Ska du bygga hus? Numera är det sällan bara el och vatten som ska dras i väggarna, det kan vara smart att förbereda för både internet, ljud och ett smart hem.

Du kan läsa artikeln här: Tänk på tekniken när du bygger nytt
 
Teknik du ska tänka på ska dra så lite ström som möjligt.
 
Under min renovering så drog jag många tomrör till framtida behov men saknar redan lite.
Skulle dragit till tex brandvarnarna också för dom trådlösa drar så mycket batteri.

För övrigt tyckte jag att geoham:s hus kändes bekant och kom nu på att jag och hundarna gått förbi där många gånger... ;)
 
M
Lan är kanske smidigt. Men personligen har jag föredragit att gå ett steg längre. Dra HDMI/DP ett par uttag i de större rummen, och ett utag i varje sovrum. Sedan kan man ha alla datorerna på samma ställe i en bunkers i källaren med en rejäl UPS.

Extra bonus kan man använda HDMI splitters och HDMI sellekters för att använda olika datorer på olika ställen och välja vilken dator man använder på vissa ställen.

Fungerar även med PS4 eller Xboxen som klarar sig ett par meter genom väggen och på så sätt kan användas både i sovrummen eller i vardagsrummet.

Behövs vardagsrummsteven. Pausa, lägg om swichen och fortsätt i ett sovrum.

Displayport är med ett bra alternativ för PC då det även kan ta med USB i signalen och på så vis om man använder en skärm med USB via displayport kan köra allt i samma kabel.

Sitter jag och jobbar och strömmen går har jag 30 minuter på mig att ta mig till skärmen som har UPS, slå över den till min dator, spara och stänga ner.
 
Tänk på att avsätta tillräckligt stort teknikutrymme! Lägg på en extra kvadratmeter eller två.

Det är det enda jag inte blev nöjd med då jag byggde nytt.
 
Jag misstänker man kommer streama allt framöver, dvs kabelboxar, spelkonsoller, blue-ray spelare, datorer, allt kommer köras från nån server nånstans. Då minskar troligen behovet av sladdar överallt. Det är nog bara en parentes i teknikhistorien att ha 10 lådor bredvid TVn.

Men, visst, där TV, högtalare och lampor ska stå är det ju positivt om det även går att dra en kabel - även om WiFi funkar så är kabel att föredra ibland. Och det som ska driva enheten kommer nog ändå per kabel, allt går inte på batteri... :)

Så, tomrör är ju inte fel. Men att dra HDMI och liknande är nog lika "hot" om 15 år som det var att förlägga en VGA kabel, koax och telekabel för 15 år sen. Hur många har behov av detta idag (ja, finns det så kanske det används, men få drar nytt).
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
En av fördelarna med tråd är att det är tämligen störningssäkert och hastigheten är hög och stabil. Varför köra trådlöst om du bygger nytt och kan lägga kanaler i mängd?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Sedan 1/1 2017 är möjlighet till bredband ett krav vid nybygge enligt PBL.
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
En hemmabioreceiver är inte garanterat en bra lösning. Vill man kunna köra med t.ex. Spotify Connect (inbyggt) måste man i så fall ha digitala zoner på förstärkaren, vilket gör att priset drar iväg väldigt mycket. Sedan en riktig värsting har 3, max 4 zoner, då är man ändå uppe i dubbelt så stora summor kontra förstärkaren nedan.

Min idé när vi bygger nytt är relativt enkel:
- En multikanalsförstärkare (Dayton MA1240a. 6 zoner kan du få in med denna).
- 1 x Google Chromecast per zon
- 1-2 högtalare per zon

Hur jag än räknar på det så blir det både billigare och mer flexibelt jämfört med en receiver där tekniken blir förlegad, ett låst system som Sonos etc. Ny teknik - byt till en annan billig ljudkälla, kanske en Raspberry Pi eller liknande.

Hoppas någon fick lite inspiration till sitt lilla ljudbygge!
 
  • Gilla
anders76 och 1 till
  • Laddar…
Guggenheimel skrev:
En hemmabioreceiver är inte garanterat en bra lösning. Vill man kunna köra med t.ex. Spotify Connect (inbyggt) måste man i så fall ha digitala zoner på förstärkaren, vilket gör att priset drar iväg väldigt mycket. Sedan en riktig värsting har 3, max 4 zoner, då är man ändå uppe i dubbelt så stora summor kontra förstärkaren nedan.

Min idé när vi bygger nytt är relativt enkel:
- En multikanalsförstärkare (Dayton MA1240a. 6 zoner kan du få in med denna).
- 1 x Google Chromecast per zon
- 1-2 högtalare per zon

Hur jag än räknar på det så blir det både billigare och mer flexibelt jämfört med en receiver där tekniken blir förlegad, ett låst system som Sonos etc. Ny teknik - byt till en annan billig ljudkälla, kanske en Raspberry Pi eller liknande.

Hoppas någon fick lite inspiration till sitt lilla ljudbygge!
Kör riktig reciver och har två zoner (använder en). Kostade inte en förmögenhet :) men vist ska man ha ännu fler kostar det ju så klart:)


Frågan är hur många som väljer kabel i väggarna? Jag personligen kör så lite som möjligt trådlöst och streaming i högre kvalité behövs ju stabil anslutning.
 
Reciever och annat "tjafs" använder en normal familj så mycket saker?

Jag kör allt internet trådlöst hemma, blir nog kabel till TV:n eftersom den ändå ska vara fast installerad. Tv box är ju inbyggd i alla moderna tv apparater och en dedikerad förstärkare för tv ljudet är väl överkurs? Hur ofta spelar man så högt att den effekten behövs?
 
Broken arrow skrev:
Kör riktig reciver och har två zoner (använder en). Kostade inte en förmögenhet :) men vist ska man ha ännu fler kostar det ju så klart:)


Frågan är hur många som väljer kabel i väggarna? Jag personligen kör så lite som möjligt trådlöst och streaming i högre kvalité behövs ju stabil anslutning.

Precis, det handlar ju mycket om antalet zoner. Men jag tänker 1-2 zoner i köket, 1 i vardera badrum och möjligtvis en på ovanvåningen. Har också möjlighet till att köra några zoner idag med nuvarande receiver men inte alla digitala.

Vad ska man göra om man inte kör med kabel i väggarna? Högtalarsladd behövs oavsett trodde jag, annars fastnar man med Sonos. Sonos är kanon för de med krav på enkelhet men ljudet och priset per förstärkare är för mig inte motiverat.
 
Normal och normal. Men det blir vanligare för varje dag. Receivers har ju fördelen att du kan ha alla dina HDMI-kablar i den istället för ha några dinglandes från TV:n, ljud och valmöjligheten att få ett helt annat ljud, streaming av musik m.m. Nu för tiden tycker jag att fördelarna är många.

Volym är en aspekt, ljudkvalité är en annan. Jag har släktingar som kopplat in 200 kronors högtalare till sina platt-TV för att få bättre ljud. Har volymen ökat? Ja. Låter det avsevärt bättre? Tveksamt.

Jag kör en del trådlöst hemma, så mycket som är möjligt. Men krävs bättre prestanda och stabilitet så kör jag alltid trådat, inget slår det i längden. Det är ju skillnad att köra en iPad trådlöst (går ju inte med något annat så klart) och en NAS. Olika tekniker är bra på sina olika sätt helt enkelt.
 
Johannes Carlsson skrev:
Reciever och annat "tjafs" använder en normal familj så mycket saker?

Jag kör allt internet trådlöst hemma, blir nog kabel till TV:n eftersom den ändå ska vara fast installerad. Tv box är ju inbyggd i alla moderna tv apparater och en dedikerad förstärkare för tv ljudet är väl överkurs? Hur ofta spelar man så högt att den effekten behövs?
Ljud kvalité så klart, sen att man dragit till med 5.1 är Overkill för många :) men när filmer väl använder det ordentligt, jäklar vilken inlevelse. Tvens ljud är skräp egentligen ingen bas eller bra ljud (min TV har även högtalarna på baksidan, så man fick köra ännu högre ljud än jag gör nu).
 
Guggenheimel skrev:
En hemmabioreceiver är inte garanterat en bra lösning. Vill man kunna köra med t.ex. Spotify Connect (inbyggt) måste man i så fall ha digitala zoner på förstärkaren, vilket gör att priset drar iväg väldigt mycket. Sedan en riktig värsting har 3, max 4 zoner, då är man ändå uppe i dubbelt så stora summor kontra förstärkaren nedan.

Min idé när vi bygger nytt är relativt enkel:
- En multikanalsförstärkare (Dayton MA1240a. 6 zoner kan du få in med denna).
- 1 x Google Chromecast per zon
- 1-2 högtalare per zon

Hur jag än räknar på det så blir det både billigare och mer flexibelt jämfört med en receiver där tekniken blir förlegad, ett låst system som Sonos etc. Ny teknik - byt till en annan billig ljudkälla, kanske en Raspberry Pi eller liknande.

Hoppas någon fick lite inspiration till sitt lilla ljudbygge!
Exakt så ska jag gör till mitt kommande bygge.
Den mest flexibla och prisvärda lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.