Odjuret skrev:
Jag tänker på det som nån av våra experter på el skrev i förra tråden.
Nämligen vilket?
 
tommib skrev:
Igen, detta har testats blindat av bl.a. JREF (se tidigare länk). Ingen har lyckats bättre än slumpen.
Var ju inte tänkt att starta megadiskution. Samt jag la till parentesen längst ner.

Tyvärr gjorde jag inte blidtest (bokstavligt talat). Men lyckades pricka samma ställe flera gånger (sen om jag påverkade vet jag inte, behövs ju två pers för det).

När det gäller elallergi kan det vara samma inbildning att man tror el skapar problemet(om man ska lita på vetenskapliga artiklarna som du la upp tidigare på slagrutor) eller vad det nu man ska kalla sjukdomen.
 
harry73 skrev:
Härskarteknik, och för att svara KoWs oro skulle jag råda alla att följa utvecklingen i t ex USA. Det finns länder som är mycket värre men alla misstånder i usa kommer att bli väldokumenterade
Harry, uppenbarligen missade du min blinkning, eller så är du en sån som själv utnyttjar härskarteknik genom att alltid dra till med storsläggan för att därigenom försöka skrämma andra till att hålla käft!

Men som sagt, det var med glimten i ögat, och om nån missade det ber jag om ursäkt. Ska försöka vara tydligare i fortsättningen.
 
harry73
På min telefon var det inte en blinkning men en sorgsen smiley. Är nog fel på min telefon.;)
 
Givetvis kan all forskning påverkas av politik, likväl som alla "oberoende" institut kan påverkas av dem som finansierar dem.

Nu är det väl så att första frågan kanske är, är svenska myndigheter och institutioner normalt sett pålitliga?

Om man anser det, och annat inte bevisats, så kan man kanske också lita på deras rapporter.

Om man nu INTE anser att de är normalt sett pålitliga OCH inte har bevis på att de är opålitliga så, ja, jag anser att det finns en viss "foliehattsvarning" då. OOOOBBBBSSSSS lite ironi & sarkasm, samt en viss glimt i ögat.
 
harry73
Jag tror att svenska staten överlag är pålitlig och mycket bättre än många andra länder men jag tror också det finns många beställningsjobb. T ex nyttan av spårvägen i Lund, ESS, höghastighetsbanan och några till. Nu vet jag att det inte är vetenskapliga studier men de ger ändå en bild av hur politiken/myndigheter använder studier för sina egna intressen
 
Och anledningen till att man faktiskt började bygga X2000 ( inte bara snackade om det) var för att Nicolin hotade med att avskeda 2-3000 man ifrån dåvarande ABB, sägs det.
 
Tror absolut att elöverkänsliga har problem, det är inget som simuleras. Har också en misstanke om att det är kemikalier som avges i elapparater som kan vara en orsak. överkänslighet heter det av en orsak. finns de som är känsliga för nötter som får stora problem bara någon öppnar någon påse i ett flygplan. Att det skulle vara magnetfält och elektroner har jag svårare att tro. (därmed inte sagt att det är ofarligt, speciellt inte i extrema doser). Hade det varit lätt att påvisa så hade läkarvetenskapen gjort det, och jag har svårt att det skulle vara någon konspiration mot de ytterst få som är drabbade.
De behöver hjälp helt klar och jag tror att psykiska och stressfaktorer har större påverkan, men som drabbad tror jag det är mycket jobbig om man blir misstrodd och det gör att man tror ändå mer på elallergin.
Har själv fått utslag i ansiktet (som måste behandlas med starka grejer som är receptbelagda) och då är det enkelt att skylla på något utomstående (sitter mycket framför datorn), när det nog mer troligt är dålig kost och stress.
 
tommib
Mickepet skrev:
Tror absolut att elöverkänsliga har problem, det är inget som simuleras. Har också en misstanke om att det är kemikalier som avges i elapparater som kan vara en orsak. överkänslighet heter det av en orsak. finns de som är känsliga för nötter som får stora problem bara någon öppnar någon påse i ett flygplan. Att det skulle vara magnetfält och elektroner har jag svårare att tro. (därmed inte sagt att det är ofarligt, speciellt inte i extrema doser). Hade det varit lätt att påvisa så hade läkarvetenskapen gjort det, och jag har svårt att det skulle vara någon konspiration mot de ytterst få som är drabbade.
De behöver hjälp helt klar och jag tror att psykiska och stressfaktorer har större påverkan, men som drabbad tror jag det är mycket jobbig om man blir misstrodd och det gör att man tror ändå mer på elallergin.
Har själv fått utslag i ansiktet (som måste behandlas med starka grejer som är receptbelagda) och då är det enkelt att skylla på något utomstående (sitter mycket framför datorn), när det nog mer troligt är dålig kost och stress.
Ja, det kallas elöverkänslighet av de drabbade. För att legitimera deras syn på saken. Det betyder inte att el eller magnetfält är orsaken. Din parallell med nötter är helt fel eftersom man i det fallet objektivt kan påvisa ett orsakssamband, vilket man inte kan i fallet med elöverkänsliga. Det skulle man kunna om det utsöndrades något från elprylar också. Dessutom förklarar det inte de som kräver att mobilmaster ska stängas av mm.
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
Igår såg jag ett TV-program om elöverkänslighet på en tysk kanal. Där uppträdde t o m en fysiker som påstod sig vara elöverkänslig på ett trovärdigt sätt. Men någon vetenskaplig hållbar forskning som påvisar existensen av elöverkänslighet (förutom placebo, inbillning, Pawlow eller andra sekundära effekter) kunde inte hittas.
Programmet prisade Sverige som föredöme där flera sjukhus (t ex Växjö) har inrättat speciella undersökningsrum för elöverkänsliga. Det angavs att rummet används en gång per år. Detta kallar jag för slöseri med våra pengar!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
tommib
Vi hade ett sådant rum där jag gjorde AT (Karlskoga). Det var ett idiotiskt slöseri med pengar då och det är samma nu.

Att en fysiker kan argumentera på ett trovärdigt sätt är inte så konstigt men det är intressant att vederbörande själv inte ser hålen i sina argument. Det är nog närmast att jämföra med religiösa.
 
Några faktorer som, särskilt när flera av dem förekommer hos en och samma människa, kan missstas för elöverkänslighet:
- doftkänslighet
- känslig för torr luft
- känslig för mögel
- känslighet för vissa kemikalier, som frigörs tex av den värme som elapparater alstras.
- känslighet för gaser som avges från vissa nya material, tex platser, målarfärg, spån-material, golvmaterial osv
- känslig hörsel
- känslighet för flimmer från lysrör och skärmar under 60-70 Hz

för att bara räkna upp några....
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
Ajdå, där ligger jag risigt till på flera punkter. Men jag lever ännu och är frisk!
 
Redigerat:
Varning för långt inlägg... ;-)

Jag var på en föreläsning för ett antal år sedan som handlade om utbrändhet vad som händer i kroppen när den utsätts för något som uppfattas som farligt. Jag tror att de bakomliggande fysikaliska mekanismerna är tillämpbara även för elöverkänsliga.

Centralt i hjärnan, i dom utvecklingsmässigt äldsta delarna, sitter systemet som reglerar nivåerna av stresshormon. Syftet med systemet är att säkerställa artens överlevnad genom att snabbt reagera på stimuli som kan innebära fara och försätta kroppen i flyktläge - Oftast snabbare och/eller vid lägre nivåer av stimuli än vad vi uppfattar med medvetandet. Ser vi en fara komma i ögonvrån så ska vi inte behöva vända på huvudet, titta efter och fundera på vad det är som kommer och sen bestämma oss för om vi ska springa eller inte. Istället har pulsen och andningen gått upp och musklerna i kroppen spänts redan innan vi vet vad som rör sig i periferin.

Systemet är delvis förprogrammerat från födseln (därför är vi naturligt rädda för spindlar och ormar t ex) och programmeras ytterligare under våra tidigaste uppväxtår, men det går att programmera om systemet när som helst. Ett exempel på det är folk som har posttraumatisk stress efter att ha upplevt krig t ex. Under tiden man utsätts för fara så kopplar systemet ihop det med olika stimuli - Ljud av flygplan eller helikoptrar, dofter av olika slag, etc. Om man senare i en till synes helt ofarlig situation utsätts för samma ljud eller doft så drar systemet igång och börjar pumpa ut stresshormoner i kroppen.

Samma sak händer när man har blivit utbränd. Under tiden man har arbetat under stor press så har hjärnan kopplat ihop stressen med olika saker. När man sen kommer tillbaks till jobbet efter att ha vilat upp sig rejält så uppfattar kroppen samma dofter, samma bakgrundsljud från ventilationen, samma resonans från stegen i korridoren utanför, etc och stressen är ett faktum trots att man kanske bara sitter helt still och gör ingenting.

Det är den vetenskapligt fastställda bakgrunden. Sen kommer vi till det lite flummigare… När det gäller elöverkänslighet så kan det vara så här: Kroppen känner av elektromagnetiska fält. Normalt sett är det inget vi reagerar medvetet på, men om man har gått igenom en svår period i livet så kan hjärnan felaktigt ha kopplat ihop den stressande upplevelsen med förnimmelsen av elektriska fält. Resultatet blir att varje gång man utsätts för elektiska fält så skenar nivåerna av stresshormon. Så småning om blir man medveten om kopplingen så varje gång man tror sig vara utsatt för lite högre fältstyrkor så triggar man kroppens försvar.

Jag ska understryka att jag inte har några vetenskapliga belägg för min teori. Jag har egentligen ingen koppling alls till neuropsykiatri eller annan medicin mer än att jag är intresserad. Jag har inte ens varit utbränd...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.