En fråga jag undrar är :

Om man ex skall ha dubbelgips på innerväggarna och även en skiva OSB/Spånskiva på varje sida och sen isolering inuti så blir ju väggarna ganska tjocka.

OSB/Spånskiva vill man ju ha för att kunna skruva upp saker + att det känns mer gediget/solitt.

Men om man skall köra på detta med dubbelgips och sen en skiva OSB/spån, vad bör man ha för tjocklekar på dom isåfall ? risken är ju att väggen blir för tjock och när man kommer till dörrkarmen så blir det problem ... eller ?
 
det finns 2 lösningar på problemet...Antingen sätter man ett lager OSB och ett lager gips på varje sida... Eller så sätter man 2 lager gips/sida och skruvar OSB mellan reglarna i gipsen liksom...Båda alternativen funkar precis lika bra....
 
mr z : Vad rekommenderar du för tjocklekar på OSB/Gips vid båda lösningarna ?

Är inte helt med på vad du menar på att skruva OSB mellan reglarna i gipsen dock hehe.

 
13 mm gisp och osb....MEd mellan reglarna menar jag att man klyver osb till den bredd du har mellan reglarna 400, 550 beroende på gips och du skruvar fast dem genom att skruva fast dem i första lagret gips med skruv.....

 
Tackar .. nu är jag med :)
 
Vi ska ha gips + osb + isolering i innerväggarna, men jag funderar på om tvättstugans väggar ska göras ännu mer ljudisolerade, eftersom vi där har tvättmaskin, torktumlare och centraldammsugare. Det är visserligen väldigt långt från sovrummen, men nära vardagsrummet, så det kan ändå vara trevligt att få ner ljudnivåerna.

Om jag förstår vad jag läst rätt så är ytterligare ett lager gips den lösning som ger mest dämpning för pengarna, håller ni med om det?

Finns det några speciella ljuddämpar-skivor som är extra bra för detta syfte?
 
Hos oss blir det 13 gips + 12 plywood + 70 regel (isolering) + 12 ply + 13 gips.

Hyffsade väggar, det känns riktigt stabilt....
 
  • cyril3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man nu isolerar innerväggarna (för ljudnivån) så bör man även dreva karmarna till innerdörrarna.
 
Fojje skrev:
Om man nu isolerar innerväggarna (för ljudnivån) så bör man även dreva karmarna till innerdörrarna.
Det är ju mer elle rmindre en självklarhet att få en så lufttät konstruktion som möjligt och dörr/fönster är generellt de sämsta delarna ur ljudsynpunkt...
 
AndreasK skrev:
Hos oss blir det 13 gips + 12 plywood + 70 regel (isolering) + 12 ply + 13 gips.

Hyffsade väggar, det känns riktigt stabilt....
vi har samma väggkonstruktion och är supernöjd. Ungarna kan sova trots att man bränner på med hemmabion..

dock tror jag att det även krävs (som i vårt fall) massiva dörrar som är tätate på sidorna. Tröskeln är special då den stoppar ljud, men luften kommer fram ändå..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.