Nya badrummet med rör i yttervägg får problem när det blir kallt. Problemet är att vi även har lite väl kallt på natten eftersom värmesystemet inte är helt 100 än så jag gissar att det kanske är en kombination av att det är typ 15 grader i badrummet och att rören går via ett ytterhörn där även dushväggarna gör att det blir än kallare just i hörnet. ....Rören går ju trots allt i 45 isoleringen som sitter innanför 170 isoleringen. Hörnet är dock lite oklart och risk för köldbryggor. Hantverkare har gjort jobbet så 100 koll har ja icke...

Är dock inte helt säker på om att det faktiskt fryser...

Kallvattnet kommer som vanligt men vrider man på maxvärmen så kommer det inget. När man väl värmt upp toan i 4h så börjar det sippra varmvatten och jag tycker då att det borde tina väldigt fort OM det hade varit fruset men det går ytterligare minst 30min-1h innan allt är som det ska igen. Kan det vara så att blandaren beter sig konstigt om den får iskallt vatten ?

Detta har förövrigt hänt 2 ggr.. ena gången förra året va det definitivt kallt ute..-15 i flera dagar. Iår har det bara varit en köldknäpp på -10 så någon bra statistik på problemet har ja inte. (Inatt va det -10 igen men då satte ja in ett extra element på toan som höll 23-24 grader och i morse kom vattnet som vanligt)
 
Felet är väl ganska uppenbart, efter det du beskriver. Röret blir för kallt i ytterväggen. 170mm isolering räcker normalt sett, men det räcker med en eller några glipor i isoleringen för att det ska bli problem för röret.
Problemet kommer naturligtvis kringgås när du har riktig ordning på värmesystemet. Då värmen från badrummet kommer göra det varme i väggen.
 
jo men ja tycker ändå det är konstigt att det tar sådan tid att tina upp en eventuell ispropp när varmvattnet börjat sippra. 1h sipprande 70 gradigt vatten borde väll lösa upp en liten ispropp. kallvattnet fryser ju inte och kikar man på foton tagna från renoveringen så ser man att rören innanför isoleringen överallt förutom just i hönet där nått står ivägen och skymmer.... hörnet består dessutom av "massa trä" så köldbryggan där känns uppenbar...

Dushblandaren beter sig minst sagt skummt eller så inbillar jag mig bara... Får la skruva loss den nästa gång för att
stilla nojjan...

Om det nu är så att det fryser och att problemet kvarstår trots ökad innetemp så antar ja att man inte kan lösa det genom en värmeslinga i ett 15mm pex... standardvärmeslingorna är ju ganska grova....
 
Om du har en ispropp i röret, så får du inget flöde av varmvatten. Därför finns inget 70 gradigt i närheten av proppen.
Att inte kallvattnet fryser beror säkert på att det röret inte ligger lika långt in i väggen, och därmed får tillräckligt med värme från badrummet för att inte frysa.
 
Rör i yttervägg ska inte ligga i isoleringen. Det ska ligga utanför isoleringen vid varma sidan. Du kanske kan komma åt röret från fasad sidan och rätta till det.
 
Om du har en ispropp i röret, så får du inget flöde av varmvatten. Därför finns inget 70 gradigt i närheten av proppen
Precis, därför tycker jag det äer väldigt konstigt att det verkar vara stopp i röret när det sipprar varmt vatten, speciellt under så lång tid det tar. Därav att ja fick för mig att det kanske va blandaren som betedde sig konstigt.

Om problemet inte ger sig med tiden så är det ju "bara" att riva upp yttervägg och fixa till det från det hållet.
 
Köp en billig begagnad blandare på blocket och testa med den innan du river i väggarna.
 
Man kan tro att enbart tjock isolering motstår kyla. Men, är kylan ihållande, så vinner kylan. Det är bara det att det tar litet längre tid för kylan att ta sig genom den tjocka isoleringen. En värmeisolering producera ju ingen värme, utan försvårar endast kyla eller värme att ta sig igenom isoleringen.

Om man har en vattenrörledning utomhus i luften och isolerar den med, säg 50 mm mineralull, och om det är minus 15 grader i luften, och man låter vattnet stå still i vattenledningen, så kanske det kan ta 3 timmar innan det börjar frysa. Ökar man isoleringstjockleken till säg 100 mm, ja då fryser det likväl, men tar kanske 7 timmar. Vattenröret kommer att i stort sett nå utomhustemperaturen, det är bara en fråga om tid. Frystiderna här är bara tagna ur luften, och inte uppmätta, och tjänar bara till att förklara.
 
Jo men givet 21grader på insidan så tickar ju tempen för ledningarna upp ju mer isolering som hamnar på utsidan
 
Har du kollat så det inte är skit som satt igen blandarkäglan och backventil?
Du är ju inne på rätt fundering, om det kommer varmvatten så kan det inte finns en propp. Då är det något annat som blockerar.
 
Arne999 skrev:
Jo men givet 21grader på insidan så tickar ju tempen för ledningarna upp ju mer isolering som hamnar på utsidan
Om du har röret intill innerväggen och 17+4,5 isolering på utsidan då fryser garanterat inte röret, givet att det är 20 grader inomhus. Men om du har lagt röret i isoleringen då når inte värme röret. Röret är ju isolerat enligt din beskrivning.
 
Jag har inte lagt röret nån stans tyvärr utan hantverkaren så ja kan inte svara för exakt var de ligger....

i väggen är jag dock säker på att det går innanför innerväggen samt innanför 4.5cm isolering med 17cm isolering utanför det. Att det här skulle kunna bli minusgrader är ju helt orimligt. Torde ju vara ganska linjärt genom konstruktionen ändå och 4.5/21.5=> rören ligger på 20% av dT.

Som exempel: är det 20 grader inne och -40 ute så ligger rören på 7graderC

Däemot i hörnet, där det är betydligt mer trä än vad det är isolering jämfört med väggen, och där dom har borrat och böjt rören kan dom ju mycket väl hamna betydligt kallare. Att tilläggsisolera utifrån hjälper ju i så fall med allt vad det innebär i meck............turligt nog är det bara en utbyggnad på 4.5x2.6 meter så det är ju ett alternativ....( billigare är ju att höja innetempen till 25 grader i badrummet kalla dagar :) )
 
Arne999 skrev:
Jag har inte lagt röret nån stans tyvärr utan hantverkaren så ja kan inte svara för exakt var de ligger....

i väggen är jag dock säker på att det går innanför innerväggen samt innanför 4.5cm isolering med 17cm isolering utanför det. Att det här skulle kunna bli minusgrader är ju helt orimligt. Torde ju vara ganska linjärt genom konstruktionen ändå och 4.5/21.5=> rören ligger på 20% av dT.

Som exempel: är det 20 grader inne och -40 ute så ligger rören på 7graderC

Däemot i hörnet, där det är betydligt mer trä än vad det är isolering jämfört med väggen, och där dom har borrat och böjt rören kan dom ju mycket väl hamna betydligt kallare. Att tilläggsisolera utifrån hjälper ju i så fall med allt vad det innebär i meck............turligt nog är det bara en utbyggnad på 4.5x2.6 meter så det är ju ett alternativ....( billigare är ju att höja innetempen till 25 grader i badrummet kalla dagar :) )
Jag är tveksamt om dT är linjärt genom väggen. Det är pga att om du har en 10 cm vägg med rör dragen i isoleringen då behöver inte ute temperaturen sjunka ner till minus 20 innan röret fryser. Utan det fryser redan vid runt -10 grader.
Teori är en sak och fält provning en annan sak. Så ser det ut hos folk.
45 mm isolering gör att värmeförlusten till röret blir ca 20 gånger mindre än om det var 45 mm gibs mellan röret och innerväggen. Så ser jag på saken att det når betydlig mindre värme till röret om det ligger bakom isoleringen vilket ökar risken att det friser.
 
Linjärt lär det ju va OM väggen hade varit helt homogen, dvs BARA isolering så visst det är ju inte sant det jag skrev. Det som ställer till det är ju att det sitter 170reglar som har en ledningsförmåga som är typ 5ggr högre än isolering och skapar köldbryggor, får la återkomma med en simulering på detta ;)

Det är la det som händer i hörnet som sagt, massa trä. Att det skulle frysa 45mm in i en 215mm isolerad vägg köper ja inte alls.
 
Arne999 skrev:
Linjärt lär det ju va OM väggen hade varit helt homogen, dvs BARA isolering så visst det är ju inte sant det jag skrev. Det som ställer till det är ju att det sitter 170reglar som har en ledningsförmåga som är typ 5ggr högre än isolering och skapar köldbryggor, får la återkomma med en simulering på detta ;)

Det är la det som händer i hörnet som sagt, massa trä. Att det skulle frysa 45mm in i en 215mm isolerad vägg köper ja inte alls.
Det köper jag inte heller men du har tydligen ett problem.
Om vi säger isoleringen har lambada 0.037 då blir u-värdet för 45mm ca 0,82. Om temp runt röret sjunker mot noll då bli 0,82 x 20 grader= ca 16 Watt per kvadrat värme som läcker ut genom 45 isoleringen.
Räcker det för att hålla vattnet i värskeform ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.