haavard skrev:
Jo, men om skatten för bostadshuset blir 5000 så gissar jag att en primitiv gäststuga höjer skatten till typ 5200.
I räkneexemplet räknar man på en byggnad värd 300 000 som då höjer skatten 2 250 kr.

Men de har snurrat till de ändå. "Om en del av marken hänförs till attefallshuset utgår även fastighetsavgift på markvärdet.". Marken betalar man väl ändå skatt på vare sig det står en stuga där eller ej?
 
Hemmakatten
OM man betalar maxavgift för fastighetsavgiften så beskattas gäststugan/attefalshuset ändå med en avgift beroende på hur högt taxerad gäststugan/attefalshuset är. I värsta fall får man betala 7412 + 7412 kr.
 
Cygni skrev:
Varför gör inte Sverige som Norge. Alla bostadsproblem hade varit lösta.

Bygg in en eller två små lägenheter när man bygger ett hus och sen få hyra ut dessa skattefritt till vem man vill. Alla blir glada!
Ska sverige ta efter norge så man får låna över 100% av värdet också? :)
De ändrade ju det där nu dock.
 
Oj, kan man verkligen få dubbla fastighetsskatter som i detta fall ? Jag fattade nog inte riktigt informationen från Skatteverket :(

Hemmakatten skrev:
OM man betalar maxavgift för fastighetsavgiften så beskattas gäststugan/attefalshuset ändå med en avgift beroende på hur högt taxerad gäststugan/attefalshuset är. I värsta fall får man betala 7412 + 7412 kr.
 
Hemmakatten
Absolut, dubbla fastighetsavgifter kan förekomma beroende på hur stort taxeringsvärde bostadshuset respektive gäststugan har. Nu tror jag iofs att de allra flesta inte har tagit upp sin gäststuga för taxering...
 
Men det är väl fortfarande maxbelopp, ca 7400 totalt för båda?

Jag bor ett par mil från huvudstaden och alla hus häromkring slår i skattetaket, har aldrig hört i bekantskapskretsen att nån betalar mindre än maxbeloppet. Så då spelar det ju ingen roll om man har en "attefallsherrgård" på tomten.
 
Sir Duke skrev:
Men det är väl fortfarande maxbelopp, ca 7400 totalt för båda?

Jag bor ett par mil från huvudstaden och alla hus häromkring slår i skattetaket, har aldrig hört i bekantskapskretsen att nån betalar mindre än maxbeloppet. Så då spelar det ju ingen roll om man har en "attefallsherrgård" på tomten.
Nej det det kan ju bli 7400kr för huset + i värsta fall 7400kr för attefallshuset som skrivits tidigare. Jag tycker att artikeln är ganska solklar i sitt innehåll.
 
Aha. Så det var så illa.
 
Ajaj, trodde det var omöjligt att överskrida maxbeloppet. Farbror staten strikes again :(
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja det är EN fastighet men kan tydligen bli TVÅ fastighetsavgifter.
 
Lagstiftarn tänker fortfarande lika långt som k-ken räcker :(
 
Standardargumentet för obegripliga skatter och avgifter brukar vara "Det finns många sätt att driva in skatter på". Det behövs alltså inga logiska motiv, det räcker att det behövs pengar till det allmänna. Hade vi inte fastighetsskatt så hade vi kanske strumpavgift i stället (alla som har, har haft, eller velat ha strumpor ska betala 628 kr per kvartal. Det är 100 kr per fot men schabloniserat 200 kr då de flesta har 2 fötter. Gånger pi blir 628. Blir ju rätt dyrt per år men genom att ta ut det kvartalsvis blir det ju billigare per gång).......

Tur att det är häftigt att betala skatt :)

De offentliga utgifterna lär ju inte precis minska i framtiden heller...
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Hmm. Jag lusläste artikeln igen och då blev det ju inte lika solklart som jag trodde och så kollade jag upp min taxering från förra året:
"Skatteverket har gjort ett ställningstagande som innebär att avgiften för fastigheten i normalfallet bara ökar med taxeringsvärdet på attefallshuset och eventuellt i förekommande fall tillhörande mark. "

Jag har taxeras mitt attefallshus (gäststuga) byggt 2015 och fick det taxeras till 189 000. Står separat värderat som småhus/ gäststuga på taxeringen. Det beloppet lades på min fastighetstaxering. Dvs jag har bara EN taxeringavgift och eftersom jag ända har nått taket innan attefallshuset så blir det ingen skillnad med nuvarande skatteregler.....

Jag blir mer förvirrad av artikelförfattarens skrämsel rubrik och förstår inte riktigt vad hon vill med denna artikel.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det måste vara om den bedöms som gäststuga eller komplementbostad som är den avgörande faktorn.....
 
Hur blir det om man bygger ett hus med fyra lägenheter? 4 x fastighetsskatt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.