MathiasS skrev:
Man stänger inte av den på sommaren, man fortsätter att cirkulera vattnet i hela golvvärmekretsen (hela huset) vilket betyder att även utan tillskott från värmepumpen sommartid så blir golvet inte kallt. => Inte ett problem alltså....
Mot förmodan att det ska vara vattenburen golvärme, eller att inga driftfel skulle inträffa. Säger inte att jag inte skulle installera golvvärme, men man ska tänka över sin konstruktion
 
Ytong, då kan man lika gärna använda ett tunnare skikt cellplast
 
largab skrev:
Hur har du räknat? För källare gäller inte dessa formler. Allt utanför isolerar. Jord, sten, lera. Väldigt lite energiförlust genom källarväggar under mark.
Sutteränghus så nästan hela väggytan är ovan mark.
 
Det förändrar saken en del.

Jag skulle nog satsat på extra porös/isolerande lättbetong som föreslagits. Förutsatt att det inte finns några fuktproblem.

Vad har du för uppvärmning?
Har du en VP som räcker till så är det kanske tveksamt om det är lönt att göra ngn tilläggsisolering?
 
Oldboy skrev:
Det förändrar saken en del.

Jag skulle nog satsat på extra porös/isolerande lättbetong som föreslagits. Förutsatt att det inte finns några fuktproblem.

Vad har du för uppvärmning?
Har du en VP som räcker till så är det kanske tveksamt om det är lönt att göra ngn tilläggsisolering?
Vi har inga fuktproblem efter att vi grävde runt huset. Har luft/vattenpump som funkar bra, även vattenmantlad kamin att ta till när det blir riktigt kallt.
Skulle helst skippa isolering främst p.g.a. arbetet. Blir ju endast golvvärme i den delen så det borde ju inte tappa lika mycket värme som om det vore element (som det var när vi flyttade hit...)
 
smedbror skrev:
Mot förmodan att det ska vara vattenburen golvärme, eller att inga driftfel skulle inträffa. Säger inte att jag inte skulle installera golvvärme, men man ska tänka över sin konstruktion
Hur menar du, vattenburen golvvärme i platta är ju en konstruktion med oöverträffat få komponenter som kan gå sönder. Och skulle en cirkulationspump stanna så händer det ju ändå inte ett skit......men än att det blir lite svalare tills man fixat pumpen.
 
MathiasS skrev:
Hur menar du, vattenburen golvvärme i platta är ju en konstruktion med oöverträffat få komponenter som kan gå sönder. Och skulle en cirkulationspump stanna så händer det ju ändå inte ett skit......men än att det blir lite svalare tills man fixat pumpen.
Jag menar, att det är en riskkonstruktion med att isolera en källare, om man efter ha torkat ut sin grund,skulle mot förmodan bli av med värmen som håller mot fukten. Då är har man en snustorr grund som gillar att suga vatten.

Men visst, med en driftsäker golvvärme som man aldrig stänger av så har man inget problem.
 
Isolera väggar i en källare skulle jag passa mig för, förutom med ytong som patrik beskriver det (det är listigt), men att låta blir att isolera en platta i källaren är bara knas. Det är oerhört svårt att få det fuktigare än vad det redan är och att väggarna skulle bli någon sorts fontän för fukt bara för att golvet är tätt har jag aldrig sett effekten av. Jag förstår teorierna men i praktiken så ser det problemfritt ut.

Ännu mer knas är det att låta bli golvvärme bara för att den kan stängas av eller stanna. Det händer ingenting om man låter värmen vara av under några veckor eller månader.

Det är länge sedan jag grävde ur och la in golvvärme här, har aldrig tillfört värme på sommaren (eller sen vår, tidigt höst) och inte fasen är det fuktigare någonstans nu än vad det var för 15 år sedan. Tvärtom. HELA källaren är torrare, även de delar som inte är renoverade.
 
Vi isolerade källaren utvändigt i samband med dränering - isodrän 100 mm.
Invändigt har vi använd mekanisk ventilerade golv och väggar med hjälp av Nivellgolv.
Har fungerat perfekt i 4 år.
Det bästa är att man slipper ha golvvärme eftersom den varma luften från rummet sugs in via ventiler mellan betong och innerväggar och därmed blir både golv och väggar varma.
 
Angående fukt underifrån kan jag ju säga att halva källargolvet har varit uppgrävt ca 50cm sedan säkert fem år och det har aldrig visat sig någon fukt överhuvudtaget.
 
largab skrev:
Hur har du räknat? För källare gäller inte dessa formler. Allt utanför isolerar. Jord, sten, lera. Väldigt lite energiförlust genom källarväggar under mark.
Låter intressant. Har svårt att tänka mig att det är 15-18 grader varmt i marken på två meters djup eller mer. Med tanke på principen att varmt går mot kallt inbillar jag mig att man utan isolering kommer att lägga en del pengar på att värma upp det som finns utanför källarväggen oavsett om det är jord, sten eller lera eftersom det är kallare än det som finns innanför källarväggen.
Det är ju faktiskt få hus som isolerats med jord, sten eller lera, vare sig över eller under jord. Isolering är ju till för att hålla värme på en sida och kyla på den andra för att undvika temperaturutjämning och det gäller ju rimligtvis för källare också. Sedan kan man ju diskutera olika lösningar/system och om in- eller utsidan ska isoleras och det är ju vad den här tråden handlar om.
Jag har 200 mm Isodrän utanför källarväggen och under mark och det funkar bra för mig. Varmt och torrt.

//Ronnie
 
Johannes Carlsson skrev:
Ytong, då kan man lika gärna använda ett tunnare skikt cellplast
Det känns inte alls som samma sak. Cellplast är tät.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Pysslarn skrev:
Låter intressant. Har svårt att tänka mig att det är 15-18 grader varmt i marken på två meters djup eller mer. Med tanke på principen att varmt går mot kallt inbillar jag mig att man utan isolering kommer att lägga en del pengar på att värma upp det som finns utanför källarväggen oavsett om det är jord, sten eller lera eftersom det är kallare än det som finns innanför källarväggen.
Det är ju faktiskt få hus som isolerats med jord, sten eller lera, vare sig över eller under jord. Isolering är ju till för att hålla värme på en sida och kyla på den andra för att undvika temperaturutjämning och det gäller ju rimligtvis för källare också. Sedan kan man ju diskutera olika lösningar/system och om in- eller utsidan ska isoleras och det är ju vad den här tråden handlar om.
Jag har 200 mm Isodrän utanför källarväggen och under mark och det funkar bra för mig. Varmt och torrt.

//Ronnie
Jag mätte temperaturen i mitt golv i källaren (oisolerat) i samband med golvvärmeinstallationen jag gjorde. Utan golvvärmen hade jag ~1 grads skillnad mellan yttemperaturen i betonggolvet jmf 0.5 m under (hade inget längre borr). Det innebär att energiläckaget ner genom källargolvet (hos mig) är minimalt. Jag installerade golvvärme på 30 m2 med 15 mm isolering. Ser ingen nämnvärd kostnadsökning pga detta. Inte heller någon ökad fuktighet någon annanstans.
 
Den där mätningen förstår jag mig fortfarande inte på Largab. Har frågat dig tidigare om det men du ville inte svara.

Om man ska betrakta energiförlusten från undersida betongplatta till omgivande mark måste man se till temperaturen i omgivande mark, inte något i närheten av plattan.

Undersidan på plattan har ju ungefär samma temp som golvvärmen och omgivande mark på lite avstånd är kanske 5-10 grader? Mellan dessa ytterligheter har du isolering, eller inte....

Detta gäller ju även på långsikt när du värmt upp marken under plattan. Ytterligare längre ut är det fortfarande kallt och du har en tempskillnad och åtföljande energiförlust.

Jag ifrågasätter inte dina slutsatser (kostnad och ofukt), men resonemanget fram dit är ej logiskt för mig.
 
MathiasS skrev:
Den där mätningen förstår jag mig fortfarande inte på Largab. Har frågat dig tidigare om det men du ville inte svara.

Om man ska betrakta energiförlusten från undersida betongplatta till omgivande mark måste man se till temperaturen i omgivande mark, inte något i närheten av plattan.

Undersidan på plattan har ju ungefär samma temp som golvvärmen och omgivande mark på lite avstånd är kanske 5-10 grader? Mellan dessa ytterligheter har du isolering, eller inte....

Detta gäller ju även på långsikt när du värmt upp marken under plattan. Ytterligare längre ut är det fortfarande kallt och du har en tempskillnad och åtföljande energiförlust.

Jag ifrågasätter inte dina slutsatser (kostnad och ofukt), men resonemanget fram dit är ej logiskt för mig.
Gör denna jämförelse:
En källaryttervägg, svinkallt ute:
300 tjockt m betong, 40 grader skillnad in/utsida. Värmeflödet_1 = 40 / 300 * konstant *area

Källargolv, svinkallt ute:
100 tjockt m betong, 1 grads skillnad ovan undersida (*) . Värmeflödet_2 = 1 /100 * konstant *area

samma material -> samma konstant
tittat på samma area
Värmeflöde_2 = Värmeflöde_1 * 300/100 * 1/40 = Värmeflöde_1 * 0.075

(*) jag hade mätt 1 grad efter 100 mm betong + 400 mm sand/grus så egentligen var dT för mina 100 mm betong kanske bara 0.4 grader sålunda VF_2 = VF_1 * 0.03

Slutsats: Att isolera under källargolv är bortkastade pengar jämfört med att isolera källarvägg ovan mark.

Det viktiga här är att värmeflödet är direkt propertionellt mot ytornas temperaturskillnad (in/ut, över/under). Alltså liten tempskillnad innebär garanterat litet värmeflöde/värmeförlust.

Om man sedan installerar golvvärme och då höjer temperaturen i ytan från 18 till 24 så innebär inte det att värmeflödet ökar med en faktor 6. Initiellt gör det det, men rätt snart får marken under ett nytt jämviktsläge och värmeflödet minskar till proportion av den nya temperaturskillnaden. Om dT = 2 grader så har man dubblat värmeflödet genom golvet jämfört med dT=1. Men fortfarande en bråkdel av vad man förlorar ovan mark ....

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.