Innan vi går vidare och idesprutar så ska jag visa hur det ser ut idag i lägenheten, kan ju ge lite inspiration:)


img-7843.jpg

Köket, mycket putssläpp men ingen större fara, passade på att rycka loss den gamla stammen som gick i väggen, ska putsa in de nya vattenledningarna om nu köket hamnar på samma ställe, vasken iaf. när det stambyttes för ett antal år sedan drog man all rör utanpå=skitfult.

ska-rmavbild-2017-01-16-kl-21-44-14.png

Står man inne i köket och kollar ut i rummet så får man denna vy, sparade en bit vägg för att dölja elementet utifrån rummet men även för att inte riskera att väggen rubbas i badrummet, det sitter faktiskt inte så bra som det gjorde på 50-talet.
 
Redigerat:
img-7846.jpg

Hallen, mycket putsläpp på väggen till badrummet nu armerat med hönsnät inför putsning. Kommer inte att putsas färdigt förrän karmen är utbytt. Nästan i hörnet syns ett hål där den gamla stammen gick, riktigt dåligt igenputsat förr så det gjordes om, man tänkte väl att det inte skulle synas då det var en garderob i den ljupa delen. platsbyggt. hittade ett gammalt kärleksbrev då jag rev där bakom skrivit -92. gulligt:)

ska-rmavbild-2017-01-16-kl-21-55-49.png

Det är riktigt riktigt synd att det går ytliga elledningar till vinden i muren som låg dolda och inhackade bakom putset, om jag vill ha fram teglet så blir ledningarna synliga, hur gör jag?

img-7845.jpg

Där jag slutade ta bort puts dök jag på 3 stålrör med el ytligt inhackad i teglet :( från golv till tak.
 
Redigerat:
img-7847.jpg
Vardagsrummet , åh dessa lagningar:)

img-7848.jpg
Från hallen sett.

img-7849.jpg
Där teglet är framme satt den gamla väggen, där funderar jag på att mura upp en liten vägg igen bara för att få en liten hall, en liten vägg att sätta ett skoskåp på.
antingen blir det bra eller så känns det trångt om man gör så, vad sägs om man skulle mura upp en liten vägg i tegel och låta det vara synligt? bara ca 50cm ut från vägg.
 
Redigerat:
BirgitS
vad sägs om man skulle mura upp en liten vägg i tegel och låta det vara synligt?
Tycker jag blir bra.

Eller så låter man murstocken vara framme, bygger en garderob med skjutdörrar i den djupa delen, gömmer elcentralen i något fint skåp och har en synlig hatthylla
Kan nog vara bättre så att elementet får en chans att värma upp hallen/rummet.
 
Rejält projekt du har framför dig (y)
Ta god tid på dig och tänk igenom allt så du kan få el och annat på rätt plats. Putsa in rör för högtalarkabel eller dylikt när du ändå är i farten t.ex.

Håller för övrigt med ovanstående i båda frågorna.
 
Hur bred är väggen bredvid ytterdörren? Ända in i hörnet alltså.
 
Anna_H skrev:
Hur bred är väggen bredvid ytterdörren? Ända in i hörnet alltså.
Jag måste kolla det, på Tors kan jag ge svar.
Det tråkiga med tegelväggen är att kabelrören som ligger 3 i bredd inte går att göra något åt. Om inte..

Vad tycker du/ni om att ta fram teglet men dölja rören med med kabelskydd i plåt som brukar sitta utomhus där tex matningen går in i elskåpet. Är ni med på vad jag menar? Få lite utomhuskänsla.
 
Johan Nordin skrev:
[bild]
Vardagsrummet , åh dessa lagningar:)

[bild]
Från hallen sett.

[bild]
Där teglet är framme satt den gamla väggen, där funderar jag på att mura upp en liten vägg igen bara för att få en liten hall, en liten vägg att sätta ett skoskåp på.
antingen blir det bra eller så känns det trångt om man gör så, vad sägs om man skulle mura upp en liten vägg i tegel och låta det vara synligt? bara ca 50cm ut från vägg.
Tycker jag verkar vara en alldeles utmärkt ide', med en liten vägg där. Både praktiskt och snyggt kommer det att bli.
Stort jobb du lägger ner! Fortsatt lycka till!
 
Johan Nordin skrev:
Jag måste kolla det, på Tors kan jag ge svar.
Det tråkiga med tegelväggen är att kabelrören som ligger 3 i bredd inte går att göra något åt. Om inte..

Vad tycker du/ni om att ta fram teglet men dölja rören med med kabelskydd i plåt som brukar sitta utomhus där tex matningen går in i elskåpet. Är ni med på vad jag menar? Få lite utomhuskänsla.
Är det plåtrör eller plast?
Går det att dra om kablarna eller tillhör dom inte din lägenhet?

Det finns svartlackerade plåtrör inom elbranschen som kallas "OMG-rör" som skulle va snyggt mot teglet.
 
Johan Nordin skrev:
Jag måste kolla det, på Tors kan jag ge svar.
Det tråkiga med tegelväggen är att kabelrören som ligger 3 i bredd inte går att göra något åt. Om inte..

Vad tycker du/ni om att ta fram teglet men dölja rören med med kabelskydd i plåt som brukar sitta utomhus där tex matningen går in i elskåpet. Är ni med på vad jag menar? Få lite utomhuskänsla.
Jag skulle sätta upp skjutdörrar hela vägen och ha förvaring bakom.
Men väggen jag frågade om bredden på är den andra, där du funderar på att mura upp en liten vägg. Om den är bredare än 280 cm bör du kunna sätta en ett par garderober där och få en sovalkov i hörnet där stegen står. Drygt 200 cm för en säng, 60 cm för garderobsdjupet och lite för lysknappen.
 
Med tanke på takhöjd och fönstrets placering i kökshörnan (som någon föreslog kunde bli sovalkov), så slogs jag av tanken att höja upp köket och ha sängen på hjul där under (länk till bild, eller google "bed under raised floor"). Går ju inte att nyttja riktigt hela djupet på 210 cm då, med tanke på vatten och avlopp som måste ned, men om man bygger lite utåt i rummet kan det eventuellt fungera.
Längs badrummets kortsida skulle man då kunna placera garderober, som hamnar i nära anslutning till "sovrummet", när det rullas ut.
 
maah skrev:
Är det plåtrör eller plast?
Går det att dra om kablarna eller tillhör dom inte din lägenhet?

Det finns svartlackerade plåtrör inom elbranschen som kallas "OMG-rör" som skulle va snyggt mot teglet.
Jag kan inte riktigt säga vad som går i ledningarna, ingen i föreningen kan svara på det heller men jag tror att det är matningen till vindsförråden. ingenting som hör till min lgh iaf för det har jag koll på.
Livsfarligt dock, tänk om man tänkte borra för plugg där och träffat en kabel då det var dolt.

En vän som är elektriker ska få kolla på det. får väl bju på kaffe eller nå :)
 
Jag skulle sätta upp skjutdörrar hela vägen och ha förvaring bakom.
Men väggen jag frågade om bredden på är den andra, där du funderar på att mura upp en liten vägg. Om den är bredare än 280 cm bör du kunna sätta en ett par garderober där och få en sovalkov i hörnet där stegen står. Drygt 200 cm för en säng, 60 cm för garderobsdjupet och lite för lysknappen.[/QUOTE]

Väggen fram till dörr är ca 4 meter. Har haft en tanke på det (garderoberna) och istället för garderob i den ljupa delen bredvid toaletten ha skrivbord som är väggfast men det är prio på förvaring så vi får se. det ska ju se bra ut också så att man kan sälja senare.

Att sätta upp skjutdörrar är perfekt vid ett sådant smalare skrymsle. osäker på hela eller halva. vid hela så putsar jag upp tegelväggen så att jag slipper se dom där jäkla elrören. Det positiva med hela bredden är städskåp och att elcentralen försvinner. garderobsdelen blir lika stor hursom då den avdelas på samma ställe och med lösa hyllor blir det mycket kläder som får plats.

Fördelar med halv längd på skjutdörren är rymligare hall, hatthylla med klädhängare. ett synligt element mot tegelbakgrund. den del närmast ytterdörren vid skjutdörr på hela blir inte så ljup att jackor går att hänga in så då får man leta en annan lösning på det.
 
aleica skrev:
Med tanke på takhöjd och fönstrets placering i kökshörnan (som någon föreslog kunde bli sovalkov), så slogs jag av tanken att höja upp köket och ha sängen på hjul där under (länk till bild, eller google "bed under raised floor"). Går ju inte att nyttja riktigt hela djupet på 210 cm då, med tanke på vatten och avlopp som måste ned, men om man bygger lite utåt i rummet kan det eventuellt fungera.
Längs badrummets kortsida skulle man då kunna placera garderober, som hamnar i nära anslutning till "sovrummet", när det rullas ut.
Ja ska köket flyttas så måste vatten och avlopp döljas i något och en upphöjning är ju ett alt. att dra avlopp längre än nära anslutning till gamla köket eller kortsidan på toalett blir svårt. då måste golvet bilas och det blir inte roligt. Det är svårt att se hur man ska göra.

255cm är takhöjden
 
Redigerat:
Hej
jag hade gjort en vägg i form av ett skåp som passar i det djupa dörrhålet...som en tjock innerdörr som förvaring...

Sedan hade jag byggt ett matbord med tjock sarg och futonmadrass med en vändmekanism så sängen är undersidan på bordet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.