Det här kanske du tycker ser ut som vilket charmigt och välvårdat 1920-talshus som helst? Vänta tills du har sett baksidan, där finns en överraskning.

Du kan läsa artikeln här: Två helt olika hus i ett
 
L
Väldigt vackert hus. Det är nog en vanesak dock att få ihop de två stilarna. Men insidan ger mycket ljus och luft
 
Aj! Lite för brutalt stilbyte för min del. Min hjärna vill inte acceptera vad mina ögon ser.
Huruvida det är en vanesak kan väl bäst grannarna svara på.

Insidan var lite mildare i övergången. För den som uppskattar bauhaus-stilen från Tysklands 20-tal så bör det vara intressant?

Den fint uppvuxna och iordninggjorda trädgården mildrar stilbrottet en aning. Kan dock föreställa mig att nere i trädgården är det lugnt och skönt, och att upplevelsen av stilkrocken inte alls upplevs lika häftig som på översiktsbilderna.

Det är trots allt hoppingivande att det går/får byggas sådana här mer "extrema" byggen. Bara mesiga 13 på dussinet mainstreamhus vore för tråkigt. Det är ju uppenbart att det är någon som har ett starkt intresse och vill något med sitt boende. Sådant uppskattas. Så, även om det inte är i min mer romantiska och idealiserade smak så finner jag det intressant och givande.
 
Martin_B
Ojsan, mitt Coola-hus-tips har fått en egen artikel ;)
 
  • Gilla
Lurade
  • Laddar…
Ja, du är omnämnd också :)
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Huset blev ju bara coolare ju mer man fick veta om det och dess ägare. Missa inte flygeln!
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Martin_B
Marlen Eskilsson skrev:
Ja, du är omnämnd också :)
Jaha där ser man, missade det :) Kul!
 
Utbyggnaden ligger ej mig i smaken men jag tycker ändo det är så häftigt att folk gör sådana här saker.
Kul när folk går mot den stora massan.
 
Stackars grannar, modernismen är en styggelse!

Tyvärr är utbyggnaden är helt i linje med rådande arkitektur-ideal. Dvs den är varken nyskapande eller unik. I övrigt hänvisar jag till citatet av Birger Ljungström i min signatur.
 
Fint reportage! Kul projekt!

Men vad har arkitetupproret här i arkitelns kommentarer att göra?

Detta är reportage om ett intressant hus, som tydligt visar ett annat sett att tänka och leva.
kul att det visas upp i sammahanget bland andra varierade projekt.
En eloge till dom som vågar leva som dom vill och uppfylla sin drömmar i livet.

Med det sagt så:

Låt dessa kommentarer nå lite längre än fråga om stil eller smak, det är subjektivt och ganska ointressant i sammanhanget. Inte häller ska detta vara en ytlig debatt om ev arkitektonisk skryt brist på återhållsamhet eller för den delen respekt för vår egen historia!

Alla projekt har sin kontext, sina förutsättningar och sina ideér. ibland är ideérna återkommande kanske till och med historiserande och ibland helt nya och spekulerande.

Tyvärr allt för ofta men ser den här typen av propaganda/smuttskastning i sånna här sammanhang. En propaganda som antyder att gamla tiders arkitektur var kulmen för vårt yrke! Att det bästa vi kunde göra är redan gjort och att arkitekter idag är en är en sluten grupp självuppfyllande självupptagna lådbyggare. Detta är helt taget ut luften. Vi är olika presic som alla andra, olika!

All arkitektur har sin tid och sina begränsningar och förutsättningar. Det är just ur det som frågeställningar och problem och lösningar uppstår.

Arkitekturen så väl som samhället genom åren har påverkats av krig, politik, samhälles ideal m.m ja listan är lång!

Livet går vidare och så gör arkitekturen också, arkitektur är en spegling av sin samtid och det har den alltid varit. Det är presic det som gör den gamla tides arkitektur presic lika intressant som den nya m, då det säger saker om det samhället det uppkom/uppkommer ur.

Som vi alla vet så finns fantatisk gammal arkitektur! Men det finns också fantastisk samtida arkitektur, kanske har vi inte alla bara hunnit uppleva det.

Arkitektur är inte till för att jämföras förutsättningslöst genom tider och epoker, utan den är till för att upplevas och arbetas eller levas i!

Vi arkitekter är en stolt och stark och bred yrkeskår i vårt land som behövs i samhället som tillsammans bland alla andra yrkesgrupper som för utveckligen och samhället framåt.
Vi förtjänar tilit och respekt! vilket medför ett stort ansvar, vilket vi självklart tar!

Vissa av oss jobbar med världsfrågor, andra samhällsfrågor och många av oss med frågor kring den privata bostaden.

Vår yrkesgrupp kan den byggda miljöns historia, det är det vi som studerat den, förstått den, beundrat den, skrivit den och tolkatt den. Ur det har vi igenom historien utvecklat redskap och verktyg för att omtolka, utveckla och förbättra vår bygga miljö i vårt sammhälle.

Det är väldigt sant att det finns mycket att läras sig av historien, mycket om kvalite, tålamod och beständighet, framförallt i takt med att vårt sämhälle blir allt snabbare. Men detta betyder inte att vi ska upprepa historien bokstavligen.

Även dom gamla rävarna hade nog haft en del att läsa sig av oss
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
G
Kul ide! Bra utfört! Hade passat i vilket nybyggarområde som helst.

Men jag kan inte fatta hur man kan tillåta detta knivhugg i ett till synes välbevarat klassiskt villaområde från den tiden?

Gissar att han hade samtliga grannars underskrift innan han ansökte om bygglov..?
För mig är det bara ledsamt att se.
 
Inte så fint tycker jag, men det är ju en smaksak. Grannen kan ju knappast klaga, det huset ser ut som ett likadant fast moderniserat på sent 70-tal med brunt tegel, svartbetsat trä och jättefönster. Detta huset var betydligt bättre moderniserat och från insidan ser det trevligt ut.
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
Det finns mkt intressant att höra och diskutera ang arkitekturen av hus och tillbyggen, men i många av dessa huspresentationer/artiklar så finns det ofta inte tillräckligt väl/tydligt underlag/info för sådana resonemang. (Eller så finns det det, utan att jag som icke arkitekt förstår/inser att så är fallet...?) Det som jag upplever i dessa artiklar är huvudsakligen en visuell stilstudie, och då inbjuder sas artikeln till just kommentarer om detta.

Vill minnas att det ofta efterfrågas konstruktions-/byggteknikdetaljer, energiförbrukning mm, vilket indikerar att artiklarna är lite tunna på information om annat än utseende.

Ska man kunna diskutera filosofiska frågor och underliggande tankegods för designen så krävs information om detsamma.

Utöver själva arkitekturdesignen så finns det ju ofta också praktiska själ som påverkar utformningen. Dessa tror jag är mest intressanta på detta forum då det är sådant som alla husägare mer el mindre kan relatera till, och stöter på vid renovering, ombyggnad, tillbyggnad och nybyggnation. Dvs förutsättningar såsom t ex historik för befintliga hus, tomtens storlek och topografi, markens beskaffning, detaljplan och andra myndighetsbestämmelser att förhålla sig till, behov/funktion, estetik/smak, anpassning till runtomkringliggande bebyggelse, ekonomi etc.

Har man mer av denna info så förändrar det visserligen inte den egna smaken om huruvida ett hus var snyggt el inte, men det skapar en förståelse om varför det är som det är, och kanske också om alternativen. Det ger också ett betydligt bättre underlag för mer intressanta och givande kommentarer. Då skulle dessa artiklar bli ännu intressantare och också lärande. Det finns ju massor av kunniga yrkesmän här, utöver arkitekter, och så alla vi andra, lekmän men med ett intresse för hus i ett el annat avseende.
 
gäst skrev:
Kul ide! Bra utfört! Hade passat i vilket nybyggarområde som helst.

Men jag kan inte fatta hur man kan tillåta detta knivhugg i ett till synes välbevarat klassiskt villaområde från den tiden?

Gissar att han hade samtliga grannars underskrift innan han ansökte om bygglov..?
För mig är det bara ledsamt att se.

Det står i artikeln, om du läser den. Tillbyggnaden syns bara om du står på baksidan av huset. Trädgården är uppväxt och helt insynsskyddad. Tillbyggnadens utseende angår alltså bara husägaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.