Mikael_L
Får du varmvatten genom kulvert från huset, eller ska du ha en VVB?
 
Mikael_L skrev:
Får du varmvatten genom kulvert från huset, eller ska du ha en VVB?
Där tyckte jag Ts var rätt tydlig:
"Gruppcentralen tänkte jag kan vara i badrummet,hörnet med el och vatten inkommande, kommer bygga ett skåp där inne kommer va elcentral,varmvattenbredare och vattenmätare."
 
Då lär ju varmvattenberedaren behöva minst 10A själv. Ska man kunna duscha ett par pers efter bastun så behövs det kanske en större 2- eller 3-fasmodell.
 
useless skrev:
Ska man kunna duscha ett par pers efter bastun så behövs det kanske en större 2- eller 3-fasmodell.
Nja...
Effektbehovet på beredaren bestäms i första hand av hur många som duschar under under längre tid, typ ett dygn.
När det gäller hur många som kan duscha i rad efter bastun är det istället beredarens storlek som avgör kapaciteten.

Annars får man gå upp i effekter runt 30kw (som skulle bli vad en genomströmningsvärmare behöver för att värma 0,25 l vatten 30 grader på en sekund = varm fet dusch)
 
Vem duschar varmt/hett efter en bastu?
 
Självklart menar jag inte att effekten ska räcka till kontinuerligt duschande, utan att man behöver en beredare med större volym. Hur många 200-liters beredare finns det med 1-fas/10A elpatron? Ska man ha ett lite större förråd än 20-30 liter så får man nog acceptera att den drar mer ström.
 
Redigerat:
Låter som vi är på samma våglängd trots allt ;)

Fast det var ett stickspår... TS fråga var ju om att göra mycket eget av elen i Attefallshuset.
Konstigt för den frågan finns alltid i en eller flera trådar. Häromveckan handlade det om ett garage.
 
Jonatan79 skrev:
Vem duschar varmt/hett efter en bastu?
Vi som är frusna av oss! ;)
 
hsd
Det Du kan göra är att ta kontakt med den elektriker som Du tänker ska koppla in elen, denne vill förmodligen se hur Du har tänkt göra och OM elektrikern går med på Din idé så vill han/hon förmodligen kolla dragningen innan Du kan slutföra väggar och tak såallt blir rätt
 
Tack för alla svar! Jag har pratat runt med många nu, och en elektriker kommer och besiktar allt jag gör och kopplar in elcentralen, dock han kan inte skriva någon papper. Men efter alla kommentärer fattar jag också att elskåp måste flyttas, den kommer va vänster av entre dörren, innan köket börjar.

Men problem är att kabeln som går mellan huset och ahuset kommer va för kort :( Går det skarva matningskabeln eller vad så att det räcker till allrum? Jag räknar också att det kommer räcka fas-3 med 10A säkringar, har kollat skåpet i huset, finns många säkringar ledigt. Bastun, kommer bli 12v, och självklart kommer inga uttag eller brytare i själva bastu rummet. Stämmer det att kablarna måste gå max 1m höjd i bastun? Jag kan förstå pga.värmen att det är så. Bastun är jag mest osäker som sagt :/ Kanske lämnar den helt till elektrikern.

Hade tänkt ett dimmer till badrum och vanlig strömbrytare till bastun vänster av badrums dörren. Varmvatten bredare tänkte jag kommer räcka 80 eller 100 liters, det är ändå inte bastun vi använder hela tiden, vi har badrum & dusch i huset också, det borde väl räcka till 2-3 personer?

Har vart och köpt dosor, kablar, det bli flexrör med lösa trådar i, 3fas,noll,jord 2,5 kabelarea. Spottar vill vi ha i badrummet, det kommer va led, 230v eller 12v, inte riktigt bestämt, för och nackdelar? Får man sätta 12v trans i elskåpet och därifrån dra trådar till bastu och badrum spottar?

Börjar imorgon klo 9, kan ta bilder sen hur det ser ut när färdigt kopplat.
 
Redigerat:
Mikael_L
Återigen, vad har du för kabel mellan hus och atterfallare?
 
Mikael_L
sereman skrev:
Börjar imorgon klo 9, kan ta bilder sen hur det ser ut när färdigt kopplat.
Ähh, skit i vad för kabel det är...

Varför startar du ens en tråd om et?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Och varför fortsätter du med 2,5 kvmm tråd?

Protte
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Okej, 2,5kvmm tråd är till 16A, men någon här sa att om man dra tjockare kabel är det bättre, blir inte lika varm. Eller varför ska man inte ha 2,5kvmm till 10A?
 
2,5 till 10A grupper ska du ha om du har dålig förimpedans och inte klarar utlösningsvillkoret.
Annars så är det lika bra du skriver på dörren "Hempulat"

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.