Såg i manualen till Qubino Flush Dimmer att det står att den måste vara skyddad av en "directly associated " säkring på 1A gG för att uppnå "appropriate overload protection".
I mina ögon diskvalificerar detta produkten från det den är tänkt för: Att fällas in i dosa bakom strömbrytare och styra/dimma lampor.

Det finns ingen som har 1A säkringar i sin central, och ännu mindre drar ut en egen grupp till varje plats där man har en dimmer!

Eller menar de att man ska knöla in en 1A rörsäkring i dosan tillsammans med dimmern? Det går inte att göra på något regelvänligt sätt vad jag vet (att löda in en rörsäkring i en krympslang som man sedan stoppar in i dosan är inte regelvänligt).

Ni som har denna dimmer, har ni reflekterat över detta?
Jag har mailat Qubinos support och frågat samma sak.

Fibaro Dimmer 2 skall skyddas av 10A säkring = mer normalt och OK.

PS. Jag såg detta EFTER att jag installerat min första. :)
 
:(
...har en sådan liggande som jag hade tänkt montera... va gör man nu med den eländingen... De vanliga relävarianterna, funkar de eller kräver de åxå detta... :(
 
Qubino 2 relay kräver 2x4A säkring.

Undrar om de blivit skraja och lagt till denna text eller om det var så från början. Fibaro verkar ju ha fått uppdatera sin dimmer till "Dimmer 2" för att uppfylla alla krav. Stor nackdel med Fibaro dimmer är att man kan inte använda fas som signaltråd så den passar inte om man har två brytare till samma dinmer. Det går med Qubinon eftersom den accepterar fas från tryckknapparna precis som en vanlig dimmer.

Det bör finnas ett antal Qubinos installerade. Jag är nyfiken på hur man tänkt.
 
Suck. Ska gå och läsa om det står nåt i mina... det BORDE vara nåt tryckt på pucken eller i ett papper, inte bara på nätet. Mina är kanske 10 månader gamla, inte hunnit koppla in än...

Jag kan tycka, eftersom de monitorerar strömmen, att de kunde känna av om man har högre belastning än de klarar, och då vägra slå (alternativt bryta direkt och lägga en felkod) på som en säkerhetsåtgärd... För jag antar det är överlast de vill skydda mot?
 
Redigerat:
...om man bara styr en eller ett par LED lampor så antar jag att man i praktiken kan vara trygg utan säkringen... Men det kan ju bli en försäkringsfråga OM dimmern/reläet brinner och genererar en olycka???
 
Den har ju inbyggt skydd mot överlast, den ska stänga av då.
Men om det blir kortslutning i lasten och utgångssteget i dimmern då samtidigt går sönder så den alltid är på (vet ej om det är normal failure mode) så måste ju komponenterna vara så starka att strömmen bli så pass hög att säkringen löser ut istället.

Känns som att risken är låg. Men det känns också onödigt att huset brinner upp.

Det har varit flera gånger som automatsäkringar löst ut när jag tänt gamla halogenspottar (Gu10 50w) som har gått sönder med en ljusblixt i taket och då har de tänts via vanlig dimmer. LED går ju inte sönder på det sättet.
 
Redigerat:
Jo, är dessa osäkra så de kan börja brinna känns det inte så kul att montera dem. Var hittade du infon om avsäkringen? Jag ser bara att lasten är begränsad...
 
...hittade det...

flush dimmer
Electrical installation must be protected by directly
associated over current protection fuse 1A, gG or Time
lag T, rated breaking capacity 1500A (ESKA 522.717)
must be used according to wiring diagram to achieve
appropriate overload protection of the module.

2 relay
Electrical installation must be protected by directly
associated over current protection fuse 4A, gG or Time
lag T, rated breaking capacity 1500A (ESKA 522.723)
must be used according to wiring diagram to achieve
appropriate overload protection of the module

http://qubino.com/downloads-pdf/
 
hur kan "alla" ha missat detta, det diskvalificerar ju dem för normal användning? Var denna text med från början? Nån som sparat originalmanualen som hängde med? Jag TROR jag gjort det...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Se här;
https://forum.m.nu/brytare-dimmrar/quibino-dimmer-gen-5-sakring-1a-t5079.html

m.nu skrev:
Manualen anger en extern 1A säkring.

Jag har fått svar från m.nu efter att de i sin tur ställt frågan till leverantören:

The external fuse was prescribed by certification house becouse of overload tests. This test is performed by mulitplying instalation fuse X1,6 (16A) factor to get the overload current for a duration of 30min. Means loading the device by 25,6A! for 30min. Since this amount of current the dimmer could not survive, they prescribed 1A additional external fuse with overload factor of 2,1. So the test was succesefully performed at 2,1A for 30min.

Anyhow the dimmer has integrated fuse that itself protect the dimmer from overload currents.



To conclude the 1A external fuse was prescribed by the certify body and we must specify it in the manual.
 
Det här innebär ju att produkten inte går att installera på ett sätt som uppfyller certifieringskraven. Jag förstår inte riktigt kommentaren från tillverkaren om att den har integrerad säkring som skyddar den. Den säkringen har ju uppenbart inte skyddat vid testet.

Deras slutkommentar låter ju inte så seriös. En tillverkare som på det viset försöker tona ner ett säkerhetskrav. Det här är något som konstruktören skall upptäcka själv INNAN de lämnar till certifieringstest.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Nä, teoretiskt är den ju diskvalificerad, om man inte köper minsta dvärgbrytarna man kan hitta, men då kommer ju sannolikt inte elsystemet funka, eftersom många har samma säkring på uttagen som på belysningen, och 1A (eller 4A) mycket väl kan överskridas vid ganska normala applikationer....

För belysning räcker ju 1A långt, iallafall för en vanlig taklampa eller LED spottar...

16A x 1,6 i overload känns ju inte heller som normalfall...

Det hade varit intressant att se om den klarar (utan "overload factor") 10A i 30 minuter... Att den klarar 2A i 30 minuter ger ju ingenting.

Hur görs testet, för den interna säkringen borde ju gå, eller är den "byglad" för att kunna testa???

Finns någon på forumet som av misstag överlastat en qubino? Vad händer då?
 
Deras support bekräftar kravet. Jag svarade att gå bör den ej säljas. Ska läsa på mer ikväll.
Är detta något som är relevant att rapportera till elsäkerhetsverket? Å andra sidan framgår ju kravet tydligt i manualen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
JohanLun skrev:
Se här;
[länk]
Verkar osmart att göra testet utgående från en installation fuse på 16A? 10A ska det vara såklart!
Eller är det bara i Sverige vi har 10A för uttag och belysning som "universalsäkring"?

En vanlig C10 kan konstant ge 11,3A utan att någonsin lösa ut (>1h). Och vid 14,5A måste den lösa ut inom en timme. Så 16A i 30min låter oerhört rimligt. Dvs att vid 16A måste säkringen lösa ut inom 30 minuter.

Då är det logiskt att man måste säkerställa att i det fall att dimmern överbelastas (oavsett varför) måste säkringen gå INNAN dimmern brinner upp. Alltså måste dimmern överleva 16A i 30 min om säkringen är på 10A. Synd som sagt at de provade med 16A så att dimmern måste klara 25,6A eftersom det inte är relevant i Sverige (Europa?).

Sen förstår jag heller inte hur de kunnat testa detta?
Dimmern ska ju STÄNGA AV SIG SJÄLV vid överlast? Alltså måttliga överlaster som inte gör att den smälter ihop direkt. Exempelvis "2,1A i 30 minuter" så borde den stänga av sig efter någon eller några sekunder.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Finns det förresten någon acceptabelt sätt att smyga in en 1A säkring i en befintlig installation?
Dvs utan att dra fram en separat grupp från elcentralen?

Och gärna utan att montera en extern kapsling med en dvärgbrytare, alldeles bredvid strömbrytaren. :)

Det finns ju mängder med små rörsäkringar på 1A som uppfyller kraven på brytförmåga och isolationsspänning, men de måste ju monteras i något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.