Hej!

Jag ska måla väggar som är bredspacklade. Hur viktigt är det att ytan är jämn och fin efter att man har slipat den? Jag har nämligen små ''fläckar'' och mindre prickar här och där. Täcks dessa skavanker över med färgen?
 
S
det kommer att synas i släpljus eventuellt också direkt. men synas kommer det göra.
 
Att måla en vägg kräver ofta ett väldigt bra underarbete för annars lyser det igenom direkt. Små prickar brukar kunna försvinna, likaså små andra ojämnheter.

Det bästa du kan göra är helt enkelt att prova måla en runda. Ser det då för jäkligt ut, ja då bättrar du på där det behövs, för det kommer synas tydligt när du väl målat en gång.
 
Tack för svar!

Okej så vad händer om man målar säg 3 lager färg totalt. Kommer det göra någon skillnad i täckningen.
 
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Beror helt på vad för färg man har. Billigare färger kräver 3-4 strykningar, och bättre färg kan kräva 2. Hur det döljer skavanker i väggen är också svårt att säga, men det är klart att ju fler gånger du målar desto mer döljer det :)

Men gör väggen så slät som du bara kan. Ser du ojämnheter nu kommer du se dem ännu mer när du målat en gång.
När väggen väl är så slät som du bara kan göra den, målar du och ser du då att det finns ojämnheter så får du gå på och spackla jämnt och fylla i. Sedan slipar du det du fyllt i och målar igen.
 
Nja, alltså färgen fungerar inte som något mirakelspackel som gör att mindre misstag inte syns. Rent generellt så syns skavanker tydligare när du målar. Men som det sagts innan så prova att måla en mindre yta där du har lite olika skavanker så ser du.
 
S
rymdsol skrev:
Tack för svar!

Okej så vad händer om man målar säg 3 lager färg totalt. Kommer det göra någon skillnad i täckningen.
ja målar du med strukturfärg så kommer du inte märka något.

underjobbet är krävande om du vill slippa se skavanker.
 
Det går att måla bort vissa missar men då får det till bra kvalitet på färgen samt rejält med färg. Även målare få gå efter första strykningen och spackla i. Har man en kass färg första strykningen kan det bli så illa att man missar att spackla i slipränder och annat pga att man inte ser det.
 
Det där är väl byggmax billigaste? Du får sannolikt vad du betalar för, kanske en extra strykning.

Byggmax har Sadolin, då är du mer säker på kvaliteten.
 
Nej, dom har ännu billigare. Jag köpte en 10-literhink för 99:- med motiveringen 'hur dåligt kan det vara?'. Den var helt värdelös. Jag hade lika gärna kunnat pensla på mjölk istället...
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Hahaha!
 
rymdsol skrev:
Okej då har jag någorlunda koll på läget. Tack!

Denna färg har jag köpt. Den låter ju bra men vad vet jag. Någon som kan uttala sig om den?
[länk]
En bekant till mig körde med den färgen medens jag körde nordsjö. När han målat väggarna med 5 strykningar så täckte det som när jag målat 1. Bara vatten i de där färgerna från byggmax
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Hmm tråkigt att höra angående färgen. Så vart hittar man bättre kvalité färger? Hur vet man att färgen har bra kvalité. Vad ska min titta efter i innehållsförteckningen?
 
Lämna tillbaks färgen på Byggmax och köp Sadolin istället, vilket de har dock bara i vitt.

Satsa på kända märken: Alcro/Beckers, caparol, jotun, flugger, nordsjö/sadolin, etc så är du på säkra sidan. Är du på bygghandeln, fråga. Såväl Bauhaus som Hornbach har varit mördande ärliga om de egna färgerna när jag har frågat.
 
  • Gilla
rymdsol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.