Årsmedelvärde på 210 Bq/m3 är det bra ? Självklart är 0 det bästa men tänkte jag har mer än halverat värdet efter att en radonsug installerades förra året. Har lite mer förbättringar som ska göras men skulle vara nöjd om man var under 200 som är gränsen.
 
Åsa Lund
Skillnaden 210 till 200 spelar nog inte så stor roll. Gör du åtgärder nu får man hoppas på ännu större skillnad 😊
Sluta röka (om du håller på med sånt) är viktigare för din hälsa
 
Det är väl så att gränsen på 200 Bq bara är en gissning, och man vet inte riktigt hur farligt det är. Det finns diskussioner om att sänka gränsen kraftigt, men i Sverige motsätter man sig detta, då vi har väldigt många bostäder som får svårt att klara gränsen, det blir helt enkelt för dyrt för samhället med en sänkt gräns. Det kan därför vara intressant att följa de internationella diskussionerna i ämnet, de svenska gränsvärdena kan visa sig vara alldeles för höga.
 
Jag tänker mig att 200 är ett ok värde men att du ska fortsätta med ytterligare åtgärder. När jag slog på en fläkt jag kopplat till sugrör under plattan så dök värdet från +350 till en 50-70.

Fundera på hur du får IN luft i huset för ventilationen, undertryck är radonets bästa kompis.
 
Tack för svaren, jag är ganska nöjd med tanke på vad andra med lika gamla hus (1970)+ källare har.
 
Är det snitt 210? Vad ligger de olika våningsplanen på?
 
61 på boytan och ca 300 i källaren. Tror ett utsug till i källaren sätter fart på ventilationen mer. Viktigast för mig är boytan där vi vistas mest. Ska Labba lite och köra ny mätning nästa vinter
 
Hur ser husets övriga ventilation ut?
 
MathiasS skrev:
Jag tänker mig att 200 är ett ok värde men att du ska fortsätta med ytterligare åtgärder. När jag slog på en fläkt jag kopplat till sugrör under plattan så dök värdet från +350 till en 50-70.

Fundera på hur du får IN luft i huset för ventilationen, undertryck är radonets bästa kompis.


Ursäkta frågan. Men hur har du löst det där? Gjutit in rör överallt i källaren? Är själv på gång att gjuta nytt i källaren och kanske skall passa på men är osäker vad man skall använda.
Vi har årsmedel på 210 i hela huset och då står källaren för 180 har jag för mig.
 
Installerade radonsug samt mekanisk frånluft i september 2016. Hade obefintligt självdrag innan, luftkvaliteten har blivit mycket bättre. Fukten i källaren sjönk med 20%, från ca 70rh till 50 utan avfuktare. Pendlar mellan 50-60 i källaren samt att det lukta mindre "källare" där nere. Men jag har ett utsug i källaren där jag har tänkt att sätta en paxfläkt, detta utsug går genom skorsten. Tror den fläkten eller en annan lite kraftfullare kommer att göra lite skillnad på luftcirkulationen där nere.
 
Men att göra så kan ju bli helt fel. Om du ökar undertrycket i källaren kommer du dra upp MER radon med ventilationen.

Jag är dålig på praktikan när det gäller mekanisk ventilation men jag tror att det även i ditt fall är rätt att se till att du har huvudsaklig tilluft i källaren. Då gör du vad du kan för att minska undertrycket där.
 
Gud_ skrev:
Ursäkta frågan. Men hur har du löst det där? Gjutit in rör överallt i källaren? Är själv på gång att gjuta nytt i källaren och kanske skall passa på men är osäker vad man skall använda.
Vi har årsmedel på 210 i hela huset och då står källaren för 180 har jag för mig.
Det ligger dränrör i första lagret isolering under plattan. Ska du gräva ur är det ju väldigt enkelt och billigt fixat.

PICT4361.jpg

Här är hela tråden: https://www.byggahus.se/forum/golv/28628-hur-lang-tid-tar-ett-kallarprojekt-bilder-4.html
 
Därefter har jag dragit upp ett 75mm avloppsrör och kopplat en fläkt på det.
 
MathiasS skrev:
Därefter har jag dragit upp ett 75mm avloppsrör och kopplat en fläkt på det.
Tackar och bockar för svar!
 
MathiasS skrev:
Men att göra så kan ju bli helt fel. Om du ökar undertrycket i källaren kommer du dra upp MER radon med ventilationen.

Jag är dålig på praktikan när det gäller mekanisk ventilation men jag tror att det även i ditt fall är rätt att se till att du har huvudsaklig tilluft i källaren. Då gör du vad du kan för att minska undertrycket där.
Är medveten om det men måste testa och hoppas att radonsuget tar det mesta, är ju ett undertryck under plattan som förhoppningsvis stoppar luften där. Tilluft har jag gått om i källaren men utan undertryck så kommer det knappt in? Om det inte blåser en massa ute
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.