Tråkigt att byggbolag så ofta kan komma undan med kompensation. Borde inte vara så när kunden lägger miljoner i ett projekt.
 
Hade det varit mitt hus hade jag försökt lösa problemet med en stos och klämma byggaren på några tusen i kompensation för felplacering av avloppet.
Däremot hade jag inte velat att de skulle bila och gjuta om då en lagning aldrig blir lika bra som det som är gjutet i ett stycke. Dessutom finns risk för mickel med golvvärme osv.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Ny regler från Säkert vatten som förbjuder excentriska stosar kan vara ett exempel.
Nya regler påverkar inte.
 
  • Gilla
ByggarenEmil och 1 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Ny regler från Säkert vatten som förbjuder excentriska stosar kan vara ett exempel.
Har du bra exempel på regler som är retroaktiva??
Reglerna som gäller idag gäller ju för TS installation och hus, annars måste ju TS reklamera hela huset för det kan ju komma andra regler i framtiden på allt i huset.....
 
  • Gilla
ByggarenEmil och 1 till
  • Laddar…
pbol skrev:
Tråkigt att byggbolag så ofta kan komma undan med kompensation. Borde inte vara så när kunden lägger miljoner i ett projekt.
Du tycker att byggbolaget ska göra om hela badrummet ?
 
huggan skrev:
Ny regler från Säkert vatten som förbjuder excentriska stosar kan vara ett exempel.
Ja, så länge inte regeln är gällande när bygget utföres, så kan man inte retroaktivt kräva rättelser när dessa någongång,eventuellt skulle införas.

Med detta sagt så är det min uppfattning att gällande regler och i förekommande fall kontraktsbeskrivningar ska följas och eventuella fel åtgärdas av och tas på allvar av den felande parten.

Det är ju otvetydigt så att "alla" erkänner att det blivit fel, men inte tar ansvar för felet.

Svårvärderat vad felet betyder översatt i pengar, men oavsett så kan man inte få ersättning för upplevda "personliga" missnöjeskänslor.

Det finns väl någon paragraf i köpekontraktet som stipulerar hur en tvist skall avgöras, eventuellt med skiljenämnd ???
 
För min del hade de inte spelat någon roll om jag fick 100k tillbaka. Att varje dag i princip ramla över toaletten när man ska in i badrummet känns ju förjävligt på ett sprillans nytt hus.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
För min del hade de inte spelat någon roll om jag fick 100k tillbaka. Att varje dag i princip ramla över toaletten när man ska in i badrummet känns ju förjävligt på ett sprillans nytt hus.
Du ramlar inte över 5 cm som för övrigt kanske går att lösa och kan bli 0cm
 
Skapliga I-landsproblemet!
Dra på en stos och ängna några sekunders tanke åt dem som aldrig skulle kunna bygga nytt för några mille.
Dessutom kommer detta problem vara ett minne blott då du stöter på en riktigt problem här i livet. De gör de flesta några gånger under en livstid.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Rolle85 skrev:
För min del hade de inte spelat någon roll om jag fick 100k tillbaka. Att varje dag i princip ramla över toaletten när man ska in i badrummet känns ju förjävligt på ett sprillans nytt hus.
Men om det nu går att flytta stolen till sitt rätta läge genom en excentrisk anslutning som sitter osynligt inne under stolen.
Skulle inte det vara ok menar du??
Ska man ha ersättning eller riva hela toaletten för något som inte syns eller sitter fel?
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
F
Martin_B skrev:
Javisst, varsågod: Grundproblemet finns kvar om man löser problemet med en stos. Det innebär också, att ifall grundproblemet i framtiden kan få negativa konsekvenser, så anser jag att det självklart skall åtgärdas eller kompenseras motsvarande vad de negativa konsekvenserna innebär ekonomiskt för den drabbade.

En stos ÄR ju bara en "smärtlindring". Eller tycker du det löser grundproblemet med att avloppet har hamnat fel i förhållande till väggen?

Och då är nästa fråga, kan en icke-lösning av grundproblemet få framtida konsekvenser för den drabbade, dvs. för TS?

Om JA = ÅTGÄRDA grundproblemet alt. KOMPENSERA - enligt vad JAG tycker.
Om NEJ = Släng dit en stos och problemet är UR VÄRLDEN - enligt vad JAG tycker.

Håller inte du med om att detta är en självklarhet?
Hela avloppet är dolt under porslinet. Jag är tydligen sjukligt trög men vad är svårt eller ett problem med excenterstosen? Det är en pryl som ger möjlighet att uppfylla toleranserna. Vad är viktigt, att avloppet sitter på rätt ställe eller att skitstolen står där den skall stå (då naturligtvis med fullt fungerande avlopp om det inte var självklart).



Förstår du problematiken med att exakt positionera ett avlopp innan gjutning? Jag skule vilja påstå att +/- 3cm är mycket bra och går att göra om man är sjukligt nogrann men är nog ofta sämre. Det finns troligtvis jättemånga excenterstosar efter kröken.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Ett hus har ca 10-11 h arbete per m2. Ett vanligt hus på 150m2 är alltså 1500h som de har lyckats bygga ett hus och det enda som råkat bli fel är ett rör som kommer upp 5 cm längre ut i rummet.
Skulle du Martin b jobba 1500hr med en låt säga BIL och allt blev jättebra men kunden ser att du inte fått till karossen exakt för en spackling var dåligt slipad (på ett ställe som aldrig syns normalt) och bilen fördigt lackad. Nu vill kunden ha hela bilen omspacklad och omlackad. Du vill nog hellre bara göra den enkla lösningen och bara måla området runt visst?
Hade du månne lackat ur helt?

Tycker man måste se hela perspektivet och inse att man skall nöja sej med enkla lösningar iställlet för de dyra som inte gagnar någon alls!
 
Martin_B
Polos skrev:
Vad för framtida problem snackar du om?
Löses problemet så är det löst.
Toalettstolar där det inte får plats med stos? Exempelvis?
 
Martin_B
Nu är jag kanske ute och cyklar här, MEN toalettstolen är ju väldigt tydligt för långt ut från väggen, eller hur? Jag förmodar att det är monterat av professionella yrkesmän på fackmannamässigt sätt.

Kan det inte vara så, att det därför REDAN sitter en excenterstos där? Eller kan de vara så korkade att de inte monterar en stos FAST WC-stolen väldigt tydligt sitter för långt ut från väggen? De arbetar med sådant där dagligen och har väl ögon? Rimligtvis måste de väl redan ha monterat en stos, eller?

Bara en tanke här alltså, men min teori om att det redan skulle kunna sitta en stos där är ju ändå ganska rimlig. Eller har något annat framkommit i tråden?

För OM det är så som jag tänker att det skulle kunna vara, så är det väl inte så lätt att åtgärda, eller hur? För de som har monterat borde rimligtvis ha gjort allt i sin makt att med enkla medel placera toastol så långt in mot väggen som bara möjligt, för att komma så nära standard som möjligt.
 
Jag tror att det bästa är att sluta spekulera och ringa den som monterade stolen om du inte får tag i den så skär loss stolen o skruva loss den o titta...

När du tittat kan du avgöra vad som gäller...

Börja med att prata med husleverantören o säg som det är att du måste få stolen närmare vägg för att den sitter i dörren

kostnad om du har tur med avlopp o muff 3timmar för flytt återmontering o kortning av rör
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.