Jag har dom vanliga blåa gigabitswitcharna, funkar utmärkt.
 
  • Gilla
bomm
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Jag har dom vanliga blåa gigabitswitcharna, funkar utmärkt.
Jag har en sådan vanlig netgear åxå, denna som heter "plus" är managerbar och 50 spänn dyrare.
Jag har dock aldrig satt min på prov. Men den har aldrig krånglat så...
 
JohanLun skrev:
Funkar en Netgear GS108E v3 ProSafe Plus - 8-Port Gigabit Switch bra att lägga efter EdgeRouter PoE?
Absolut! Har själv en sådan i tv-bänken. Tokstabil krånglar aldrig. Hade annan palcering på den tidigare och då gick all trafik till server mm genom den och inte heller då svek den.
 
Kan jag börja med en AC Lite, om täckningen inte räcker, eller mer prestanda krävs, en till AC Lite - men går det att kombinera AC Lite och Pro, om man upptäcker att Lite inte var nog bra, och få PRO fördelar på de områden den täcker?

I min källare tror jag det inte kommer täcka, antingen kör jag en gammal router med WiFi där (utan roaming) eller så blir det nog att försöka hitta en så billig Unifi som möjligt (inte AC) - i källarn oinredd men bra att ha täckning ändå. Skulle en gammal 300 Unifi AP lira ihop med nyare? Eller blir det ett helt eget nät som inte roamar då?
 
Beror på vad du menar med roaming. Den enkla varianten är att ha samma SSID men olika kanaler, det funkar utmärkt även med all utrustning. Dock tappar du anslutning kort tid (<1sec) vilket kan bli problem om du kör trådlös IP-telefoni och går från ene delen huset till den andra.
Sen har unifi en egen "handover" där man kör samma kanal på alla AP och de själva styr vilket AP som man har kontakt med. Så för enheten finns bara ett AP och det blir inga avbrott. Dock är har det vissa nackdelar, tex inget gästnätverk utan lösenord.
Så jag gick tillbaka till flerkanalvarianten och svär varje gång jag går från köket till kontoret och mitt samtal kopplas ner.
 
Tack. Ska läsa på lite till, men jag tror jag köpte hem rätt grejjor. Unifi AC Lite, EdgeRouter PoE och NetGear ProSafe. Jag rör mig faktiskt sällan runt samtidigt jag gör nåt. Det är isåfall de som kör youtube, netflix mm som vandrar runt, men jag tror ett så kort avbrott hanteras. Fn har jag nog inte många klienter som klarar AC, men jag tror ändå det är ett vettigt val för APn. Det luriga nu är väl att konfa allt. Länk till nån bra tutorual eller konfig man kan använda?
 
Förvrouter finns det väl någon wizard. Wan2Lan eller sådant som hjälper en att komma igång med en typisk konfiguration.

För ap'n tyckte jag det var lättast att installera controller-programvaran på min dator för att konfigurera den. Den behöver inte köras sen för att apn ska funka. Det finns en app också som hjälper en om man inte vill använda en controller.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag inser detta ska handla om APn, men jag har inte kommit dit än.

Lägger wizarden till en rimlig firewall. Vore skönt att veta om man måste göra nån mer inställning innan man kopplar in routern till internet och stoppar dit APn.
 
JohanLun skrev:
Kan jag börja med en AC Lite, om täckningen inte räcker, eller mer prestanda krävs, en till AC Lite - men går det att kombinera AC Lite och Pro, om man upptäcker att Lite inte var nog bra, och få PRO fördelar på de områden den täcker?

I min källare tror jag det inte kommer täcka, antingen kör jag en gammal router med WiFi där (utan roaming) eller så blir det nog att försöka hitta en så billig Unifi som möjligt (inte AC) - i källarn oinredd men bra att ha täckning ändå. Skulle en gammal 300 Unifi AP lira ihop med nyare? Eller blir det ett helt eget nät som inte roamar då?
Du har ju redan fått rätt svar men jag kan verifiera att det går att blanda AC Pro & AC Light, jag håller på att bygga ett nytt rum i källaren som inte används än (därför ingen trafik) och har satt en light där

Skärmdump av Unifi-nätverksöversikt med anslutna enheter Entreplan, Källaren, Övervåningen och deras status.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Har inte använt controllern med nya gränssnittet förrän igår då jag skulle hjälpa en kund med 2 st Lite. Kunde inte hitta var man bytte SSID, kunde inte adoptera båda trots reset. Fick ladda ner appen istället, då gick det lite bättre, men det var rätt struligt ändå. Var det bara jag, eller har det blivit krångligare?
 
Jag la till light APn i efterhand, stoppade i den startade controllern sen dyk den upp i device fliken och man högerklickade bara och valde inkludera, det var allt... väldigt enklet
 
Ville bara meddela för de intresserade att min placering fungerade över förväntan så det blir en väggmontering tills vidare. Nu återstår bara lite kabeldragning, satte upp den temporärt för att prova :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Har npgon sett om det finns någon färdig image med controller på att lägga på en Pi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.