E
Går det att få tag på i bygghandeln eller måste man specialbeställa? Kan man använda gamla stockar från exvis logar eller telefon/elledningar? Vårt drömhus håller på att förvandlas till en mardröm, ju mer vi försöker komma till rätta med problemen desto mer kommer fram... :'(
 
Det beror lite på vilka dimensioner ni behöver. En hel del kan du få från en välsorterad brädgård eller byggfackhandel. Men är det väldigt grova syllar kan man vända sig till närmaste timmerhustillverkare. Telefonstolpar är inte så bra, de innehåller galet mycket impregnering som inte är så nyttig att ha i huset. Hittar ni bra timmer i en gammal lada så kan ni ju så klart använda det, men det blir lite besvärligt att passa till knutar och drag till det hus ni har nu.

Mitt tips är därför att ringa en duktig timmerman. Att man måste byta syllar i ett timmerhus är inget konstigt, de ruttnar med åren, så är det bara. Det är inte så svårt att göra heller, så känn ingen skräck för det!

Lycka till!

ps. det finns en hel del bra litteratur att läsa, det rekommenderar jag varmt!
 
E
Timmerhustillverkare var en bra idé! :) Nu tror vi tyvärr att vi även hittat skadedjursangrepp, hästmyror eller husbock, + gammal fuktskada där de inte tagit bort angripet virke utan bara byggt för mm. :( Usch, sitter just nu i telefonkö för att höra när det är läge att hävda dolt fel. Huset "renoverades" på 60-talet och värre fuskjobb har jag nog aldrig sett... >:(
 
Vi har/hade också husbock... Huga. Inte så kul, men sanering ingår i hemförsäkringen så det hjälper.

Även hos oss en gammal vattenskada, men det var inget säljaren försökte dölja. Det känns nog mindre jobbigt då, när vi vet att det var så.

Vattenskadan var mycket mer omfattande än de trodde däremot, men ett trähus är ett trähus och då kan man ju göra mycket själv. Vi kan ju glädja oss att det inte är betong vi bor i! :)
 
E
Hur såg ert angrepp ut? Om man nu får gå lite off topic...? ::) Anticimex kommer ut i mitten av nästa vecka för att kolla, men det är en stock under tak som är väldigt kexigt och gångarna är rätt stora. Kan det vara hästmyror istället tro? Inte för att det heller är så kul...

Jag tror inte att vår säljare medvetet har försökt mörka ev. fel på huset utan mycket av det vi hittar nu härleder sig till "renoveringen" på 60-talet, långt innan han ägde huset. Vattenskadan är gammal och bara delvis reparerad (del av stock bytt), det som inte bytts ut är förspikat och dolt bakom skåp.
 
Vårt hus är duktigt husbocksangripet, lite här och där, saneringen gjordes innan vi flyttade in. Det blir kexigt med tydliga gångar som är fyllda med borrmjöl. Ytskiktet är oskadat. Andra trädgnagare hade ätit i fuktskadan, och det var mer som tvättsvamp i strukturen.

Här finns två väldigt bra bilder. Så ser våra angrepp också ut.

http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=52
 
Elektra skrev:
Vårt drömhus håller på att förvandlas till en mardröm, ju mer vi försöker komma till rätta med problemen desto mer kommer fram...  :'(
Nu har jag ju ingen aning om vad det är för ett hus ni har, men jag antar att det är ett gammalt timmerhus och vi är många som har gamla timmerhus med div skavanker. A och O är förstås att veta vilka skavankerna är och vad som är allvarligt och vad som inte är det, vad som måste åtgärdas akut och vad som kan vänta några år...

Undrar om ni inte borde börja med att hyra in en riktigt duktig hantverkare - men det ska vara en timmerman som är van att arbeta med gamla hus och inte första bästa snickare (jag vet att jag har tjatat om detta förut ::) ). Hittar ni en sådan kan han/hon sedan i lugn och ro gå igenom byggnaden tillsammans med er, förklara hur konstruktionerna är gjorda, vad som behöver åtgärdas, hur man gör, varflör ev skador har uppstått, och inte minst viktigt: allt som ser illa ut men som kanske inte alls är så farligt... Vi gjorde så för ett år sedan, och det var jättebra! Rätt hantverkare kan du antagligen få kontakt med om du vänder dig till ditt museum, länsstyrelse eller byggnadsvårdscentrum.

Försök också att ta det lugnt - få saker är så extremt akuta som man tror när man är som mest uppstressad! En fördel med gamla hus är att de har stått länge och trots div skavanker kommer de oftast att stå länge till! Ta tid på er och leta reda på rätt personer att ta hjälp av, det kommer ni att ha igen sen! Och läs på så mycket ni kan innan ni drar igång med några praktiska jobb.

Vi resonerar som så att det är "bara" att ta en reparation i taget, det kan visa sig ta två år eller tio, men förr eller senare blir det kanske klart..(?) De flesta skador (med några få undantag) blir ju heller inte särskilt mycket värre av att man väntar ett år eller två innan man kommer igång... Bättrre då att ta tid på sig och tänka efter före!

Sen är det precis som TorpSara skriver, att det här med att delar av en timmerstomme måste repareras ibland är inget konstigt alls. Stommen är gjord så att man ganska enkelt ska kunna plocka bort de bitar som behöver bytas ut, och foga in nytt där istället.

Om dolda fel kan du läsa under fliken "Juridik". Det brukar vara svårt att få igenom såvitt jag förstår.
 
E
Tack för ditt svar, men tyvärr så är vi redan i full gång med att försöka komma i ordning med huset. Anticimex har varit här då vi först befarade hussvamp då vi hittade svamp när vi fick bryta upp golvet för att, vad vi trodde då, byta några golvplank som var dåliga. Huset har rötskador och nedersta syllen måste bytas. Golvbjälkarna i köket har fått slängas ut, den ena kunde man med handkraft bryta av, och golven grävas ut. Vi har hittat flera rötskadade bjälkar + skadedjursangrepp som Anticimex kommer och kollar på nu på onsdag. :'(

Vi kommer att "nöja" oss med att färdigställa köket och matplatsen i år och vänta med vardagsrum och sal till ett annat. Badrummet måste nog tyvärr vänta även det men nu har vi köpt en duschkabin så vi ska kunna klara oss tills vidare. Troligen måste alla grundsyllar bytas ut och vi har sättningar i huset pga dessa. Tack och lov så får vi fortfarande elda i köksspisen och kaminen i vardagsrummet, men gör vi inget så är det bara en tidsfråga innan även murstocken tar skada. Den gamla kakelugnen vi skulle få omsatt får vänta tills golvet i matrummet är klart. Plattan den stod på var i allt för dåligt skick för att kunna användas mer och en mur vid spiskåpan har även den fått skador av sättningarna i huset. :p

Det som är positivt just nu är att bjälkarna i matrummet är friska så de kommer vi att återanvända, grannen har logvirke som vi får ta och vi får hjälp att köra undan allt skräp som grävs fram ur botten. Vi försöker trösta oss med att när vi väl fått golvet lagt och tillbaka vattnet i huset så kan vi ta sakerna eftersom. Lerklina väggarna i lugn och ro, göra i ordning köket som vi vill ha det och förhoppningsvis frysa lite mindre i vinter än förra. Det svåra är bara att se ett slut, känns som problemen ökar allt eftersom vi gör något, vi skulle ju bara lägga nytt golv i köket som sagt och har nu istället en riven kakelugn och två urblåsta rum. :-/
 
Känner igen det där med att byta timmersyllar och bjälklag :cool:
Kolla i grannskapet om det inte finns någon bonde med gårdssåg.
Jag fixade mina stockar några mil här ifrån men fick dom levererade hem på gården :)
Här finns några bilder på mina stockar
http://www.krobykvarn.se/dagbok/2005/05april.htm (rulla ner till 2 april)
och här några bilder på de lite smådåliga syllarna som bytts ut mot nytt
http://www.krobykvarn.se/renovering/re_04.htm

Ett ganska hett tips är att redan nu ta tag i det här med stockarna om ni skall ha dom till kommande sommar. Dom bör ligga stabbade och torka minst ett halvår innan dom kan byggas in. Normalt så fäller man träden till sådant här då 'saven' slutat stiga. Alltså sent i höst eller under vintern..................
 
E
Just nu är det faktiskt lite lugnare och allt känns inte lika hysteriskt hopplöst som i början av veckan. :) Vi hoppas och tror att det ska ordna sig, vi får fantastisk hjälp och goda grannar är verkligen guld värda! Ett stort tack även till Stockholms Byggvårdsbutik som ligger på Högbergsgatan och väntade in mig efter stängningsdags så jag fick tag på lindrev till stockarna så vi kan jobba även under helgen med syllbytet.

Vi klarar oss den här gången tack vare det gamla logvirken grannen har, de stockarna är ca 100 år gammalt kärnfriskt virke utan några rötagrepp så vi ska passa på att lägga undan några stockar till nästa omgång av syllbyte. Jag ska även höra om det finns några möjligheter att köpa några tallar på rot och få dem nertagna så de hinner torka tills de ska användas, bra tips härifrån, tack. :D
 
Elektra skrev:
Går det att få tag på i bygghandeln eller måste man specialbeställa? (
Det brukar vara svårt i några större dimensioner från den vanliga bygghandeln. Vi frågade dock på flera trävaruhandlare till dess att någon kunde rekommendera en "bondsåg" som fixade det vi ville ha, dessutom till riktigt bra pris. Vi köpte 8 tums virke i längder upp mot 5-6 meter och betalade bara några hundringar för rubbet. De ligger nu som ny syll till vår nya furstukvist :)

Men som sagt, det kanske redan var fixat.
 
Elektra skrev:
Vi klarar oss den här gången tack vare det gamla logvirken grannen har, de stockarna är ca 100 år gammalt kärnfriskt virke utan några rötagrepp så vi ska passa på att lägga undan några stockar till nästa omgång av syllbyte. Jag ska även höra om det finns några möjligheter att köpa några tallar på rot och få dem nertagna så de hinner torka tills de ska användas, bra tips härifrån, tack.  :D
Är det till nästnästa syllbyte så kanske du t.o.m kan plantera tallarna på egna tomten  ;)
 
E
;D ;D ;D Nja, nu har vi "bara" bytt syllen i ca 1/3 av huset och jag har planer på att ta ytterligare 1/3 nästa sommar om vi kan. Det blir allt små och pinniga syllar om jag skulle plantera egna tallar till dem. ;)
 
Läs då på lite om rotimpregnering. Det tycker jag verkar jättespännande. Man "sårar" trädet och får det på så sätt bilda massa harts och kåda som ger ett superskydd. Det står en del om det i "Från stock till stuga".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.