Jag gjorde en liten pall som enligt önskemål skulle ha en specifik höjd och vara vitmålad, i övrigt fria händer. Så jag lade till lite kurvor och vinklade ut benen lite. Tycker själv att den blev bra så jag är nöjd.

Vitmålad pall med kurvor och vinklade ben, handtag i sitsen, på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten film finns också:
https://youtu.be/YVIOMsP2KEE
 
  • Gilla
amatörsmurf och 12 till
  • Laddar…
Har gjort en hylla till vårt TV-rum som en ska fungera som avlastning/sidepiece.

[Teknisk spec]
Hyllan är gjord i vanlig 19mm MDF, och den långa delen är ca 120 x 25 x 25cm och den korta delen är ca 50 x 20 x 20cm. Den långa hylldelen skarvades ihop av två bitar MDF och därefter sågades spåren ut för att kunna böja till hörnen. Den korta delen gjordes i ett stycke och lite grundare än den långa delen, djupet blev ca 20cm, för att det skulle bli proportionellt med dess längd. Den långa och korta delen är fogade halv-i-halv och sedan ihoplimmade.

Det sitter två "hörndelar" mellan hyllplanen som är gjorda som kvartscirklar för att stabilisera hyllplanen. Dessa är också böjda med samma metod som hyllplanens hörn.

Väggfästena är 3st vanliga hängbleck (http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Hangbleck-10-st-2000018299/) som frästes in i de två vertikala yttersidorna och i övre hörndelen.

När konstruktionen var limmad, la jag på grundfärg (Biltemas Snickerigrund http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Farg-inomhus/Snickerigrund-2000021922/), spacklade med vanligt snickerispackel, slipade med 120-papper, grundade igen, spacklade och slipade en sista gång med 240-papper. Därefter slutmålades hyllan tre gånger med Bengalack 90 (http://www.lovelyhome.se/leverantorer/jotun/bengalack-metallfarg-90) som applicerades med fin skumroller.

[Misstag och lärdomar]
Konstruktionen:
Hörndelen skulle naturligtvis ha gjorts i ett stycke istället för två, detta hade gett mindre problem när hyllorna skulle monteras ihop och gjort hyllan stabilare och mer 90-gradig på alla håll.

När hylldelarna böjdes, skulle jag haft en mer exakt jigg som de ställdes/tvingades i när limmet skulle torka. Som det blev nu, är den stora hyllan ok (inte perfekt) men den lilla är inte alls 90-gradig. Det syns nog inte på bilderna, men i verkligheten. Tur att det är ganska dunkelt i TV-rummet... :)

Att böja MDFen var egentligen det roligaste/läskigaste momentet eftersom det fanns en risk att man skulle knäcka hyllplanet och bli tvungen att börja om (även om jag hade testat på några provbitar för att hitta rätt sågdjup och avstånd mellan sågsnitten). Jag använde min cirkelsåg eftersom jag inte har någon bordssåg, men det tog lite tid att hitta rätt djup och att vara konsekvent i hur man gör snittet. Får se om detta leder till att jag bygger en släde/skena till cirkelsågen, skaffar bordssåg eller rent av bygger in cirkelsågen i ett hemmabyggt sågbord som alla andra på Youtube :).

Målningen
Är man bara en glad amatör, ska man inte använda högblank färg... minsta lilla misstag framhävs tydligare än man kan önska sig, och det gjorde mig lite besviken när jag ändå lagt den tiden på konstruktion och underarbete, som enligt mina standarder var ganska noggrant gjort. Får nästan känslan av att denna typ av färg bör sprutas på för att ge ett bra resultat, men det vet säkert andra bättre och det är inget som jag kommer att ge mig på. Visst kunde man lagt på en halvblank färg ovanpå allt, men det får vänta till nästa projekt.

Böjningen
Lite svårt att såga spåren konsekvent eftersom jag bara har en vanlig cirkelsåg och ett vattenpass som parallellanslag, men det finns tankar på hur jag ska kunna undvika den typen av problem i framtiden.

Slutsats
Kul, lärorikt och har inspirerat mig till att börja fundera på andra projekt! :)

Och för de som inte upptäckt det än - Youtube är en FANTASTISK källa för inspiration, tekniska beskrivningar, metoder och annat nyttigt.

Limmad och grundad:
Hemmagjord hylla i MDF under konstruktion, grundmålad och stående i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörndel:
Hörndel av en hylla i MDF under konstruktion, halvkilformad och målad vit med synlig skruv och rep.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lackad:
Högblank svartmålad hörnhylla i MDF, halvmonterad på bord med stödkonstruktioner och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterad (var tvungen att ta med blixt, för belysningen är ganska dämpad i rummet):
Hemma-tillverkad hörnhylla i svart MDF med böjda hörn, monterad på en lila blommig vägg, dekorerad med böcker och ljuslyktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
amatörsmurf och 25 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt och annorlunda! 👍
 
pjodden skrev:
Riktigt snyggt och annorlunda! 👍
Tack!

Sen är det faktiskt ditt "fel" att mitt nästa projekt (på planerings- och materialsamlingsstadiet än så länge) är en hylla till dotterns bling-bling (halsband, armband, scarfsar mm), inspirerad av https://www.byggahus.se/forum/threa...allmaen-beskadan.124179/page-107#post-2602803

Min tanke var från början att använda björkstammar, ca 5-8cm i diameter, dels för att jag vill få in lite naturliga färger och dels för att behålla den "äkta" trädkänslan, men som sagt, jag får återkomma med det senare... :)
 
robert.brink skrev:
Sen är det faktiskt ditt "fel" att mitt nästa projekt ...
Haha, ja det får jag ta på mig! ;)
 
Hemmagjord träspaljé som fungerar som barngrind monterad i en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterat vit trägrind med spjälor vid en öppning i hemmiljö, visar gångjärnen och låset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handgjord grind av björkplywood med vertikala spjälor och dominos som fogar på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggde en grind av 9mm björkplywood. 5mm dominos som limguider. Väldigt enkelt att limma när man har styrning emellan trälagren.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
...[bild]

Byggde en grind av 9mm björkplywood. 5mm dominos som limguider. Väldigt enkelt att limma när man har styrning emellan trälagren.
Snyggt, men...

Finns det inte en liten risk att en liten unge (3-4 år) får in en hand i den runda urfräsningen där uppe,
trillar ner, armen följer med nedåt, och ungen sedan inte kommer loss?
 
KnockOnWood skrev:
Snyggt, men...

Finns det inte en liten risk att en liten unge (3-4 år) får in en hand i den runda urfräsningen där uppe,
trillar ner, armen följer med nedåt, och ungen sedan inte kommer loss?
Säkert. Men är inte jätteorolig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Campar och 2 till
  • Laddar…
Äntligen är spjälsängen på plats, storken kan komma! 😀
Jag har gjort sidor så att det går förlänga den i framtiden. Det går även sänka botten till en lägre position. Det finns ställfötter så den blir stabil. Botten och toppen är formpressade, massiva ekribbor och vitmålade rundstavar.
Kul projekt!

Rund spjälsäng av ek med vitmålade rundstavar, ställfötter och sänkbar botten, färdigställd och placerad i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla och 32 till
  • Laddar…
Snygg, rentav elegant.
Men rund? Knepigare med sängkläder och lär snabbt bli urvuxen.
 
Tack 😀. Rund - spädbarns ålder. Sedan, som jag skrev, finns förlängningar när barnet växer. Den blir oval med dem. De är 40cm. Sedan som du skriver. Den är ganska svår bäddad. Men det funkar bra.
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
J
Lillflickan behövde mer förvaring. En sängstomme från Ikea förseddes med underram, täcksidor, mellanväggar och lådor. Materialet som använts är limträskivor, massiv furu och masonit (lådbotten), lådskenor från biltema. Tanken var först att även göra sängramen själv men då ikea reade ut en omgång Knitter för typ 300kr inkl ribbotten så blev den en liten genväg.

Halvfärdigt byggprojekt av en sängstomme i trä med öppna lådor under konstruktion i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ikea-sängstomme omvandlad till förvaringssäng med inbyggda lådor och rosa sängkläder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Torrfura och 15 till
  • Laddar…
Ett vinpussel
Vinflaska i ett trä pussel vid fönster, med misstag tänkt som teak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alguvi och 5 till
  • Laddar…
En släkting på ytterkanten fick ett sådant i julklapp och ingen av oss lyckades där och då att frigöra flaskan.
 
Man har ju alltid Alexander den stores lösning på den gordiska knuten (-:
Fast det är väl ingen som har ett svärd hemma nu för tiden...
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.