Köpte mig en övernattningslägenhet förra året men den har på tok för mycket potential för att inte göra något. Det bara kliade i fingrarna när man var där:)

Då den ägts av föreningen tidigare och hyrts ut så har ingen lagt någon större energi på den. För att tjag ska kunna se vad som går att göra måste jag ha tomt. Allt ska ut med andra ord.
Då jag egentligen inte har så stor nytta av den förrän om ett halvår så gjorde det ingeting.

Planlösning före
fo-re.png

Planlösning efter
efter.png

Lägenheten ligger väldigt centralt så tanken är att kunna byta upp sig om 1 år eller 2. Utmaningen när man öppnar upp lägenheten är förvaring och jag har en känsla av att det kommer att bli svårt att få till det på 26kvm. Alla förslag är välkomna.
Byggbilder kommer inom kort.
 
Redigerat:
Köksväggen ska bort:)
ska-rmavbild-2017-01-15-kl-13-47-03.png

Hallväggen likaså
ska-rmavbild-2017-01-15-kl-13-49-07.png

Alla inneväggar även om dom inte är många består av radonfyllda blåbetongblock, egentligen är det bara bra att dom åker ut. ytterväggarna i lägenheten är i tegel.
På dessa väggar är det sedan puts som är av riktigt dålig kvalite, var det sandspackel man använde förr eller vad heter det tro?
 
2 släpvagnar med kök, garderob, tapet och väggar senare

Hallen lite mer öppen
img-7748.jpeg

Köksväggen
ska-rmavbild-2017-01-15-kl-14-02-07.png

Ni kan se i köket där kaklet suttit att det följde med rätt mycket :(
 
Jag har kommit en bit idag men tänkte att det lilla jag gjort läggs upp i tur och ordning. Här har taket börjat lagas efter väggarna, ett rent helvete när det lossnar så mycket puts runtomkring men det bli bra till slut.
kopplingsdosan på den gamla väggen ska fräsas upp i taket, ingenting jag gjort ännu men det blir nog rondell med betongskiva eller diamantborr.

img-7809.jpeg

ska-rmavbild-2017-01-15-kl-14-33-14.png

Då jag renoverade min förra lägenhet använde jag mig utav gipsputs, märke weber. riktigt rolig att jobba med och blandar man i lite betongputs så blir det kalas. Kan säga att rivning av tapet ner till putsväggarna inte är sådär jätteroligt, ibland behövligt då det är riktigt många lager och ihålig vägg på många ställen (putsen har släppt bakom stora partier)

ikväll ska jag börja putsa om en av vardagsrumsväggarna, den är så trasig så jag måste ta hela. väggen ska senare målas med kalklitir så det gör ingenting om den är lite grov i ytan
 
Redigerat:
Vad är vad i planlösningen?
 
Vad har du tänkt göra? Spontant ser det ut som att man skulle klara sig med lite mindre hall. Men jag har svårt att se hur utrymmet kan omfördelas utan att röra badrummet. Skall du lämna allt öppet?
 
Idéer: Om man vänder badrumsdörren så att den öppnas mot rummet kan man sätta ett hel skjutdörrsparti hela vägen mot bakre väggen, framme vid dörren med krokar och hyllor (för skor och mössor), mot badrummet till blir det ju djupare så att galgar kan få plats, och man slipper se ytterkläderna.

Direkt till vänster borde det vara bra att bygga en liten KLK eller sätta ett par garderober som avskiljer hallen och rummet, så får man på köpet en sovalkov. Det är inte sån tur att det är högt i tak? Isåfall kan man bygga en upphöjd säng i denna alkov, med förvaring under. Alkoven bör väl vara ca 1*2 meter.
 
  • Gilla
Robert63 och 1 till
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Vad är vad i planlösningen?
Jag ska göra en bättra planlösning till veckan:) badrummet är det lilla rummet i mitten på hela 1.8 kvm.
Det lilla rummet närmast fönstret är kök.

2.5m i takhöjd
 
Jag har funderat på om väggen närmast ingången till lägenheten ska byggas upp lite.
Ca 50cm in från vägg så att det blir lite hallkänsla när man kommer in. Man får då även något att ställa ett skoskåp emot. Detta kommer som förslag på en ny planritning.

Ang ändring av badrum så blir det svårt. Får nog bita i det sura äpplet och ha det som det är. Nya stammen går på kortsidan av badrummet ut mot vardagsrummet.

På planritningen syns att jag sparat små väggbitar på ca 15cm där de andra revs. Detta är för att väggen ska bli lite bredare men även för att dölja ett element direkt på höger i köket
 
BirgitS
Om det går kan ju det gamla köket bli en bra sovalkov eftersom den verkar vara lagom stor för en 120 cm bred säng och ändå få lite golvyta längs fönstret.
 
BirgitS skrev:
Om det går kan ju det gamla köket bli en bra sovalkov eftersom den verkar vara lagom stor för en 120 cm bred säng och ändå få lite golvyta längs fönstret.
Tanken har slagit mig. Går ju att flytta avlopp och vatten rätt enkelt!
Det rummet är 1.67*2.10m

Var skulle man ha köket då tycker du?
 
BirgitS
Hur stort kök har du tänkt dig?
Om det bara ska bli typ ett 120 cm trinettkök blir det väl enkelt och billigt att ha det mot den korta badrumsväggen, men vill du ha större kök får det nog bli väggen till höger. Ett trinettkök kan kompletteras med en flyttbar arbetsbänk. Om du väljer väggen till höger kan du bygga upp hallväggen 60 cm i stället för 50 så döljer den köksskåpen när man kommer in genom ytterdörren.

Men du behöver föreningens godkännande för att flytta kök just pga av ändringar av vatten och avlopp.
 
BirgitS skrev:
Men du behöver föreningens godkännande för att flytta kök just pga av ändringar av vatten och avlopp.
Och ventilation. Det ska ju vara inkommande i sovutrymme, men i ett kök är det utgående.
 
Planritning av lägenhet med kök, WC, hall, zoner och vardagsrum inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny planritning med de mått jag kommer ihåg.
 
Har två olika ideer i hallen, antingen använda mig utav skjutdörrar och täcka för hela denna sida, på så vis får man bort elcentral och får skrymsle för städprylar, den vänstra sidan av garderoben blir djupare och kan förvara kläder.

Orenoverad hall med synlig murstock, rörstumpar på golvet och elcentral på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En planritning av en bostad som visar kök, hall, WC och vardagsrum samt dimensioner för en ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller så låter man murstocken vara framme, bygger en garderob med skjutdörrar i den djupa delen, gömmer elcentralen i något fint skåp och har en synlig hatthylla
Plant ritning av en hall angränsande till kök och vardagsrum markerad för skjutdörrar eller garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.