Tyvär inte bästa miljön för en torpargrund.
Men en öppen grund kan fungera, helt uteventilerad.
Plintgrund dvs
 
Torpargrund med gjuten oisolerad platta i botten..?
 
Nej.Plintar som grävs ned, gjuts på plats eller likande. Sen fiberduk och kross mellan plintarna.
På plintraderna bygger du ett golvregelverk som vanligt, fast med viss anpassning i trossbotten (minerit och tryckta plank som bärverk för trossbottenskivan.

Den är sen helt uteventilerad, ev bara enklare spalje eller likande som snöskydd.

http://www.traguiden.se/konstruktio...grundlaggning/grundlaggning/oppen-plintgrund/
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Ok ingen ha
 
Ok ingen som riktigt kommenterat oisolerad platta med golvbjälklag på 60cm ovan plattan.

Om vi skiter i ekonomin är detta en bra konstruktion eller en riskkontruktion att jämställa med torpargrund?
 
Jag har oxå funderat på det om man bortser från kostnaderna så borde det ju vara perfekta förhållanden med gjuten platta under torpargrund blir ju samma fördel som källare fast utan samma problem med tillskjutade fukt
 
Vore väldigt intressant med nån kunning på området.. :)
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Det vi "kunniga" inte förstår är vad den gjutna plattan skall fylla för funktion.

En förklaring på detta är alltså vad vi vill se.

Även om man ändå har en betongbil ute så är det ju kostnader förenade med plattan.
Underarbete, grävning, makadam/grus, armering, kantelement...

Som sagt var, varför :x
 
Jag tänker ha en traktorgrävare som ska jobba på platsen i vilket fall nästintill kostnadsfritt.

Jag tänker att en oisolerad platta med golvbjälklag 60cm över plattan tar bort fuktbekymmerna med en traditionell krypgrund?

Tänker inte kantelement utan träform som man sedan murar 3 rader lättklinker på.

Enda skillnaden i kostnader tänker jag egentligen är lite mer betong och lite mer makadam?

Jag har dessutom en hel del 10cm cellplast liggandes vet inte hur jag skulle kunna använda denna på bästa sätt....
 
Det är inte tillskjutande markfukt som är det stora bekymret med krypgrunder. Det är ventilationen med kall uteluft.
Så en krypgrund med oisolerad platta är i princip inte ett dugg bättre än "vanlig" mark under.

Därför är det för en krypgrund antingen en luftavfuktare, el en varmgrund som gäller.
 
Ok lutar åt isolerad platta istället och trappsteg upp till resten av lägenheten.

Tänker använda L element i de 2 nya ytterväggarna. Kan jag bara gjuta betong rakt mot de gamla ytterväggarna på de 2 andra sidorna?

Hur isolerar jag isåfall de gamla grundmurarna? Med en ny vägg på insidan som isoleras med t.ex. Mineralull?
 
Om jag tänker mig platta på mark men vill ha upp golvnivån ca 60cm från mark på bilden hur gör man då?

:)
 
Du gjuter en grundsockel, sen fyller med kross i grundramen till ca 300mm under golvnivån, 200mm cellplast och 100mm betongplatta.
Dränering som vanligt i höjd med grundsulans underkant.

http://www.byggatill.se/Grundlaeggning.html
 
Okej lutar åt att använda L-element trots allt passar nog höjden hyfsat. Hur placeras dessa måste man mot fylla L-elementen på nåt sätt eller placerar man bara ut dem? Kan L-elementen stå i marknivå eller måste de stå djupare?

Jag tänker bara använda L-element på de 2 sidor som inte har angränsande byggnad. Hur bör jag göra vid angränsande byggnad. Kan jag gjuta betong intill denna grund eller bör jag isolera här på nåt sätt? Ena angränsande byggnad har krypgrund (långsidan) samt andra byggnaden oisolerad platta på mark (kortsidan).

Krånglig post men hoppas ni förstår hur jag menar...
 
Sök på youtube om gjuta platta. Där får du videor och svar. Men ja l stöden skall återfyllas utanpå med minst 50% höjd med makadam annars riskerar formen gå sönder när betongen fylls på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.