Johannes Carlsson skrev:
De beräkningar jag sett har det alltid varit betydligt dyrare att leasa än att köpa med banklån.
Och om du räknar med värdeminskning?
 
Men det är ju självklart att leasing måste vara dyrare. There is no such thing as a free lunch. Det är en annan femma om man kan göra bruttolöne avdrag.
 
Det finns ju två aspekter som skulle kunna göra privatleasing billigare. Det ena är att bilfirman sänker avansen på den vanligtvis svindyra servicen. Det går ju att motivera med att man är garanterad alla servicejobb och riskerar inte att tappa dessa till en konkurrent. Dessutom skulle en privatleasingfirma kunna upphandla ruggigt billiga försäkringar. Betydligt bättre än du som privatperson.

Sen finns det naturligtvis något i andra vågskålen också:
1) Kan man välja omfattning på försäkringen, hyrbil, självrisk etc?
2) Finns det något restvärde som ska lösas i slutändan?
3) Tar leasingfirman ut något för onormalt slitage?

Ovanstående måste naturligtvis också med i jämförelsen för att den ska vara rättvis.
 
Redigerat:
Privatleasing har ofta en begränsad körsträcka som ingår.
 
Skysodan skrev:
Men det är ju självklart att leasing måste vara dyrare. There is no such thing as a free lunch. Det är en annan femma om man kan göra bruttolöne avdrag.
Som här har jag förstått att det fungerar,
När du tecknar dig för en privatleasing så säljer bilfirman bilen till finansbolaget UTAN moms, när leasingperioden är slut så säljer finansbolaget bilen igen till en bilhandlare.
Värdeminskningen sker alltså på en momsfri bil, vilket gör att månadskostnaden kan hållas så låg som den är.
 
Peter2400 skrev:
Som här har jag förstått att det fungerar,
När du tecknar dig för en privatleasing så säljer bilfirman bilen till finansbolaget UTAN moms, när leasingperioden är slut så säljer finansbolaget bilen igen till en bilhandlare.
Värdeminskningen sker alltså på en momsfri bil, vilket gör att månadskostnaden kan hållas så låg som den är.
Kan du utveckla det där resonemanget? Det är väl ändå moms på leasingkostnaden?
 
Nyfniken skrev:
Kan du utveckla det där resonemanget? Det är väl ändå moms på leasingkostnaden?
Va!😬 Det kan jag tyvärr inte!
Moms är inte riktigt min grej, men jag köpte resonemanget när jag hörde det, att finansbolaget kan köpa bilen billigare än en privatperson.
Självklart hade inte privatleasing funnits om det vore en dålig affär för finansbolaget, det behöver samtidigt inte betyda att det måste vara en dålig deal för en privatperson.
 
Risken skjuts ju från privatpersonen map värdeminksning samt att kapitalkostnaden måste betalas. Visst kan service o försäkring rabbateras delvis. Men under ett leasingkontrakt hinner man inte med så mkt service.
 
I den bästa av världar så har man efter 36 mån betalat 100 till 150kkr l leasing kostnad och slipper en faktura för skador och skavanker. Men man har ingen bil ja man har ingenting och behöver skaffa en ny bil vad skall man kalla det värdeminskning kanske.
 
Som du bör veta ingår ränta, avbetalning, service och försäkring i beloppet. Värdeminskningen är så klart en stor del av beloppet men efter 3 år kan du teckna nytt avtal och få en ny bil. Om du köpt måste du försöka sälja, få bra betalt och sen köpa en ny/beg bil till ett vettigt pris. Passar inte alla och är en osäkerhet att få vettigt betalt för din beg bil.
Plus att du måste ligga ute med ca 200-250 tkr eller låna dessa pengar.

cecar33 skrev:
I den bästa av världar så har man efter 36 mån betalat 100 till 150kkr l leasing kostnad och slipper en faktura för skador och skavanker. Men man har ingen bil ja man har ingenting och behöver skaffa en ny bil vad skall man kalla det värdeminskning kanske.
 
Det tråkiga är väl att folk inte begriper att man efter 10 år lagt ut minst 500 000 kr och har inte ens en begagnad. rishög att sälja på Blocket
 
Det har nog de flesta förstått och dom flesta vill nog inte ha en rishög o/e problem med diverse rishögar...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Jag har en offert från VW med lite riktiga siffror, det går lika bra att leasa utan serviceavtal och försäkring om man
nu önska det, så det bortser jag ifrån i siffrorna som jag visar.

Leasingavgiften på bilens grundpris är 1.15% per månad på ett 36 mån avtal, dvs. på 36 mån
så har man betalt 42% av bilens värde till finansbolaget,
Utan att behöva ta någon risk eller binda upp kapital har man då ett restvärde på 58%, vilket
jag tror är bättre än vad man kan räkna med om man köpt och ska sälja bilen privat.
Vet faktiskt inte hur dom får till det här!?

Det fungerar givetvis bara om man jämför leasingen med att själv köpa och sälja bilen efter 36 mån.
 
Jonatan79 skrev:
Som du bör veta ingår ränta, avbetalning, service och försäkring i beloppet. Värdeminskningen är så klart en stor del av beloppet men efter 3 år kan du teckna nytt avtal och få en ny bil. Om du köpt måste du försöka sälja, få bra betalt och sen köpa en ny/beg bil till ett vettigt pris. Passar inte alla och är en osäkerhet att få vettigt betalt för din beg bil.
Plus att du måste ligga ute med ca 200-250 tkr eller låna dessa pengar.
Det är precis detta som du skriver som bilhandlarna lägger fram som en fördel men glömmer att berätta hela sanningen........

Enl en källa på VAG Finans är detta en mycket bra inkomstkälla för VAG koncernen. Det man glömmer berätta är dom relativt höga kostnaderna för övermilen som man får betala om man kommer över de i kontraktet fria milen per år, för att inte tala om de stora kostnaderna för skador och slitage utanför normalt slitage.
Ett dörruppslag på en dörr kan lätt kosta 4-5 tusen i avdrag på restvärdet, små fläckar på klädseln kostar en hel rekonditionering, stenskott i en ruta kostar vad hela rutan kostar etc etc. Och man är petig när man granskar en bil som kommer in.
Till saken hör sen att bilen får varken omlackering eller reparation av dörruppslaget utan går ut till försäljning med skadan och pengarna går till finansbolaget istället eftersom värdeminskningen för skadan som ev drar ner försäljningspriset inte står i proportion till vad en omlackering skulle kosta.

Sen när personen som leasat börjar inse att det kanske blev ju lite dyrare än man räknat med så står han/hon i den trista situationen att han/hon inte har någon annan bil och inget att byta in utan måste hösta upp mycket pengar om man istället skall köpa en bil och vad skall grannarna säga när man tidigare har kört en ny fin bil och nu kanske måste övergå till en gammal skabbig Volvo istället.......då tvingas man in i nästa leasing kontrakt......för man vill inte skylta till sin omgivning med något gammalt.

Tro mig det är så man ser på det hela hos de flesta leasingbolag, många av dom ägda av bilkoncernen ifråga.

Det finns inga fria luncher och fåfängan gör att många inte kommer ut ur cirkusen med privatleasing. Ett banklån är oftast i längden billigare än en leasing men finansbolagen vet också att många människor vill inte gå till banken för att låna pengar då man tycker det är pinsamt att låna för att köpa bil.
Detta nyttjar man och lägger därför fram leasingen som en billig lösning och kan ge en privatleasing utan större kontroll på leastagarens ekonomi (som en bank skulle göra) eftersom bilen står som säkerhet för finansbolaget och kan bli hämtad utan krångel om inbetalningarna skulle utebli. Personer med ansträngd ekonomi blir därmed lurade in i ofördelaktiga avtal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Är det den äldre generationen som tycker det är pinsamt att låna till bil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.