Martin_B
Ser bra ut.

Men att de inte river sattyget över burspråket så man börjar om på ny kula? Eller skall det bort sen eller skall de bygga in det där ruttna?

Jag bara tänker att det hade nästan varit lättare o komma åt om allt blev borta, fast det kanske snöar och regnar och är kallt och jävligt?
 
Martin_B skrev:
Ser bra ut.

Men att de inte river sattyget över burspråket så man börjar om på ny kula? Eller skall det bort sen eller skall de bygga in det där ruttna?

Jag bara tänker att det hade nästan varit lättare o komma åt om allt blev borta, fast det kanske snöar och regnar och är kallt och jävligt?
Ja det blir nytt bjälklag hela vägen självklart! :) Och ny råspont, och nytt plåttak. Hängde inte med på vad du menar, vad hade blivit lättare?
 
Martin_B
Meurman skrev:
Ja det blir nytt bjälklag hela vägen självklart! :) Och ny råspont, och nytt plåttak. Hängde inte med på vad du menar, vad hade blivit lättare?
Att sätta dit den nya bjälken exempelvis osv. Det finns ju ett halvruttet tak med ruttna bjälkar ovanför burspråket just nu, vilket gör det lite trängre att arbeta så klart.
Så jag tänker att om det taket ändå skall bort, att det hade varit lättare att komma åt osv, om det hade varit borta och helt rent redan vid montering av limträbalkarna. Så bygger man upp allt av nya fina material, från grunden.
Det funkar ju så här med naturligtvis, men det är ju så klart alltid lättare om där är helt rent. Bara det jag menade :)
 
Martin_B skrev:
Att sätta dit den nya bjälken exempelvis osv. Det finns ju ett halvruttet tak med ruttna bjälkar ovanför burspråket just nu, vilket gör det lite trängre att arbeta så klart.
Så jag tänker att om det taket ändå skall bort, att det hade varit lättare att komma åt osv, om det hade varit borta och helt rent redan vid montering av limträbalkarna. Så bygger man upp allt av nya fina material, från grunden.
Det funkar ju så här med naturligtvis, men det är ju så klart alltid lättare om där är helt rent. Bara det jag menade :)
Jaha, ja alltså det ska ju rivas nu innan vi kör igång, limträt sitter alltså inte i burspråket utan under ytterväggen, så dom har inte varit i vägen för varandra så att säga, men annars hade man självklart rivit allt som inte bär! :) Kommer mer bilder nästa vecka så får ni se hur allt hänger ihop lite tydligare, nu är dey väldigt rörigt på bilderna! :)
 
Martin_B
Meurman skrev:
Jaha, ja alltså det ska ju rivas nu innan vi kör igång, limträt sitter alltså inte i burspråket utan under ytterväggen, så dom har inte varit i vägen för varandra så att säga, men annars hade man självklart rivit allt som inte bär! :) Kommer mer bilder nästa vecka så får ni se hur allt hänger ihop lite tydligare, nu är dey väldigt rörigt på bilderna! :)
Ja jo, det vet jag. Det sitter precis under ytterväggen på våningen över. Det är jag med på.

Tänker bara att det är renare om man river väck gammal skit först och sen monterar, än att man monterar mitt i det där eländet så att säga. Men de har säkert en bra anledning att göra så, annars hade de ju inte gjort det. Blev bara lite nyfiken :)
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Då har vi bytt bytt alla golvbjälkar som ska bytas och taket börjar komma ner, nästa vecka kommer nog allt limträ på plats och all trossbotten, känns väldigt skönt!!

Lite bildbomb...

Renoverat rum med nya golvbjälkar och delvis rivna väggar och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsarbete i gammalt hus med pågående byte av golvbjälkar och delvis avlägsnat tak som visar vinklarna i huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsarbete inuti hus, golvbjälkar bytta, tak nedmonterat, synliga stolpar och vinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsarbete i ett rum med nya golvbjälkar och delvis demonterat tak, synliga snedvinklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsarbete i gammalt hus med synliga golvbjälkar och delvis nedrivet tak, stege till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Notera på sista bilden hur mycket huset har satt sig hit och dit, inte ofta man kommer kunna se alla dessa vinklar i huset samtidigt! ;)

Fortsatt trevlig helg!
 
  • Gilla
spånhyvel och 7 till
  • Laddar…
Martin_B
Underbara bilder! TACK! :)

Bild nummer två är extra häftig, är som ett stort dockhus när man ser bägge våningarna så öppet :D
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Kommer ju tveklöst bli ett underbart hus när det väl är färdigt, såpass kan vi ju konstatera!
 
  • Gilla
Meurman
  • Laddar…
Ja det ser faktiskt ut som ett dockskåp!
 
Martin_B
Meurman skrev:
Ja det ser faktiskt ut som ett dockskåp!
Nästan så man vill placera ut dockorna också :D ...lite coolt faktiskt.

Har ni funderat vidare på hur ni skall göra med trappan och foajén? Dvs. om ni skall öppna upp ordentligt med en liten "terrass" på ÖV. eller om ni skall ha kvar som det är?
Klart enklast o ha kvar iofs.

Jag la extra krut på trappan i vårt hus och låter det bli husets smycke så att säga. Är ju något speciellt med fina trappor särskilt om de är lite utsmyckade. Passar så klart enbart i gamla hus. I moderna och nybyggda villor som är moderna i övrigt ser det bara konstigt ut.
 
Martin_B skrev:
Nästan så man vill placera ut dockorna också :D ...lite coolt faktiskt.

Har ni funderat vidare på hur ni skall göra med trappan och foajén? Dvs. om ni skall öppna upp ordentligt med en liten "terrass" på ÖV. eller om ni skall ha kvar som det är?
Klart enklast o ha kvar iofs.

Jag la extra krut på trappan i vårt hus och låter det bli husets smycke så att säga. Är ju något speciellt med fina trappor särskilt om de är lite utsmyckade. Passar så klart enbart i gamla hus. I moderna och nybyggda villor som är moderna i övrigt ser det bara konstigt ut.
Oj, nu snurrade det till ordentligt i mitt huvud, haha, vågar inte tänka på att ändra nått mer på planlösningen, för då börjar man kanske bli sugen påt! ;)
 
Martin_B
Meurman skrev:
Oj, nu snurrade det till ordentligt i mitt huvud, haha, vågar inte tänka på att ändra nått mer på planlösningen, för då börjar man kanske bli sugen påt! ;)
Haha nädå. Bara mina tankar som for iväg när jag såg bilderna på interiören här igen och blev påmind om hur huset ser ut, så tänkte jag att det hade ju passat riktigt väl med en mäktig trappa som svänger upp, och rätt fram har man pardörrarna in i den stora salen så att säga.
Men tänk inte ens på det om du inte vill ha merarbete, för det är nog ett jäkla projekt.
Jag har själv slitit som ett djur med vår trappa. Nu i efterhand är jag glad att jag gjorde det, men hade jag från början vetat vad det innebär så hade jag nog låtit bli :D
 
Martin_B skrev:
Haha nädå. Bara mina tankar som for iväg när jag såg bilderna på interiören här igen och blev påmind om hur huset ser ut, så tänkte jag att det hade ju passat riktigt väl med en mäktig trappa som svänger upp, och rätt fram har man pardörrarna in i den stora salen så att säga.
Men tänk inte ens på det om du inte vill ha merarbete, för det är nog ett jäkla projekt.
Jag har själv slitit som ett djur med vår trappa. Nu i efterhand är jag glad att jag gjorde det, men hade jag från början vetat vad det innebär så hade jag nog låtit bli :D
Ja det skulle vara häftigt! Men jag tror att (om jag skulle ha orkat) det blir lite för tajt att få ihop det, skulle vart lite mer utrymme uppe så man kunde få en "balkong" även till vänster och höger, dom dörrarna är ju idag mitt i hallen så att säga, men kanske att det kunde gå på nått sätt, men handlar nog mest om arbetet! Hehe... :)
 
Idag har vi målat ett till lager på dörrarna, och slängt upp byggställning runt burspråket. :)


Nyligen målade gröna dörrar med glasrutor ligger på en arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Renoveringsarbete på äldre hus med byggställning framför burspråket och nymålad dörr, omgivet av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 10 till
  • Laddar…
Lite mer limträ på plats!
Installation av nytt limträgolv i ett rum med tapetserade väggar och en kakelugn, en person arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.