Staffan2000 skrev:
Visst kan det vara så. Men varken du eller jag vet om det är så att ALLA som påstår sig vara elöverkänsliga genomgår en rigorös test för att sålla ut "simulanterna". Därför kan det finnas en och annan som faktiskt är överkänslig på riktigt. Eller hur?
Det är denna generalisering av självpåtagna förståsigpåare som irriterar mig.
Givetvis kan det finnas folk som är elöverkänsliga på riktigt. Vetenskapen har bara inte lyckats påvisa det. Det måste man hålla öppet.

Det jag har svårt att förstå är varför det är svårt att bevisa att man är sjuk om det nu är så självklart att man är det. Att bevisa att man klarar ett blindtest skulle ju onekligen kunna förändra vårdapparatens syn på detta. Att man inte ger sig in i sådana övningar när man mår som sämst är rätt klart, men det är ju många som redan ställt sin egen diagnos och lever med detta dag ut och dag in, antagligen engagerade i sin "community" också. Någon endaste borde kunna klara ett blindtest?

Att göra korrekta blindtest är antagligen inte så enkelt heller, för många. Kunskapen om metod och fält är för låg för det.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
O
Givetvis kan gud finnas på riktigt, vi vet inte. Men med största sannolikhet efter som det inte finns någon vetenskap som stödjer det hela så finns inte gud. Så därför kan vi med hjälp utav vetenskapen konstatera att det inte finns någon gud.

Det är likadant med elöverkänslighet, enligt vetenskapliga tester så finns det inga bevis för att det är en fysisk diagnos. Det verkar som att i de tester som gjorts så har det inte framkommit några tecken för att det skulle vara en fysisk åkomma. Det innebär att det då inte finns någonting att åtgärda som hjälper.

De "bevis" som brukar presenteras kommer ifrån partiskt håll.
 
En skillnad mellan gud och elöverkänslighet är ju iofs att elö iallafall uppvisar symptom. Gud är ju bara hörsägen. Några tecken från gud, symptom, har ju ingen sett.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag är inte troende, men ändå tycker jag att man inte vetenskapligt kan avfärda gud så länge man t ex inte vet vad som fanns innan the big bang. Eller så länge man inte kan avfärda att det finns parallella universum.
 
  • Gilla
Ingper
  • Laddar…
tommib
Staffan2000 skrev:
För den del av de överkänsliga som verkligen är överkänsliga, har nog svårt att se den fördelen. För de vet redan varför de mår dåligt. Att då försöka övertyga de drabbade genom samtal med en person som läst statistik om människors beteende lär knappast vara god vård. Däremot passar det utmärkt in i rappakaljan om vetenskap och erfarenhet som vården alltid gömmer sig bakom när det börjar blåsa. tursamt nog för oss övriga tättingar, är det i detta fall endast en liten grupp som nonchaleras av en okunnig /ointresserad sjukvård. Det hade nog varit ett annat ljud i skällan om det gällt vanligare men svårbevisade åkommor som huvudvärk -"Du inbillar dig bara, eftersom det inte är vetenskapligt bevisat att man kan ha ont i huvudet, erbjuder vi samtalsterapi istället för Alvedon".
Elöverkänslighet finns säkert i många olika svårighetsgrader varför en del säkert inte ens söker för sin symtom för det är uppenbart var felet är. Precis som med Nickelallergi etc...

Något jag verkligen saknar är ett svar från trådskaparen Wilhelmsen i den tyvärr stängda tråden om elsanering.
Mitt inlägg i nämnda tråd.




Wilhelmsen skrev

Tack för era svar. Jag kommer att kontakta en av admins i förut nämnda FB-grupp som är professionell elsanerare. Alla tester är redan avklarade och jag vill ha hjälp snabbt.

Jag skrev

Det var väldigt intressant. Vilka tester har gjorts?
Som ovan sagts. -var sunt skeptisk inför plötsligt uppenbarande änglar som driver affärsverksamhet.


Som sagt vad -VILKA TESTER GJORDES???


Staffan
Meh....
Den delen av överkänsliga som verkligen är överkänsliga vet redan varför de mår dåligt? Ja, jo, det vet många schizofrena som har persekutiva vanföreställningar också. Då handlar det ofta om att grannarna förgiftar dem genom gas i ventilationen eller att TV skickar kontrollsignaler till deras hjärna. De är faktiskt helt övertygade om detta och det faktum att jag inte håller med gör mig till en del av konspirationen.

Detta är ett extremt exempel, men fullt jämförbart med vissa "elallergiker".

Att du börjar prata om att det är dålig vård att prata statistik med patienterna visar bara hur lite du vet om sjukvård. Allt vi gör förväntas baseras som du säger på "Vetenskap och beprövad erfarenhet", som det så fint står i HSL (Hälso- och Sjukvårdslagen). En hel del grejer har vi vetenskap på, andra saker är beprövad erfarenhet (oftast för att det är svårt och/eller oetiskt att göra studier). Vetenskap, vad är det då? Jo, det är statistik, bland annat. Huvudvärk är ett intressant exempel. Det utreds en hel del, och vi testar olika behandlingar. När det inte finns någon känd orsak kallas det för idiopatisk. Då vet vi helt enkelt inte. Man behandlar detta på ett sätt som inte riskerar att försätta patienten i en sämre situation än innan. En stor del av smärtbehandling är psykologisk, att lära sig leva med att man inte vet varför det gör ont, men att man kommer ha det.
 
  • Gilla
Ingper och 1 till
  • Laddar…
tommib
harry73 skrev:
Jag är inte troende, men ändå tycker jag att man inte vetenskapligt kan avfärda gud så länge man t ex inte vet vad som fanns innan the big bang. Eller så länge man inte kan avfärda att det finns parallella universum.
Nej, det var ju det där med att det inte går att bevisa att saker inte finns. Däremot kan man vetenskapligt säga att vi hittills inte sett något som tyder på att Gud finns och att det med nuvarande förståelse av universum vore en anomali om det fanns en Gud.

Du kvalar då in som agnostiker. Inget fel i det...
 
O
harry73 skrev:
Jag är inte troende, men ändå tycker jag att man inte vetenskapligt kan avfärda gud så länge man t ex inte vet vad som fanns innan the big bang. Eller så länge man inte kan avfärda att det finns parallella universum.
Jag måste hålla med till viss del... Jag kan inte säga att jag tror på gud men jag kan inte säga att jag inte tror på gud...

Men det kanske handlar om att man vill att det ska finnas där ute? Men nu börjar vi snöa ut i OT världen.
 
KnockOnWood skrev:
Ni som intresserar er för elöverkänslighets-problematiken:

Hur ser ni på det här med magnetarmband och andra liknande produkter?
[länk]
[länk]

[länk]

Är nästa steg detta?
[länk]
Här är ett bra exempel på vad jag tycker om det:
http://www.magnethealth.se/magnetprodukter/magnetiskt-armbagsskydd-med-fir

Detta sk armbågsskydd påstås ha 8st unipolära magneter med en vårdande effekt.

Om ni tänker efter lite så har ni aldrig sett en magnetiskt monopol, och har ni delat på en magnet så får ni en ny med två poler.

Det tog ända till 2014 innan man lyckades framställa monopoler i labb (eller rättare sagt, material som visar samma egenskaper) och då handlar det om att temporärt modifiera atomernas "spinn" vid temperaturer nära noll kelvin.

Man har kanske kommit lite längre kring detta på två år, men garanterat inte så långt att man kunde sälja dessa armband, armbågsskydd osv med monpoler på redan för 20 år sedan.

Bluff sa Bull.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
I
Några länkar man kan läsa och ta sig en funderare.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1241519/pdf/ehp0111-000881.pdf
https://vemvadhurvarfor.wordpress.com/2011/10/29/hur-paverkar-mobiltelefoner-immunforsvaret/
http://www.2000taletsvetenskap.nu/gammalt/mobil.htm
http://www.miljomagasinet.se/artiklar/monamar.html

På ett ställe drar man parallell med amalgamet. För 30 år sedan sa min tandläkare, " det är konstigt, man avkräver mig dyra filteranläggningar för amalgamet får absolut inte komma ut i avloppet, men det är helt ok att stoppa det direkt i munnen på folk".
 
Vi ska inte glömma strålningen från Curry-linjer som "bevisligen" kan påverka tex sömnen hos människor 😗 Här finns ett stort forskningsbehov kring hur man ska kunna neutralisera denna farliga strålning

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordstr%C3%A5lning
 
Redigerat:
hsd
I
lat skrev:
Vi ska inte glömma strålningen från Curry-linjer som "bevisligen" kan påverka tex sömnen hos människor 😗 Här finns ett stort forskningsbehov kring hur man ska kunna neutralisera denna farliga strålning

[länk]
Nu vet jag inte om ni driver med mig.:confused: Jag utgår från det. Finns dessa curry-linjer så har de troligen funnits sedan begynnelsen så det vore märkligt om vi inte tålde dem i så fall.
Beträffande hitta vatten mm med träklyka kan jag bara säga att jag är skeptisk trotts att jag sett det göras, det kan ju varit rena turen, men mitt sinne är öppet att omprövas.
Betänk konsekvenserna om allt som avger strålning skulle förbjudas, eller en del av det såsom mobiltelefoner. Överbevisa mig sedan att dessa konsekvenser inte påverkar forskningsresultaten som publiceras.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
O
ion skrev:
Några länkar man kan läsa och ta sig en funderare.
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]

På ett ställe drar man parallell med amalgamet. För 30 år sedan sa min tandläkare, " det är konstigt, man avkräver mig dyra filteranläggningar för amalgamet får absolut inte komma ut i avloppet, men det är helt ok att stoppa det direkt i munnen på folk".
Inte direkt de mest trovärdiga källor du hänvisar till. (ett tips, är att hitta mer seriösa källor när du vill få fram stöd för dina åsikter)

Tror du på Currylinjer också? eller vattenvirvlare?
 
O
ion skrev:
Nu vet jag inte om ni driver med mig.:confused: Jag utgår från det. Finns dessa curry-linjer så har de troligen funnits sedan begynnelsen så det vore märkligt om vi inte tålde dem i så fall.
Beträffande hitta vatten mm med träklyka kan jag bara säga att jag är skeptisk trotts att jag sett det göras, det kan ju varit rena turen, men mitt sinne är öppet att omprövas.
Betänk konsekvenserna om allt som avger strålning skulle förbjudas, eller en del av det såsom mobiltelefoner. Överbevisa mig sedan att dessa konsekvenser inte påverkar forskningsresultaten som publiceras.
Jag tror inte att jag kan övertyga dig, för du vill troligtvis inte bli övertygad!

Vad är godkända källor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.