Närbild av mörkgrå klinkerplattor på golv med synlig fog mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gick det inte att knacka in?
 
Person håller en kakelplatta som inte passar in på grund av vinkeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vinkeln gör att det inte gick 😳
 
lalana skrev:
[bild]
Märkte ni inte detta när ni la golvet???
 
Som jag skrev från början så var två skivor skeva och lades på slutet utifrån att kök behövs. Sprickan/glipan på bild har uppkommit i efterhand efter två dygn...
 
Ska snart lägga 60 m2 golv. Det blir inte Pergo...
 
Utifrån bemötande av säljare så hade jag också valt annat fabrikat!
 
lalana skrev:
Som jag skrev från början så var två skivor skeva och lades på slutet utifrån att kök behövs. Sprickan/glipan på bild har uppkommit i efterhand efter två dygn...
Hmmm....
 
Laminat är ett helt dött material så det är väldigt märkligt att det skulle bli glipor om det var helt ihop vid montering.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
D
Som någon tipsade om så hade jag hört med konsumentverket och höra om deras åsikt.
Är ju inte bara en trasig vara som ska ersättas om det uppkommer kostnader för felaktig vara så kan det bli ersättning för omkostnader som uppkommit.

Hade det varit jag så hade jag nog gått på att då deras vara är felaktig och följden till det är att golvet måste läggas om.
Så även om det lagt av privatperson att få ersättning för lägga om golvet antingen de betalar firma som lägger om golvet eller ge som ersättning vad rimlig offert ger det skulle kosta.

Men beror också på hur mycket tid och ork du vill lägga på det.
I såna läggen så är det oftast säljare eller liknande som kanske inte har helt koll på konsumentlag, liknande och blir oftast man får bråka alternativ göra anmälan till konsument verket.
 
J
Nu är jag inte expert på golv på något sätt, och detta är väl inte svaret du vill höra men menar du på allvar att glipan inte märktes, utan kom i efterhand? Vi snackar ju inte trätrall nu. Om det vore så enkelt att kräva kompensation för brister man inte upptäcker skulle i alla fall jag alltid köpa golv till ett nytt rum i förväg varje gång frugan vill bo på hotell, så är det bara att kräva kompensation för att allt såg bra ut på kvällen. Nä du, i det läget hade inte jag velat vara företagare.
Hej, jag köpte ett par pjäxor här förra veckan, men dom krympte en storlek över natten, så nu vill jag ha en fjällsemester tillbaka... Skämt åsido. Man får alltid köpa lite extra om man inte kan göra allt medan det är öppet , och så lämnar man tillbaka de oöppnade som blir över.
 
D
Konsumentlagen är väldigt stark men många är inte insatta och vet om sina rättigheter.
Men som konsument så har man ju också skyldighet att hålla nere omkostnaderna i den mån det går.

Jocke Best på vilket sätt hade du motiverat att hotellboendet skulle vara rimlig ersättning?

Finns många olika vinklar.
Kan ju nämna exempel som min lärare tog upp när vi studerade konsumentlagen.
Säg du köper en ost som har är möglig eller gått ut och du märker inget föräns maten är klar.
Ska man dra det till det yttersta så kan affären bli tvungen betala den förstörda maten alternativ notan om man var tvungen beställa ny mat för var speciell middagsbjudning.

Sedan finns ju argument för och emot.
Man kan ju säga man borde kollat bäst före datum men som motargument man tar för givet att mataffären inte säljer mat som har gått ut.
 
J
Jag tror att sarkasmen flög lite för högt över.Det var en passning till att man får svårt att begära ersättning utöver ny vara. Att komma med argument för att man måste fortsätta att lägga konstaterat dåliga skivor pga av småbarn, och sedan begära ersättning för eget arbete blir inte seriöst.
Men för all del. Det kanske finns en affärsidé att starta en golvfirma som kompenserar för allt, men säljer golv billigt?
 
D
Jocke Best kan hålla med småbarn kanske inte bästa argumentet. Men kanske man inte såg det föräns det var lagt eller dåligt ljus. Vet inte om det går i fallet som TS har beroende på vad som sagts till företaget.

Men ville nämna omkostnader då många glömmer av det. Som om man måste åka till butik för att bytta ut en trasigt vara så glöms ju bort att man kan ha rätt till milersättning.

Hjälpte min mor få ersättning få ersättning från ett av de större internetleverantörerna.
Hon hade sagt upp internet hos de och fick bekräftelse brev med datum det skulle stängas av men de stängde av två veckor innan angivna datum. Första samtalet så ville de bara ge några biobiljetter som ersättning och var rätt nonchalanta.
Blev uppretad hur de betedde sig och blev en anmälan till konsumentverket med ersättning för kostnad av milen att åka till mig för att låna internet under 2 veckors tiden.
Internetleverantörens motsvar var att hon kunde gått till internet cafe, vilket jag med visade beräkning att det hade blivit betydligt dyrare och då godtog de ersättningskravet och betalade ca 1000 kr i ersättning för de 2 veckor de stängde av för tidigt.

Edit. TS kan ju söka ersättning för extra milen för att hämta ersätningsbitarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.