mexitegel skrev:
Jag har inte extraförsäkrat min i vart fall, sådana där försäkringar brukar sällan löna sig.
Nä precis va jag tänkte med.
Hemförs innehåller oftast mer än man tror. Får väl ringa dom å kolla läget.
Hur är det med åsk skador egentligen? Har för mej att det är svårt att få ut nåt på förs vad det än är för prylar som tagit stryk av en smäll. Nån som varit utför det ?..
 
Inga problem med åskskadade klippare via hemförsäkringen.
Var själv ute för det för nåt år sen.
Det behövs inga extraförsäkringar.
 
legion skrev:
Inga problem med åskskadade klippare via hemförsäkringen.
Var själv ute för det för nåt år sen.
Det behövs inga extraförsäkringar.
Kollade med TH igår. Verkade inte vara några problem att hemförs. går in där. Nu var ju inte han "expert" på just detta, men han hänvisade till nån kollega om jag ville har mer exakta svar. Däremot hade han för sej att man inte ska lämna den ute om man åker bort 2v. Det är ju liksom då den verkligen behöver jobba!
Tur man trivs hemma och inte är borta nåt vidare mycket.

Var väl mer för några år sen när robotarna började dyka upp som man hörde mycket snack om att dom var svåra att försäkra
Då sparade man nåra hundringar igen😃
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
jordraketen skrev:
Däremot hade han för sej att man inte ska lämna den ute om man åker bort 2v.
Det där är väl det allmänna aktsamhetskravet, en generalklausul som gör att de kan neka ersättning om de vill... :)

Men är man borta längre perioder vill man ju ändå gärna att någon ser till huset och vattnar blommor mm och då kan de ju se till klipparen också.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Var samma svar som jag fick ifrån Trygg-Hansa när jag pratade med dem för snart två år sen om detta. Men om man nu ska plocka in allt så fort man ska iväg längre stunder så bör det öka risken för inbrott istället. Allt är in plockat och gräset är 3dm högt. Undra om det är någon hemma :confused:
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
jordraketen
#1
igår 17:27
Hej.
Köpte mej en 310a i julas.
Tänkte få igång den så fort som möjligt på säsongen och funderar lite på nedläggningen av slingorna. (Som jag tänkt få ner så fort tjälen är över för vintern)
Gräsmattan avgränsas huvudsakligen av A B & C enl bilder

A

Gräsmatta gränsande mot stängsel och väg med synliga spår efter nedläggning av slinga för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


B
.
Gräsmatta gränsande mot stenplattor och staket, med installationskabel för robotgräsklippare utplacerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


C

Gräsmatta avgränsad av betongplattor och stenkant bredvid en röd husvägg, potentiell guide för en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill ju givetvis få ut så mycket klippning som möjligt mot dessa avgränsningar.
Så frågan är: hur långt i från plattor/staket bör jag lägga slingan för att få ut mesta möjilga klippning på resp bild? Plattorna är 140mm breda.

Vad jag förstår så kan man ställa in hur långt över slingan den ska gå. Men var ifrån på klipparen mäts det? Plastkåpan eller knivspets?
Är ju dessutom ca170mm från knivspets-plastkåpa som den "missar".

Bild A: Bör jag dra slingan i en bukt "runt" stolparna eller man kan bara dra den rakt förbi?

Hur hade ni andra gjort?

PS. Har även byggt om en gammal skyffel till att få ner slingan med som jag hoppas kommer funka bra.
 
Beror på var du prioritera. Vill du att klipparen absolut inte ska köra emot staketet så lägg slingan 35cm ifrån. Den kommer ändå aldrig åt att klippa allt så det blir ändå körning med timmer om man vill ha det helt rent. Och om man då trimmar 10 eller 15cm spelar ju inte så stor roll. Ut med huset går det ju lägga den närmare. För enkelhetenskull så hade jag lagt den 30-35cm ifrån innerkanten på stenen. Om nu stenkanten ligger höjd med gräsmattan så klipparen kan köra ut över kanten. Vid plattsättning hade jag lagt slingan i kant med stenen så klipparen kan köra in över plattsättningen en bit.

Klipparen med fabriksinställningen kör över kabeln ca 32cm. Den klipper då ca 10cm över kablen. Men i väntan på tjälen ska gå ur så passa på att läsa igenom bruksanvisningen. Finns att ladda hem ifrån Husqvarnas hemsida.
 
Jo alla plattsättningar är i nivå med gräset och är tänkta att "köras över".
I fall C menar du 30-35cm från stenkanten som är mot huset till?

Håller för tillf på med hus enl mått och idéer från dej quick. Blir nog bra detta!
En träkonstruktion under byggnation i en verkstad med verktyg och utrustning synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar även på nån slags signalering på taket så man ser innifrån boningshuset när klipparn är parkerad..
 
I fallet C menar jag 30-35cm ifrån kanten på stenen som är in mot huset. Nu vet jag inte exakt hur bred kanten stenen är men vi säger 10 cm så lägg kabeln 20-25cm ut i gräsmattan ifrån stenen mätt. Då kommer nosen på klipparen gå in över stenen man stanna innan den kommer ut i kross-stenen närmst huset. Det går säkert att trimma ner detta avståndet. Men som sagt det kommer ändå bli lite kvar hur du än gör så prioritera driftsäkerhet först och främst. Har du koll på laddstationens placering och dragningen av guidekabeln?
 
Tack. Jo jag hittade den innan med. Får väl kolla lite i den sen.

Så här ser det i grova drag ut. Är nog inte helt skalenligt.

Blå=tänkt guidekabel. Blir den bra så, eller jag ska dra den i en bukt åt vänster direkt utanför laddstn?
Laddstn hamnar ju inte riktigt mitt i området men det passar bäst så med tanke på övrigt, el, insyn mm. Ca drygt 800m2 gräs.
Handritad skiss av en trädgårdsplan med hus, garage, altan och markerad guidekabel för robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jordraketen skrev:
Tack. Jo jag hittade den innan med. Får väl kolla lite i den sen.

Så här ser det i grova drag ut. Är nog inte helt skalenligt.

Blå=tänkt guidekabel. Blir den bra så, eller jag ska dra den i en bukt åt vänster direkt utanför laddstn?
Laddstn hamnar ju inte riktigt mitt i området men det passar bäst så med tanke på övrigt, el, insyn mm. Ca drygt 800m2 gräs.
[bild]
Det där kommer bli finfint.
 
  • Gilla
jordraketen
  • Laddar…
Håller med mg765 ser jätte bra ut. Tänk bara på att det kan bli krångel om passagen till höger om altanen är för smal. Är den bara 130cm eller bredare är det lugnt. Går med smalare oxå men då är man utanför rekommendationerna i manualen. Tänk även på att gräsklipparen kommer köra precis över eller till höger om guidekablen när den kör ut ifrån laddstationen. Så lägg då guidekablen 30cm (minsta rekommenderade avstånd mellan guide och begränsningskabel) ifrån begränsningskabeln som går ut med tomtgränsen för att få en så bred korridor som möjligt för gräsklipparen att köra i för att minska risken för spår i gräsmattan. När gräsklipparen sedan följer guidekablen in till laddstationen för laddning så kommer den köra i samma korridor område. Fast då blir det ju till vänster om guidekabeln efter som den kör på andra hållet. Svårt att förklara men det står mer i manualen som sagt.
 
Där är nog runt 3m brett. Blev inte riktigt skalenligt när jag ritade trädgårdsgränsen innan..
Kollar lite i "nätmanualen" nu. (Visste ej det fanns en sån så tack för tipset). Där står ju det mesta ang slingorna.
Men varför skulle man inte kunna korta in kablen till trafon? Jag behöver ändå klippa den för att dra den i rör genom vägg och den hade inte behövt vara mer än 2m. Sen fick man ju inte vinda ihop överbliven kabel heller. Mycket märkligt..
 
3 meter så är det inga problem. Såg inte smalt ut på bilden men eftersom du skrev att den ej var skalenlig så tyckte jag det var lika bra att fråga. Angående trafokablen så går det utmärkt att korta ner, även att förlänga. Men Husqvarna vill väl inte uppmana folk att göra det för att slippa eventuella problem med såna som fixar med sånt som dom inte riktigt förstår sig på. Precis som att du t.ex. bara får använda original laddare till mobilen eller liknande. Att vira ihop kabeln kan ge störningar i extremfall. Inget jag märkt av dock. Likadana kontaktdon som sitter på trafokabeln finns på bland annat biltema. Så för den som vill korta ner kabeln utan att skarva så går det köpa nya stift och kontaktera om kablen istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.