Idag började jag jobba på takfoten. Panelen på långsidorna satt spikad utifrån nertill, men i ovankant var den spikad inifrån mot eternitläkten. Detta medför två problem: 1) Jag kan inte få takduken ut genom takfoten och 2) det skulle bli omöjligt att byta en panelbräda i framtiden om jag bygger in den här konstruktionen. Jag fick helt enkelt spika om panelen utifrån mot en ny regel och sen såga av panelen så det blir ett hål under läkten:

Inre takkonstruktion med synliga takbjälkar, eternitläkt och nyinstallerad panel, verktyg syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ovanför den avsågade panelen har jag lagt en annan regel som går ut över panelen och följer takets vinkel. Takduken kommer gå i mellanrummet över den nya regeln men under eternitläkten. Det var väldigt svårt att såga av panelen med ett rakt snitt med tigersågen i 45 graders vinkel. Några tips på hur man kan göra det bättre? Bör jag täta med insektsnät här. Bakom panelen kommer det vara 70 mm luftspalt och sen utegips, så inte varmt, men det kanske ändå är lockande för insekter och möss att krypa in här?

Bild på en takfot med en nyligen avsågad panel, ny regel och eternitläkt synlig med mellanrum för takduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här blir det utifån. Takduken kommer att sticka ut i överkant på den nya regeln och sen vikas ner, häftas fast och klämmas med en list.

Takfot med ny regel ovanför röd panelbräda, eternitläkt och svart takränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Varför inte såga med cirkelsåg eller sticksåg? Sen får du väll gå sista biten med tigern eller en fogsvans mot takstolen.

Intressant tråd i övrigt. Alltid kul att se någon som bygger om ett hus till något annat.
 
Det knepiga var att jag sågade panelen i 45 graders vinkel, men din kommentar fick mig att omvärdera detta och sågade om det i rät vinkel och monterade den övre regeln rakt också. Det hela blev mycket tätare och gör det dessutom mycket enklare att byta panel i framtiden, så tack!

Renoveringsarbete på vindsutrymme med synliga takstolar, panelvägg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
¨

Jag har nu även monterat nedersta delen av takduken samt börjat sätta utegips. Jag valde att sätta sista takduken i en lång sammanhängande våd från gavel till gavel. Detta blir såklart säkrare mot eventuellt vatten, men samtidigt svårare att få vindtätt. Jag känner att det drar lite nere vid anslutningen mellan gips och takstol. Får klura ut något sätt att täta detta. Kanske sätter takduk eller vindpapp i varje fack ner över gipset för att få det helt tätt.

Inredning av vind med synliga takstolar, isolering, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
Nu är nog det mesta av vindskyddet färdigt. Jag valde utegips eftersom det har lågt ånggenomgångsmotstånd och borde skydda lite bättre mot gnagare än vad t.ex. vindduk gör. Så här blev det på långsidorna:

Utegips monterat på vinden med synlig träregelstomme och isoleringsmaterial, arbetsmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På gavlarna valde jag efter mycket funderande att behålla den gamla regelstommen oisolerad. Det skulle helt enkelt bli för tidsödande att passa in vindskydd och isolering i hela regelstommen och samtidigt behålla någon form av luftspalt. Detta gör dock att fönstren hamnar helt utanför det isolerande skiktet och därmed borde skapa rejäla köldbryggor runt fönsterkarmen. Jag har försökt undvika detta genom att isolera en bit runt fönstren, dock inte hela vägen till panelen eftersom jag ville behålla luftspalt bakom. Jag började med att sätta nya 70-reglar runt fönstren.

En träregelstomme med utegips runt ett fönster, delvis isolerad för att minska köldbryggan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sedan vindskydd och isolering för att skapa en ram som förhoppningsvis minskar köldbryggan lite.

Inre vägg under renovering med ny regelstomme och isolering runt ett vertikalt fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gips monterat och klart på norra gaveln. Jag satte plywood den sista biten ner över stödbenet, mest för att ge lite extra stabilitet i hörnen. Det är många olika dimensioner på regelverk, takstol, förstärkningar, stödben, etc så det har krävts ett evigt pusslande för att få allt i någorlunda samma nivå.

Inre gavelvägg under renovering med nyinstallerat utegips, oisolerad regelstomme och fönster, omgiven av arbetsmaterial och en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är att isolera. Min tanke är att regla upp en ny "inre" gavel av 45x95 på avstånd 70mm från gipset och sedan lägga ett obrutet isoleringsskikt däremellan. Möjligtvis med en horisontell regel på mitten för att stabilisera lite. Kan man "stapla" isolering på högkant på det sättet utan att den sjunker ihop av sin egen vikt? Det är nästan fyra meter från golv upp till gavelspets. Om jag lägger en regel på mitten, över fönstret blir det som mest 2,10.
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 3 till
  • Laddar…
På juldags morgon började jag och min sambo isolera snedtaket. Min första plan var att häfta upp ångbromsen en bit i taget och skjuta ner isoleringen i fickan, men det visade sig snabbt att med 180 cm mellan takstolarna lade sig isoleringen sig som en banan. Nästa idé var att prova snöre för att hålla fast isoleringen, men det gick precis lika illa, om inte ännu sämre, så det fick bli att kapa glesen till varje fack och sätta den efter hand. Första facket tog många timmar, men efter att vi fått in knixen gjorde vi hela taket på två dagar.

Isoleringsarbete på ett snedtak med synliga takstolar och ångbroms tejpade vid skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom detta inte ska bli bostad och jag vill kunna kallställa lokalen med underhållsvärme i perioder valde jag ångbroms istället för plast. Har grubblat mycket på det och försökt läsa för och nackdelar, men känner mig ganska trygg i att ångbroms borde räcka. Ingen kommer sova här eller duscha, laga mat, etc, så ångbelastningen borde vara betydligt lägre än i ett vanligt hushåll. Jag har också varit noga med att bara använda helt diffusionsöppna material mot ytterkanten (utegips och difftak). Så här såg det ut efter att vi isolerat:

Inredning av snedtak med isolering och ångbroms, verktyg och byggmaterial synliga på en arbetsbänk, oavslutat byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innanför utegipsen på gavlarna reglade jag upp en ny gavel 70 mm från den befintliga. Detta utrymme fylldes sen med obruten isolering för att motverka köldbryggor.

Renoverat rum med isolering och ångbroms installerad i snedtak och väggar, stegar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och sen i med isolering i regelverket. Totala mängden isolering i väggen är 165 mm. Inte mycket med dagens mått mätt, men eftersom ytterpanelen inte sitter på spikläkt tänker jag att lite spillvärme kan inte vara fel. Om panelen på gavlarna byts ut i framtiden kan även den yttre regelstommen fyllas med 120 mm isolering.

Renoveringsprojekt med isolerat snedtak, ångbroms, stege och isoleringsmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har reglat 45 mm bredare runt fönstren på den inre gaveln för att skapa vinklade fönsternischer.

Isolering runt fönster på ett byggprojekt, synliga takstolar och ångbroms, sett uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så på med ångbroms på gavlarna också. Jag har även vikt in ångbromsen under glesen i snedtaket och börjat tejpa skarvarna längst upp. Samtidigt som jag vek in ångbromen riktade jag glesen med masonitbitar så att innertaket ska bli helt rakt. Det diffade inte mer än 20 mm som mest, men lika bra att jämna ut så mycket det går när det finns möjlighet. Jag hade inte tänkt lägga ångbroms på golvet. Rätt eller fel? Som jag förstått det är spånskivor redan ganska ångtröga och dessutom är väl ångtrycker som lägst mot golvet. Under golvet finns en oisolerad lada, vilket borde fungera som världen största krypgrund. Så länge det drar lite i ladan borde det vädra ur bra tänker jag?

Inre delen av en renoverad vind med synliga takstolar, ångbroms på väggarna, och byggmaterial och verktyg spridda på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan jag tejpade igen ångbromen pillade jag in de här hemgjorda fuktmätarna på fem ställen. De ligger längst ut i isoleringen och kommer få en diskret kontakt på insidan där jag kan plugga in en arduino som visar fukthalt och temperatur. Projektet har även en egen tråd här.

Vy av snedtak med isolering och ångbroms, tejp vid skarvar och ett träregelverk, med fokus på byggkvalitet och teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan kommer att vara osiolerad, så därför kommer trapphålet att vara isolerat. Här blev det många knepiga vinklar där trapphålet möter snedväggen, mycket kliande i huvvet och lasern fick jobba lite för att få allt på plats, men jag tror jag fick ihop det till slut.

Byggplats med isolerat snedtak, träreglar och ångbroms, samt synliga mätverktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trapphålet leder till entrédörren som ska in här. Jag har inte köpt någon dörr ännu, men det blir nog en billig ytterdörr från bauhaus. Ett problem är att dörren måste öppnas inåt. Inåtgående ytterdörrar går att specialbeställa mot ett ganska saftigt pristillägg. Jag tänker att jag borde kunna vända låscylindern och montera vreden på dörrens utsida och nyckelhålet på "insidan". Är det optimistiskt? Om det inte funkar får jag väl bita i det sura äpplet och specialbeställa en inåtgående.

Renoveringsprojekt av ett snedtak med isolering och ångbroms, samt regelarbete för en ny gavelvägg i ett ouppvärmt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bredvid entrén blir det en liten toalett. Den mäter ca 135x115 cm med snedtak i 45 grader över hela, så det kan nog bli lite klaustofobiskt om man inte ser upp. Jag hade först satt glesen som i övriga taket, men tyckte det byggde ner för mycket, så rev upp det och monterade gles bakom ångbromsen istället, så nu ska det bara på en gipsskiva direkt på ångbromsen vilket sparar 45mm. Jag har också tänkt montera toalettstolen i 45 graders vinkel i hörnet till höger under snedtaket, vilket borde göra att den känns lite luftigare.

Inbyggnadsstadiet av ett snedtak isolerat med ångbroms och träreglar, i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 8 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
Intressant tråd detta!

Ger i alla fall en liten aning om vilket pyssel det är att jobba med gamla hus och ekonomidelar. Varenda lösning och varenda liten detalj måste skräddarsys. Det måste vind- och gnagarsäkras ordentligt överallt. Extremt tidsödande,men känslan av att jobba med rejäla massiva material är rätt go'. Och precis som efter ett tungt träningspass är man väldigt nöjd efteråt. :)
 
  • Gilla
Duttarmajster och 1 till
  • Laddar…
Efter några resor under vintern är bygget igång igen. Jag fick besök av elektrikern som drog alla rör på drygt en dag. Har börjat sätta osb i trapphålet.

Byggarbetsplats med nylagda OSB-skivor på en vägg, elektrisk installation och en byggstege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrikern tipsade om Hole-In-One för att såga ut hålen till dosorna. Jag tyckte det lät väldigt dyrt för en pryl med så begränsat användningsområde och provade att göra en egen. Jag sågade ut en liten cylinder, något mindre än 70mm i diameter av en vanlig panelbräda med sticksåg och raspade till kanterna tills den satt som en smäck i dosan. Sen borrade jag exakt i mitten av cylindern halvvägs igenom med 10mm borr och pluppade i några neodymmagneter (fyra-fem kanske) som jag hade liggande. Finns på Clas Ohlson.

Silverfärgad cylinder med neodymmagneter för hemmagjord doslokaliserare enligt beskrivning i byggforum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom att sätta en stack med lika många magneter på andra sidan av skivan hittade de dosan utan problem. Jag markerade med en penna och sågade sedan ut med hålsåg. Mer tidskrävnade, men gratis :)

OSB-panel med två utsågade hål där det är installerat gröna eldosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Cpt-Keso
  • Laddar…
För att inte ha "större erfarenhet av renoveringar" som du uttryckte det så ser det ju ganska välbyggt ut än så länge :)
 
Tack! Jag kan helt utan att överdriva säga att det inte hade varit möjligt utan detta forum. I princip allt jag lärt mig har varit från allehanda trådar här.
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 2 till
  • Laddar…
kulle
Trevlig tråd (y)
 
Makalöst! Väldigt imponerande! Tack för tipset om hole-in-one-kopian.
 
Har man laserpass så kan man även använda den. Lys in med den i dosans centrum och sätt skivan på plats. Där lasern träffar skivan ska du borra sedan.
 
  • Gilla
tegelsnickarn och 11 till
  • Laddar…
Såklart! Varför har jag inte tänkt på det innan, det är ju ännu enklare. Tack!
 
Thomas_Blekinge skrev:
Har man laserpass så kan man även använda den. Lys in med den i dosans centrum och sätt skivan på plats. Där lasern träffar skivan ska du borra sedan.

Du min herre förtjänar ett pris. Sjukt smart.
 
  • Gilla
Cpt-Keso och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.