Tack, Bo, för ett utförligt svar. Vad gäller för brorsan till dimmern? Flush 2relay?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack, men nu får du prata ett språk som vi förstår, flush relay vadå - ordet flush brukar jag associera till toaletter, version 2 då... :x

Det nämns nåt liknande i tråden ja...låter som en fjärrstyrd strömbrytare i motsats till dimmer som vi pratade om här. Vad jag förstår gäller samma standard och därmed samma regler även för denna. Troligen har den halvledare på utgången som tål dåligt med ström. Annars finns ju motsvarande problematik i rörelsedeckare och liknande vilka har ett mekaniskt relä på utgången. Detta relä tål inte heller hur mycket som helst, varför installationsanvisningen brukar ange restriktioner för vad man får ansluta men jag har aldrig sett några krav på föregående säkring... Problemet med dessa reläer är brytförmågan. I slutet tillstånd tål de dock säkert 16 A och mer varför detta test passerar utan anmärkning (om nu samma standard gäller).

Nä det känns inte riktigt som att någon av dessa är lämpliga att installera i en dosa.
 
I Flush 2 Relay sitter det två små mekaniska reläer som bryter 4 A vardera.

Qubino har ritat in två säkringar i manualen:

Elektriskt diagram över Flush 2 Relay med mekaniska reläer, säkringar och anslutningar märkta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den stora frågan är ju då, vad ska man göra om man har ett gäng sådana här puckar? Jag har köpt tror jag 4-5st och hittills bara installerat 1. Ska man köpa säkringen och pula in i dosan, har man då ett säkert system?

Kan man be elektrikern byta de rum man har dessa i till nåt liknande nedan?

4A KAN ju eventuellt, om man mest har belysning kopplad, räcka... Men i köket där jag tänkt ha 2 sådana här "relay" puckar så tror jag bänkuttag och belysning går på samma "säkring" (kyl, frys, spis, disk etc har alla egna säkringar i centralen har jag för mig). Kommer då säkringen gå när jag kör nån elvisp, brödrost eller liknande?

https://www.selga.se/sel/rootCatego...tare/1-pol/DVÄRGBRYTARE-4A-1P-C-6KA/p/2141464

21 - Dvärgbrytare
21 - Dvärgbrytare
Feature Feature details
Märkström 4A
Skyddsklass IP20
Serie PLS6
Märkspänning 400V
Brytförmåga 6kA
Energibegränsningsklass 3
Karakteristik C
Moduler 1
 
Så länge du ser till att inte överbelasta pucken så är det ju lugnt, men då ska du ha koll på belastningen. Det går alltså inte att mata eluttag...

Annars ska ju denna extra 4A-säkring ge det skydd som krävs. Dock fortfarande svårt att driva uttag. :(
 
I mitt fall vill jag inte styra ett uttag med pucken, men tyvärr sitter ju om jag minns rätt 3st vägguttag på samma säkring. Eventuellt sitter även köksfläkten på samma... Men iofs, 4A x 230V ger nästan 1000W, Men en assistent eller brödrost, som väl borde vara worst case i köket kan väl bara den dra 1000W.
 
Worst case i köket är nog vattenkokare, ofta upp mot 3kw. Och kaffebryggare, har sett "vanliga" bryggare på 1800w.
 
De var ju rejält mkt, vi anväder varken vattenkokare eller kaffebryggare (däremot en miljövidrig nespresso maskin). Men det känns fel att sätta 4A bara för att vi inte just nu behöver mer, det blir ju helt felkonfigurerat...

Om man tar andra rum, som väl ännu oftare delar uttag och belysning, så räcker säkert 4A till belysning, nån TV eller dator etc, men det är ju lite klent att säkringen ska gå om man kopplar nån "normal" grej...

Bo, menade du att en lös säkring, som den i länken tidigare i tråden, borde vara tillåten och skulle skydda systemet helt och fullt? Det borde ju gå att knöka in sådan i dosan...

Undrar om fibaro gör bättre grejjor? Var de inte de som fick återkalla produkterna?
https://www.m.nu/brytare/fibaro-double-switch-2-2x1-15kw
 
Ja, de fick återkalla både dimmer och reläpuck pga för dåligt isolationsavstånd i kontaktblocken. Dimmer 2 och reläpuck 2 ska vara ok. Här föreskrivs 10A säkring och det är ju det man brukar ha för lampor och vägguttag.

Fibaro kan även aktivera scener med S2 ingången (enkelklick, dubbelklick, trippelklick, håll= 4 scener!) larma vid trasig lampa (lastavvikelse), autokalibrera min/max nivå, välja fram eller bakkantsdimming, du kan själv ställa gräns för soft overload turn off, den summerar kwh i steg om 0,01 (qubino 0,1) mm. Däremot hjälper den dig varken att städa eller plocka disk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jäklar då, och den har Z-wave plus... Varför köper man qubino?

Jag läste (då, för nåt halvår sen eller vad det kan vara) just om problemen med fibaro, undrar om det inte var nåt med plus och vera som var negativt åxå. Nåja. Nu blir det väl att fortsätta med Fibaro då...
 
Hehe.
Det negativa på Fibaro jag hittat är att om man associerar två enheter så de styr varandra direkt verkar de komma ur fas eller inte ta hänsyn till min dim värde. Provade ej detta med Qubino

Annan nackdel är att energimätaren i Domoticz ibland visar 0W momentan effekt, men energin är rätt. Effektmätaren (separat enhet) visar dock rätt
 
På m.nu står fibaro som ej kompatibel med vera edge... :(

Jag har 5st qubino puckar (1 dimmer, 4 relay), frågan är, vad gör jag med dessa om jag vill ha en laglig installation? De är inköpta jan 2016 resp aug 2016. Närmast till hands, om det är lagligt, är ju att inköpa 5 st säkringar av typen enl länk som monteras "inline" i dosan. Endast en av dessa är provmonterad, övriga har jag inte monterat än. Tanken var att elektrikern ska få montera när jag gör klart kök/matrum under våren.

Alternativet, lägga på hyllan, sälja och köpa fibaro... Eller använda dessa på ett ställe där man själv är säker på att en brand inte leder till något problem (tex i dosa i betongvägg i källaren :) ) Sen kanske risken är försumbar, men är det inte godkänt känns det olustigt att ha i en fast installation...
 
JohanLun skrev:
På m.nu står fibaro som ej kompatibel med vera edge... :(

Jag har 5st qubino puckar (1 dimmer, 4 relay), frågan är, vad gör jag med dessa om jag vill ha en laglig installation? De är inköpta jan 2016 resp aug 2016. Närmast till hands, om det är lagligt, är ju att inköpa 5 st säkringar av typen enl länk som monteras "inline" i dosan. Endast en av dessa är provmonterad, övriga har jag inte monterat än. Tanken var att elektrikern ska få montera när jag gör klart kök/matrum under våren.

Alternativet, lägga på hyllan, sälja och köpa fibaro... Eller använda dessa på ett ställe där man själv är säker på att en brand inte leder till något problem (tex i dosa i betongvägg i källaren :) ) Sen kanske risken är försumbar, men är det inte godkänt känns det olustigt att ha i en fast installation...
Samma problem och funderingar här...

Jag har 7st Qubino Flush Dimmer och 1st Qubino Flush 2 Relay monterade som är inköpta i November 2015, då kunde jag inte se något om 1A säkring men du kanske kan kolla i manualen om det står så även för dina köpa i Januari 2016?

Även köpt 3st Qubino Flush Dimmer, 1st Qubino Flush 1 Relay, 2st Qubino Flush 2 Relays och 1st Qubino Flush Dimmer 0-10V i November 2016 som inte är monterade ännu..
 
Så här står det på flush relay 2 inköpt ifjol..😕

En suddig bild av ett elschema för en flush relay med text och anslutningsbeskrivningar på engelska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.