk för att det blir svårmöblerat?


Budget ca 350000 inkl rot exkl badrumsinredning och altan, vi gör el, måleri och invändiga snickeriarbeten själva eller med hjälp av bekanta. Krypgrund i utbyggnad och 1 plan.
Vad säger ni??

/Fru HLH
 
Jag tycker inte att utbyggnadsplanen ser helt lyckad ut, rummet blir lagom storlek med får många dörrar. Även lite onödigt med två fullstora badrum i ett såpass litet hus.

Är det inte bättre att låta utbyggnaden bli nytt vardagsrum (då blir det en tydlig vardagsrumsdel och en matrumsdel) och ha kvar det gamla sovrummet? Utbyggnaden kan då göras med ryggåstak vilket blir luftigt och härligt.
En gästtoalett vore dock bra att få in, den tanken har jag inte löst med min idé.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H skrev:
Jag tycker inte att utbyggnadsplanen ser helt lyckad ut, rummet blir lagom storlek med får många dörrar. Även lite onödigt med två fullstora badrum i ett såpass litet hus.

Är det inte bättre att låta utbyggnaden bli nytt vardagsrum (då blir det en tydlig vardagsrumsdel och en matrumsdel) och ha kvar det gamla sovrummet? Utbyggnaden kan då göras med ryggåstak vilket blir luftigt och härligt.
En gästtoalett vore dock bra att få in, den tanken har jag inte löst med min idé.

Stort tack för din feedback! Anledningen till att vi tänkte oss en utbyggnadsdel som en "svit" är att vi kände att vi fick tillräckligt med sovrum på övervåningen till barnen samt ev. gäster och att vårat stora sovrum försvann i och med att vi byggde ut vardagsrummet. Vi behöver definitivt ett riktigt stort sovrum på nederdelen, och den toaletten på 4,3 kvadrat som finns på nederdelen är inte att betrakta som ett badrum, det är en toalett med dusch. Den kanske ser stor ut på ritningen, men känns liten på plats. Vi tyckte även att denna utbyggnad passar oss som vill "lyxa till det" lite då vi innan vi köpte hus har bott väldigt trångt både i trånga lägenhete roch trånga hus. Nu får vi en svit där gubben och jag kan dra oss tillbaka, med egen klädkammare och badrum samt med egen utgång till altanen. Tror vi fick idén från något av Myresjöhus enplanshus som hade en precis likadan vinkel.

Övervåningen kommer vi att överlåta helt till barnen, något som de är helnöjda med. Två stora sovrum, egen dusch och eget allrum. Om vi kan stänga in oss i vinkeln som inte har något med övervåningen att göra kanske ljudnivån där blir bra också.

Vi tänkte från början en vinkel med vardagsrum och behålla sovrummet, men kände efter att ha testat detta i 3d-programmet att det fortfarande kändes som en "grotta" med ljus från endast ett håll. Genom att förlänga det ut mot gaveln får vi värdefullt ljus från väster också, och kan ha en utgång till en ev. inglasad veranda under balkongen.

Har vänt och vridit på detta en hel del, men det är alltid nyttigt att få sina tankar utmanade.

/Fru HLH
 
BirgitS
På ritningen ser det befintliga badrummet ut som ungefär 6 kvm och det nya som något mer än 7 kvm så det ser inte ut som någon större skillnad, men det blir ju annorlunda om det bara är 4,3.

vi får flytta hela fönster/dörr raden åt höger något.
Låter dyrt.

Jag skulle inte öppna upp så mycket mellan hallen och vardagsrummet om ljudnivån på övervåningen är hög då och då, det är inte så kul om man inte kan prata med sina gäster i lugn och ro (förutom att som gäst vill man nog inte bli bevakad när man går på toa).

Vi tänkte från början en vinkel med vardagsrum och behålla sovrummet, men kände efter att ha testat detta i 3d-programmet att det fortfarande kändes som en "grotta" med ljus från endast ett håll.
Det här förstår jag inte, om ni gör vardagsrummet i stället för sovrum i vinkel så får vardagsrummet ljus från 3 håll, varav väster är ena riktningen. Under en balkong blir det inte särskilt ljust och en inglasning tar bort ändå mer.
 
Om sovrumssviten ska ligga i inritad vinkel föreslår jag att du funderar på att byta plats på sovrummet och garderob/badrum. Från vardagsrummet kan man kliva in i garderobsdelen (med förvaring på båda sidor). Badrummet kan antingen ha dörr från garderobsgången eller från sovrummet. Fördelen är att sovrummet kommer längre från vardagsrummet, att det inte blir ett genomgångsrum samt att det möjliggör fönster åt tre håll vilket är trevligt ljusmässigt oavsett utsikt.

Går en upp innan den andre kan man rumstrera om i garderobsdelen och badrum (om ingång från garderob) också med möjlighet för sovande partner att ligga kvar och sova.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
BirgitS skrev:
På ritningen ser det befintliga badrummet ut som ungefär 6 kvm och det nya som något mer än 7 kvm så det ser inte ut som någon större skillnad, men det blir ju annorlunda om det bara är 4,3.

Låter dyrt.

Jag skulle inte öppna upp så mycket mellan hallen och vardagsrummet om ljudnivån på övervåningen är hög då och då, det är inte så kul om man inte kan prata med sina gäster i lugn och ro (förutom att som gäst vill man nog inte bli bevakad när man går på toa).

Det här förstår jag inte, om ni gör vardagsrummet i stället för sovrum i vinkel så får vardagsrummet ljus från 3 håll, varav väster är ena riktningen. Under en balkong blir det inte särskilt ljust och en inglasning tar bort ändå mer.

Tack för synpunkter!

Jag ser nu på ritningen att befintlig toalett är för stor i förhållande till verkligheten. Får skylla på maken som gick runt i huset och mätte och gjorde "grundritningen" som vi utgick ifrån. Har nu kontrollmätt och den är 4,1 m2.

Har pratat med en snickare om att flytta fönster och de säger att det inte är speciellt svårt. Ta bort befintliga fönster/dörrar går fort, sen rita upp var de nya partierna ska vara och såga upp med tigersåg. Sen regla upp, isolera, vindpappa, och panela samt in med nya fönster. Många små moment, men det är inte katastrofalt dyrt, 2-3 dagars jobb för två gubbar sa han. Min gubbe och jag gör insidan med gips, spackel och målning. Rörmokare får flytta element samt byta mot ett lägre, då det elementet som sitter idag är full höjd. Men håller med, man vill ju riva så lite som möjligt i ytterfasaden. Dock oavsett vilken vinkel vi tänker bygga kommer vi att behöva göra åverkan på ytterväggen mer eller mindre.

Apropå ljuset ser jag att ritningen saknas två långsmala fönster i övre högra hörnet på nya vardagsrummet. Ska komplettera ritningen så snart det går. Dessutom kommer endast glasdörren att hamna under en eventuell balkong. Vi ska fundera lite här på hur vi kan maximera ljusinsläppet. Eftersom detta hörn också är den enda vettiga platsen för en tv-hörna ville vi inte dra på med för mycket fönster heller. Har man inte golvvärme är det dessutom knepigt att få fram element till fönstren.

/Fru HLH
 
ecb182 skrev:
Om sovrumssviten ska ligga i inritad vinkel föreslår jag att du funderar på att byta plats på sovrummet och garderob/badrum. Från vardagsrummet kan man kliva in i garderobsdelen (med förvaring på båda sidor). Badrummet kan antingen ha dörr från garderobsgången eller från sovrummet. Fördelen är att sovrummet kommer längre från vardagsrummet, att det inte blir ett genomgångsrum samt att det möjliggör fönster åt tre håll vilket är trevligt ljusmässigt oavsett utsikt.

Går en upp innan den andre kan man rumstrera om i garderobsdelen och badrum (om ingång från garderob) också med möjlighet för sovande partner att ligga kvar och sova.
Väldigt intressant idé. Blir lite som ett hotellrum. Ja här ska vi ta oss en riktig funderare. Lägger upp nya ritningar när vi har tänkt lite...

/Fru HLH
 
BirgitS
Tänk över möbleringen för tevehörnan noga eftersom det i ritningen ser ut som att teven bara kan placeras mot den korta väggen mot lilla sovrummet och då blir soffan väldigt uppklämd i hörnet om man ska se teven rakt framifrån. Stor risk för att dörren ut blir blockerad av soffan eller soffbordet och västerfönster vid teven är inte så bra.

Kanske blir komplicerat att riva i hjärtväggen? Tycker det borde gå att lösa med den stolpe vi lämnar kvar + en järnbalk?
Är något som en byggnadskonstruktör behöver räkna på.
 
Hej!

Jag har nu gjort en alternativ planlösning baserat på de synpunkter ni hade om att bygga ut vardagsrum i vinkel, det blev såhär:

stor-vinkel.PNG

Som ni ser är det en stor vinkel med ryggåstak. Jag vet inte hur djupa vinklar man kan bygga med ryggås, men så djup som möjligt vill vi ju ha. Jag har svårt att se vad man ska göra i "förrummet", finns inte mycket vägg att ha tv på och en soffa hamnar mitt i passagen till nya vinkeln. Vi skulle gärna vilja splitta upp tv-delen och mat-delen så vuxna kan sitta och äta utan att störas av barnens tv-tittande. Förslag på möblering?

Gamla sovrummet uppe till höger får en uppfräschning med avlångt fönster ovanför säng och altandörr ut till altanen.

En bild från entre och hall, det blir mycket rymd.
vy-fran-hall.PNG

Den sociala ytan blir enorm, vi tänker på vinkelns framsida ha fönster ända upp till nocken för att få in så mycket ljus som möjligt, gick inte att göra i detta program. Sen hajomparti ut på höger till altan.


På övervåningen blir det fantastiskt bra:
overvaning-ryggas.PNG

Vi har haft planer på att bygga takkupa, men om det blir ryggås så slipper vi detta ju, då kan vi ha raka väggar ut mot vinkeln och sen ett glasräcke, oj vilket ljus det blir, kanske ev takfönster i vinkeln? Man kan ju dock undra hur pass lyhört det blir, men många moderna hus ser ju ut såhär, får väl bli hörlurar för tv- och tvspelandet :) Skönt att kunna spara in de 120000 kr vi räknade med för takkupan, den lär nog behövas till vinkeln, som ju blir lite mer avancerad byggtekniskt.

Vad tror ni?

/Fru HLH
 
BirgitS
Oj, vad stort det där blev. Närmast köket har man väl lämpligen matplatsen, men med så stor påbyggnad blir ju det rummet väldigt mörkt. När vi skrev om vardagsrum i vinkel ut tidigare tänkte jag mig mer som i form och max storlek som utbyggnaden med sovrum mm. bara så det blev lagom för en soffgrupp.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Oj, vad stort det där blev. Närmast köket har man väl lämpligen matplatsen, men med så stor påbyggnad blir ju det rummet väldigt mörkt. När vi skrev om vardagsrum i vinkel ut tidigare tänkte jag mig mer som i form och max storlek som utbyggnaden med sovrum mm. bara så det blev lagom för en soffgrupp.
Hej!

Ja det är inte lätt att få det bra. Problemet som jag ser det med att göra en mindre utbyggnad är att det är väldigt dyrt att sätta igång med ett bygge, så när väl alla hantverkare och så är på plats känns det bäst att göra det "ordentligt".

Ett problem jag ser med utbyggnaden är att det blir mycket "sektioner". Jag jämför med Myresjöhus Kornett https://www.myresjohus.se/vara-hus/sok-hus/15-planshus/kornett/ som vi tittat en hel del på för inspiration, och deras utbyggnad är inte alls lika stor som den vi tänkte oss, men de kan ju dra fördel av att kök och vardagsrum är i samma sektion utan någon störande skiljevägg som vi har. Fråga mig inte hur huset står upp, men antar att konstruktören har löst det på något sätt.

Tittar man på Kornetts övervåning ser man att de offrar allrummet för att få mer öppen yta ner, vi kommer att få större allrum där uppe mot att den öppna ytan blir något mindre, då vi inte ämnar att röra befintliga vardagsrumstaket något. Det är ju alltid enklare att konstruera något från ett vitt papper än att göra som vi, utgå ifrån ett befintligt hus, men jag är övertygad om att det går att förbättra detta husets planlösning på sånt sätt att vi kan få en större social yta där nere, med mera ljus till bef. vardagsrum. Ett steg är att ta bort en stor del av hjärtväggen som bidrar oerhört mycket till att göra så vardagsrummet känns "instängt". Väggen mellan kök och vardagsrum går det inte att göra så mycket åt, då det går mycket vatten och värme här till övervåning.

Gjorde en ny skiss där jag gjorde utbyggnaden mindre, men ökade öppningen mellan gamla och nya. Svårt med möblering tycker jag. Visst vill man sitta och äta så man ser ut på trädgården?

planlosning-nyvinkel.PNG

/HLH
 
BirgitS
Det är nog lättare att förstå ditt nya förslag om du laddar upp en ritning (det går att bifoga bilder direkt i forumet utan att gå via forumbilder om du klickar på "Utökad svarsruta").

Jag vill ha matplatsen vid ett fönster, men många verkar ha matplatsen en bra bit in i rummet numera.

Har du kollat upp detaljplanens villkor så att du inte överskrider byggarea eller annat?
 
BirgitS skrev:
...
Jag vill ha matplatsen vid ett fönster, men många verkar ha matplatsen en bra bit in i rummet numera...
Kan det bero på att man hellre sitter och tittar på frukost-TV på morgonen eller matlagningsprogram på kvällen än att titta ut på natur, djur och växter när man äter?
 
BirgitS skrev:
Det är nog lättare att förstå ditt nya förslag om du laddar upp en ritning (det går att bifoga bilder direkt i forumet utan att gå via forumbilder om du klickar på "Utökad svarsruta").

Jag vill ha matplatsen vid ett fönster, men många verkar ha matplatsen en bra bit in i rummet numera.

Har du kollat upp detaljplanens villkor så att du inte överskrider byggarea eller annat?

Tack för synpunkterna. Är ny så jag kände inte till att man kunde bifoga bilder direkt. Här kommer en bild med planlösning:

Planlösning av ett hus med noterade ytor och möbler, inklusive en kamin och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gällande matplatsen så har vi den idag i gamla vardagsrummet mot vänstra väggen, och där känns det väldigt instängt rent allmänt att sitta med ena armbågen mot en vägg. Dessutom går det inte att ha kaminen tänd när man äter där för då brinner man nästan upp vilket är riktigt synd. Jag pratade med gubben som bodde här innan om kaminen och han höll med att det blir för varmt i rummet speciellt om man är några stycken så han eldade sällan i den. Om sociala ytan fördubblas kommas jag att det går att elda i den utan att det blir en bastu då luftvolymen blir större. Jag trivs personligen bättre att sitta vid matbord som har det ljust och luftigt runt sig.

Vi har väldigt stor tomt, så detta med byggyta tror jag inte är något problem, finns flera hus längs vår väg som är betydligt större. men ska givetvis kolla upp det.

Vänligen
Fru HLH
 
Redigerat:
BirgitS
Jag tror att det vore bra om ni diskuterar utbyggnaden med en arkitekt som kan se helheten, se hur hus och tomt ser ut i verkligheten nu, höra vad ni tycker är bra och dåligt med nuvarande planlösning, vad ni vill ha ut av en påbyggnad osv. Kostnaden för en arkitekt blir liten i förhållande till byggkostnaden och ni kan få en mycket bättre lösning.

I det här förslaget ligger ni väl på ungefär 70 kvm yta för matplats och vardagsrum, och det är inte lätt att få det att se bra och trevligt ut, utan det är lätt hänt att det ser väldigt ödsligt ut. Det är inte kul att behöva bära all mat och porslin närmare 10 meter flera gånger om dagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.