Hej,

När man pratar om smarta hem så nämns ofta Tellstick, vad använder ni er tellstick till?

I mitt fall funderar jag på att koppla den till Oregon sensorer(4-5 st) och möjligen någon givare för att hålla koll på om garaget är stängt eller inte. Jag misstänker dock att man kan göra mycket mer med en tellstick?

Såg att den vanligaste är den som heter Tellstick NET, det har nu kommit en Tellstick NET v2, är den att föredra för villa?
 
Den nya varianten har stöd för fler protokoll, så du kan använda andra och fler typer av sensorer!

Jag kör själv med Net av första varianten, och har den till att styra belysningen i våra fönster. Känns skönt att det är lite ljust i huset när man kommer hem på kvällen! Han även temperatursensorer, en inne och en ute, och kan därför se temperaturen i min mobil. Mer nice to have, än need to have! :surprised:

Håller på att renovera källaren och tvättstugan, och när jag är klar tänkte jag sätta in en temp/fuktsensor där med och ha en regel som startar en PAX-fläkt när luftfuktigheten går upp.

Då den första varianten enbart stödjer envägskommunikation så vågar jag inte ha några viktigare funktioner kopplade mot denna, men prislappen är ju överkomlig och de olika sensorerna/brytarna är relativt sett billiga!
 
Tellstick Net ver. 2 stödjer samma antal enheter och sensorer som tidgare modell, dock har den ny hårdvara som kan jobba fristående från internet.
Tellstick ZNet lite ver.2 har stöd även för Z-wave-enheter
 
Finns det något annat program än SwitchKing som funkar bra till Tellstick ver2
 
richardtenggren
Jag skulle satsat på Z-wave varianten, har satt upp en Tellstick NET åt mina föräldrar för några år sedan och problemet med dessa är ju att kommunikationen enbart är envägs, dvs ingen verifikation på att ett kommando är utfört. Istället så skickas komandot flera gånger med ett visst intervall för att "säkerställa" att det utförs, men fungerar inte alla gånger.

Så jag skulle kört på http://telldus.se/produkt/z-wave-gateway-tellstick-znet-lite-ver-2/ om du fastnat för just Tellstick.
 
Jag tycker att det är lite dålig information om vad som går att göra utan Telldus Live Pro och vad som kräver detta. Går det exempelvis att göra avancerad schemaläggning, som exempelvis "tänd lampan mellan 10 och 30 (slumpmässigt värde inom intervall) minuter innan solnedgången"?

Edit: såg att det finns en tråd om just detta redan: https://www.byggahus.se/forum/villa...ro-vad-kan-man-gora-utan-den-och-med-den.html
 
  • Gilla
VillaSolbacken
  • Laddar…
erik5678 skrev:
Jag tycker att det är lite dålig information om vad som går att göra utan Telldus Live Pro och vad som kräver detta. Går det exempelvis att göra avancerad schemaläggning, som exempelvis "tänd lampan mellan 10 och 30 (slumpmässigt värde inom intervall) minuter innan solnedgången"?

Edit: såg att det finns en tråd om just detta redan: [länk]
Just den funktionen funkar med vanliga tellstick. Jag använder slumpvis tändning inom en halvtimme före solnedgång
 
Vad jag förstår så använder inte tellstick någon kryptering alls? Kan inte hitta någon info om det på deras hemsida? Det känns ju minst sagt osäkert med tanke på hur enkelt man då kan ta sig in i nätet.
 
All radiokommunikation till 433 MHz-enheter går helt okrypterat, lätt att avlyssna och eventuellt störa ut.
Tanken bakom dessa mottagare är att styra belysning och annan okritisk utrustning. Skulle det införas kryptering hade priset dragit iväg på hårdvaran.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
RilleRock
Maveric77 skrev:
Den nya varianten har stöd för fler protokoll, så du kan använda andra och fler typer av sensorer!

Jag kör själv med Net av första varianten, och har den till att styra belysningen i våra fönster. Känns skönt att det är lite ljust i huset när man kommer hem på kvällen! Han även temperatursensorer, en inne och en ute, och kan därför se temperaturen i min mobil. Mer nice to have, än need to have! :surprised:

Håller på att renovera källaren och tvättstugan, och när jag är klar tänkte jag sätta in en temp/fuktsensor där med och ha en regel som startar en PAX-fläkt när luftfuktigheten går upp.

Då den första varianten enbart stödjer envägskommunikation så vågar jag inte ha några viktigare funktioner kopplade mot denna, men prislappen är ju överkomlig och de olika sensorerna/brytarna är relativt sett billiga!
De finns faktiskt PAX fläkt med det inbyggt :p
 
RilleRock skrev:
De finns faktiskt PAX fläkt med det inbyggt :p
Jo, det känner jag till! :)

Eftersom att jag redan har en termometer som även mäter luftfuktighet utomhus, så är min tanke att fläkten bara ska dra igång om luftfuktigheten utomhus är lägre än den inomhus. Vill ju inte dra in fuktig luft!

Men sen har jag även fläkten sen tidigare, en billig modell utan fuktsensor. Plus att det är kul att "mickla" lite med inställningar! :p
 
Sent svar... men jag styr värmen i fritidshuset med den äldre varianten av Telldus Net.
Ett antal olika sensorer (blandat Oregon, Jula och Kjell.com) samt element som sitter i vanliga vägguttag (Nexa pluggar)
Som gränssnitt använder jag Remotestick på min platta och telefon
 
J
Jag kör med tellstick net, har några tempmätare båda inne och ute, samt i krypgrunden.
Sen styr vi några prydnadsbelysningar också med den.
Men jag börjar bli less på dess kassa räckvidd, även med ny antenn så är det inte speciellt bra.
Har börjat titta på Z-wave istället, den ska väl kunna skicka vidare signalen mellan enheterna, så räckvidden blir längre?
 
jnse skrev:
Jag kör med tellstick net, har några tempmätare båda inne och ute, samt i krypgrunden.
Sen styr vi några prydnadsbelysningar också med den.
Men jag börjar bli less på dess kassa räckvidd, även med ny antenn så är det inte speciellt bra.
Har börjat titta på Z-wave istället, den ska väl kunna skicka vidare signalen mellan enheterna, så räckvidden blir längre?
Du kan köpa till en signalförstärkare till din Tellstick, som förlänger räckvidden. Dock så blir det ju inte riktigt samma sak som att varje enhet skickar vidare signalen, men det hjällper i alla fall!

https://www.nexa.se/vara-produkter/system-nexa/tillbehor/lest-701-signalforstarkare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.