Det blir lite garagepaus ett tag, dottern vill ha eget rum.
20160213_171030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 4 till
  • Laddar…
Ja, det har varit mycket ett tag. Dottern hade leukemi medans man byggde på övervåningen och garaget. Man nötte på. Sedan kom tröttheten efteråt efter en ca 6 månader.

Sofias Änglar kom och gjorde klar övervåningen på 4 dagar. Jag är otroligt tacksam!!
Tänk vilka härliga människor det finns! Byggare, målare, rörmokare och elektriker!

Lekrum med klätterställning och rep, färgglada mattor samt förvaringslösningar under trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.dplay.se/sofias-anglar/season-7-barn-med-leukemi/

Efter en välbehövlig paus, och framför allt; sömn, kom inspirationen tillbaka igen att spika lite.
Jag satte in portar och lägger på panel.
Tanken är att man ska kunna stänga och låsa in verktygen, så man slipper bära undan dem och låsa in dem varje gång när man är klar.

Halvfärdigt garage med pågående byggnadsarbete, taköverhäng och parkerad motorcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett oavslutat garage med öppet tak och två installerade portar, omgivet av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående byggarbete på ett hus med röd och beige panel och ouppackade garagedörrar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Taköverhäng på ett hus under konstruktion med utsikt över en annan villa och lekplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde överhäng på taket så man kan ha ved under.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snål-Jocke och 9 till
  • Laddar…
Saxlyften på plats. Den har legat par år och väntat. Jag ville köpa den först, innan jag gjöt plattan. Annars kan man ha otur att de ändrar måtten på den, eller kommer ut med en nyare modell som inte passar i plattan man gjutit.

Saxlyft installerad i betonggolv i garage, två blå lyftplattor syns på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till att jag valde saxlyft (istället för 2-pelarlyft) är att jag ville ha ren golv, inga pelare i vägen när man inte använder lyften.

Saxlyft installerad i ett garage med golv utan pelare, omgiven av däck och målburkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 5 till
  • Laddar…
sjukdomar sätter perspektiv på vad som är viktigt i livet. Familjen är nummer 1 i alla lägen.

Skönt att få hjälp när man är i behov av det samt att det kan knuffa igång en , så man får tillbaka lite glädje och åter kan blicka framåt.

//Mathias
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 2 till
  • Laddar…
Det blev lite panel på i mellandagarna.
Håller på att fundera på värmepump, vad ska man välja? Behöver man ta hänsyn till högre innertakshöjd med den extra luftvolym det innebär?


Nybyggd träpanelklädd byggnad med ställning och två bilar i snöig omgivning under skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jo du behöver ta hänsyn till höjden, det blir mer m3 som ska värmas.

antar du menar en luft luft.

köp en som har funktionen underhållsvärme, inte alla har det
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Hepp. Jag värmer en "verkstad" på 20 kvm med tre meter i tak med en byggfläkt 6 mån om året. Väggarna är lättbetong ca 15 cm och dörren kunde varit tätare 😀 Det kostar mindre än 1000 om året. Bor på Gotland så det är sällan så smällkallt. Det skulle ta 40 år att tjäna in en luft-luft om jag räknat rätt. Kan säkert trimma detta med en bättre termostat till fläkten eller kloka element.
 
Redigerat:
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Smoketoomuch skrev:
Hepp. Jag värmer en "verkstad" på 20 kvm med tre meter i tak med en byggfläkt 6 mån om året. Väggarna är lättbetong ca 15 cm och dörren kunde varit tätare 😀 Det kostar mindre än 1000 om året. Bor på Gotland så det är sällan så smällkallt. Det skulle ta 40 år att tjäna in en luft-luft om jag räknat rätt. Kan säkert trimma detta med en bättre termostat till fläkten eller kloka element.
jag fick det till 20 år :)

räknar man på cop 3 så drar värmepumpen 333:- per år, besparingen blir alltså 666:-
666:- x 20 år = 13320:- det får man en luftvärmepump med installation för..

ingen ränta amortering eller avskrivning med, men ändå :)
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
Okej'rå 😀 Jag räknade 500 i besparing och 20.000 för pumpen. Min elräkning är 800 och jag köper hellre lite dyrare grejer som håller 👍
 
Åh fasen. Tack för tipset
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Det är alltid skönt att ha en låg driftkostnad även om engångskostnaden är högre :)
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Är Fh25 overkill för garaget, eller finns det mindre modeller i serien?
 
Den är nog inte overkill, troligen ett mycket bra val!
 
  • Gilla
Spett och slägga
  • Laddar…
5000kr inkl instalation för en LL på jula med underhållsvärme funktion.
Hade nog inte velat ha den i huset då den låter en del men i garget är det perfekt.
Installtionen gjorde jag så att jag satte upp inne och ute del och förberede allt jag kunde göra och en certad installtör kopplade ihop,pumpa vakuum, läcksökte mm

Det fungerar bra och har har sällan varmare än underhållsvärmen på 10 grader som räcker gott.
Den räcker till 85m3. Hur stort är ditt garage?

Nåt likvärdigt detta har jag.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417101/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.