Hej allesammans.

Nu har jag läst allt jag kommit över och blir inte riktigt klok på hur jag ska göra.

Jag behöver en bordssåg/justersåg.

Har egentligen inte något behov av att sågen skall vara portabel men jag (som många andra) lite platsbrist.

De mer seriösa sågar jag tittar på är logosol ps315, hammer b3 winner och scheppach 4010ts.
De mindre seriösa är bosch, makita eller motsvarande bordssågar. Då monterade i ett mft-inspirerat bord med fräs.

Platsmässigt hade det jag troligtvis varit mest betjänt av att ha en stor plan arbetsyta med fastspänningsmöjligheter ála MFT. något i stil med detta 3D-modell av en multifunktionell arbetsbänk med integrerad bordssåg och utdragbara förvaringslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det skulle kombineras med tex INCRA anhåll till sågen.

För att kunna resonera kring detta behöver man såklart veta vad jag ska använda sågen till!
Den skulle användas till diverse hemmaprojekt. Allt från att bygga en eller annan karm, dörr, fönster, låda. Jag vill kunna använda jigar liknande de från woodgears.ca

Vad tror intelligentian på byggahus.se? Jag vet att det finns många som har mycker erfarenhet och det hade varit mycket uppskattat med lite råd i frågan.
 
Jobbar inom bygg och släpar maskinerna hit och dit så det är kanske inte rätt jämförelse , jag är där mest nöjd med dewalt sågen, Festoolsågarna fungerar inget vidare till den verksamheten, men i ditt fall skulle det kanske vara passande maskiner då dom har mycket funktioner och tillbehör. Dock är ju priset ingen rolig del.
 
Nej, priset är ju en aspekt man alltid tvingas väga in tyvärr.
Det jag funderar på ang portabla sågar är om de har för generösa toleranser på spindeln och är alltmänt oexakta. som i punkter Wandel går igenom här: http://woodgears.ca/sp/jobsite.html
 
Ivar Nelson skrev:
Hej allesammans.

Nu har jag läst allt jag kommit över och blir inte riktigt klok på hur jag ska göra.

Jag behöver en bordssåg/justersåg.

Har egentligen inte något behov av att sågen skall vara portabel men jag (som många andra) lite platsbrist.

De mer seriösa sågar jag tittar på är logosol ps315, hammer b3 winner och scheppach 4010ts.
De mindre seriösa är bosch, makita eller motsvarande bordssågar. Då monterade i ett mft-inspirerat bord med fräs.

Platsmässigt hade det jag troligtvis varit mest betjänt av att ha en stor plan arbetsyta med fastspänningsmöjligheter ála MFT. något i stil med detta [bild]
Det skulle kombineras med tex INCRA anhåll till sågen.

För att kunna resonera kring detta behöver man såklart veta vad jag ska använda sågen till!
Den skulle användas till diverse hemmaprojekt. Allt från att bygga en eller annan karm, dörr, fönster, låda. Jag vill kunna använda jigar liknande de från woodgears.ca

Vad tror intelligentian på byggahus.se? Jag vet att det finns många som har mycker erfarenhet och det hade varit mycket uppskattat med lite råd i frågan.
Klokt det där med att ha nytta av ett arbetsbord. Boroende på hur lite plats du har kan det ev vara den viktigaste aspekten. Min bordssåg agerar arbetsbord, med en plywoodskiva på toppen, större delen av tiden.
 
Det vanliga tråkiga rådet är. Bestäm dig för vad du vill ha om det är en byggsåg monterat i ett bord som din skiss eller en stationär. Utifrån det leta modeller.

Om jag skulle leta såg, skulle det bli en begagnad med typ justerbord luna/ejca L18 eller liknande i den storleken. För motsvarande ny har inte samma precision tex duab länken.
Även om man har ett litet garage eller så, då sågen är en väldigt viktig maskin.

Den sågen Matthias visade i videon var inte kul. Vad är det för märke?
 
Om sågen ska monteras i bänken som du visar så är det väl bara Scheppachen som är aktuell, dom andra två ska ju stå direkt på golvet. Det finns nog inte så himla många kompakta sågar som har gjutjärnsbord tror jag.
 
Om det ska vara nytt så är en hammer ett bra märke iaf. Men det kostar. Marius Hornberger är en tysk på youtube med en K3 Hammer och en liten pytteverkstad. Rekommenderar du kollar där vad han tycker om sågen, hans kanal är på engelska.

Skulle jag köpa en ny såg skulle det förmodligen bli en hammer också. Men det är osannolikt jag kommer ha sådana pengar... Och min 40 åriga rapid pk-100 funkar helt bra.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Har funderat flera gånger om på denna fråga också. Suget efter en bordssåg är oerhört stort just nu men svårt att ta beslutet vilken man ska satsa på. Varit inne på Duabs olika modeller flera gånger, bevakar begagnatmarknaden utan några större framgångar och tittar även åt de mindre byggsågarna.

Duabs maskiner säger ju många är sådär, men många har dom inte själva utan det är mer den allmänna uppfattningen då det är sånna dära "Kina-maskiner". Har inte lyckats hitta någon grundligare genomgång av någon som äger någon av sågarna (upplys mig gärna den som vet) eller klämt på dom själv heller för den delen för att kunna bilda mig en egen uppfattning. Ibland får man ta vad "alla" säger med en nypa salt. En person som står och kör en Felder-såg om dagarna tycker ju självklart att grannens duabsåg som han klämde lite på förra året är skräp. Men för hoppbysnickaren som smygsågar lite på helgerna kanske det är tillräckligt bra? Jag avfärdar dom inte helt än i alla fall.

Marius genomgång av Hammer-sågen tycker jag är bra. Även den han hade innan som han inte var nöjd med och som han visade varför. Skulle gärna se något liknande för Duabs maskiner.

De mindre byggmaskinerna finns ju större möjligheter att klämma och känna på själv. Bauhaus i Norrköping har ett par uppställda i entrén som jag klämt på. Den sågen som jag fastnat för där är Metabos TS254 som känns stabil för att vara en byggsåg. Så det är väl den eller Bosch GTS 10 XC som skulle vara intressanta. Boschen har jag dock inte haft någon möjlighet att klämma på själv än men den verkar ändå vara populär här så den borde inte kunna vara så dålig den heller. Men då även prislappen talar för Metabon lutar det väl åt den just nu för att stilla begäret tills man kan förmå sig att köpa en "riktig" såg.
 
  • Gilla
zlendish
  • Laddar…
Små byggsågar är inget jag ens skulle fundera på om det gäller annat än just byggsnickrande. Allt som heter scheppach går också bort.
 
Jo men det kan ju inte vara så att antingen köper man en Hammer för 30K+ eller så köper man ingen såg alls. Jag har svårt att se att t ex. GTS 10 XC och Metabo TS254 som många ändå använder skulle vara helt odugliga till lite hobbysnickrande. Folk lyckas ju bygga saker med lite precision även med dom.
 
  • Gilla
Hartvigson och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte Axminsters äldre variant av den här modellen när de sålde ut den för något år sedan (tror jag betalade 2500kr med stora paketet). Men även för cirka 5000kr med frakt till Sverige är ett ok pris. De skall ha förbättrat anhållet som är rätt kasst på min maskin. Detta är en såg med gjutjärnsbord och en induktionsmotor, visserligen en kina maskin. Men med lite pillande och fixande så går det att få den till en ok maskin.

Jag hade hellre tagit en begagnad större justersåg, men får inte plats eller kan på ett enkelt sätt dra 3-fas in till garaget just nu. Tills dess funkar denna ok.
 
wurpan skrev:
Jo men det kan ju inte vara så att antingen köper man en Hammer för 30K+ eller så köper man ingen såg alls. Jag har svårt att se att t ex. GTS 10 XC och Metabo TS254 som många ändå använder skulle vara helt odugliga till lite hobbysnickrande. Folk lyckas ju bygga saker med lite precision även med dom.
Visst men det är inget jag skulle göra själv och har därför svårt att rekommendera det till andra med gott samvete. Jag var nära att göra det misstaget flera år sen och skulle slå till på en ny kinatillverkad såg av "byggkvalité" tills heimlaga på ett annat forum övertygade mig om att kolla begagnat marknaden och då fick jag en mkt, mkt bättre såg för nästan samma peng. Sen dess har jag kört på den vägen så långt det går.

När man köper nytt betalar man alltid nypremien som man aldrig får tillbaka, men med en begagnad maskin av kvalité kan den säljas vidare för samma pris vanligtvis. Det blir som dyrare i längen att köpa något billigt men inte lika bra, och sen byta upp sig. Bättre att satsa på kvalité från början.

Det kan ta tid dock och kräva mycket grävande på nätet och annonssajter, tog några månader för mig innan jag hittade en såg som passade.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
P
wurpan skrev:
Jo men det kan ju inte vara så att antingen köper man en Hammer för 30K+ eller så köper man ingen såg alls. Jag har svårt att se att t ex. GTS 10 XC och Metabo TS254 som många ändå använder skulle vara helt odugliga till lite hobbysnickrande. Folk lyckas ju bygga saker med lite precision även med dom.
Många här på denna sida har olika krav.. vissa gillar de småa maskinerna, vissa andra vill ha fullstora industrimaskiner och inget annat duger :rolleyes:.. Ska du ha en bra liten såg så kan jag rekommendera Dewalt DW744 alt DW745! Deras anhåll är utav en helt annan klass än de andra sågarna! (om man nu inte monterar på ett incra då förstås)
DW744 är större än 745 så jag rekommenderar att du kollar upp dem med om du ska ha litet o portabelt!

Jag har själv en DW745 som jag gillar väldigt mycket men då snickarna som va här flidde ut den så mycket så fick dom köpa av mig den! Jag vill ha repfria och fina maskiner, inte nåt som ser ut som att den gått igenom en stenkross. Blir nog en likadan nu till våren om inte Dewalt kommer med något bättre :)
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.