Hej!
Lite frågor jag hoppas någon kan besvara:

Någon som använder RFXtrx433 med Home-Assistant?
Jag har en switch (Rising Sun) som syns i RFXmngr men inte fungerar i HASS. Denna är en icke-självlärande om det spelar roll.

Likaså en sensor Maverick Termometer. Denna dyker inte upp alls trots den syns i RFXMngr.


Skall man kunna ansluta remote med RFXMngr? Trodde jag skulle kunna ange ip:t för min rPi som enheten var ansluten till i Options men får inte det att fungera.

Tack
 
Redigerat:
Hei !

Jeg har kjøpt noen Marquant temp sensorer på Jula. Tre av dem rapporterer helt topp. De to siste vil ikke sende til RFXtrx, men sender til basestasjonen sin. Når det blinker rødt i sensoren for at den sender, er det ingen reaksjon i RFXTRX en. Er det noen som har en ide om hva som kan være feil ?

Eventuelt ett godt forslag til andre sensorer som kan brukes, kan ikke være Rubicson, siden jeg kjører Nexa produkter. Gjerne med Hygrometer funksjon også.

Christian
 
Jag har en raspberry Pi 3 med en RFXtrx433 USB

1 st Termometer till vedpannan som fungerar klockrent
https://www.kjell.com/se/sortiment/...metrar/rubicson-tradlos-stektermometer-p48659


1 st Trådlös termometer WH3 02035 (viking). Funkar bra. Bra räckvidd för jag få in grannarnas innetemperatur från deras sensor.
http://www.lohelectronics.se/elektr...adlos-temp-luftfukt-for-inne-utomhusbruk.html


6 st Fjärrströmbrytare Nexa PE-3 som fungerar utmärkt.
http://www.clasohlson.com/se/Fjärrströmbrytare-3-pack-Nexa-PE-3/36-4602

1 st Fjärrströmbrytare för utomhusbruk Nexa LGDR-3500 som funkar perfekt
http://www.clasohlson.com/se/Fjärrströmbrytare-för-utomhusbruk-Nexa-LGDR-3500/36-4607

Nu vill jag utöka med dörr/fönstersensorer, rörelsesensorer, ljusmätare, strömmätare och inbyggda strömbrytare/dimmer

Gå att sammanställa en lista på alla prylar vi ha i detta forum som funkar för RFXtrx433 USB. Det är svårt att leta och jag misstänker att det har tillkommit en del sedan 2012 :)

Ha det
Ingemar
 
Några prylar som jag tittar på eller redan har kommer här...

Jag tänker köpa denna för att få bättre täckning, den rekommenderas av andra:
- https://www.conrad.se/Antenn-Aurel-...rad-swe&pi=190073&ci=SHOP_AREA_910240_2401020

Brandlarm har jag:
- https://www.kjell.com/se/sortiment/...rnare/nexa-tradlos-brandvarnare-2-pack-p21130
Livslängden på detta är dock rätt begränsad. De håller ca två år innan de börjar falsklarma hos mig. Gissar att det går att öppna och rengöra dem, men jag köper nya istället...

Bästa prestand/pris på termometer får du nog på denna termometer som jag har några stycken av. Gillar att det är hygrometer i den också:
- http://www.clasohlson.com/se/Temperaturgivare-hygrometer/36-1797

Sedan kan du ju rapportera in din temperatur till
- http:/www.temperatur.nu
också och hjälpa till med att bygga ut det nätet.

Rörelsevakten:
- http://www.clasohlson.com/se/Rörelsevakt-utomhus-Nexa-LMDT-810/36-4914
gör dessutom att mitt system också fungerar som hemmalarm. Jag skickar meddelanden till min telefon via webben om det rörelsevakten indikerar när huset är larmat.

Magnetsensorerna:
- http://www.clasohlson.com/se/Magnetkontakt-Nexa-LMST-606/36-4910
använder jag till robotgräsklipparen (se om den är hemma) och till garaget (för att automatiskt stänga det om jag glömt av att göra det - dels när jag larmar på, dels när utebelysningen släcks för kvällen).

Sedan har jag lite olika varianter av Nexas inbyggda brytare för att styra garageporten, utebelysningen mm. Men framförallt har jag olika varianter av utanpåliggande brytare (Nexa och Proove, beroende på vilka som varit billigast för tillfället, det är lätt att hitta dessa på extrapris då det är regelbundna kampanjer med dessa på Classe och Kjelle) för vägguttag som styr belysning lite här och var i huset, som styr värmen på inglasningen och i kallförråden och som jag kan använda för att starta om hemmaservern om den har ställt sig i ett hörn och väntar på mekanisk omstart (Windows är ju inte riktigt stabilt alla gånger).

Och alltihop styrs av en Raspberry Pi med en RFXCOM och Domoticz. Domoticz har ju förresten en larmpanel via webben också, vilken jag har lagt upp på en gammal surfplatta för att styra larmet med. Mitt senaste projekt nu är att jag skall koppla in ett par gamla mobiltelefoner i nätet också för att använda dem som IP-kameror för övervakning av hemmet.

Jag har i olika omgångar också haft min debugporten på min IVT-panna och på min robotklippare inklopplade via WiFi-seriports-adapters, men jag har inte fått dessa att bli tillförlitliga över tid och använder dem därför inte just nu...

Ja just det, jag har några 1-wire termometrar också, samt att jag planerar för att lägga till mätning av elförbrukningen via 1-wire också.

Jag har också kopplat in Philips Hue med ytterligare några lampor i min Domoticz-server, men det kändes inte som att det var rätt väg att gå för mig. Jag har så lite belysning med E27-socklar. Jag byter nog ut detta mot IKEAs system när det kommer till våren (har de sagt), då kommer det även att dyka upp styrbara eluttag och annat i IKEAs Trådfri-serie.

Det var en kort sammanfattning på mitt system.
 
  • Gilla
Ingemar Wararak och 1 till
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Sedan har jag lite olika varianter av Nexas inbyggda brytare för att styra garageporten,
Oj, det hade jag inte vågat då det ju som bekant är helt okrypterat. Hade nog helst haft det trådat eller wifi/z-wave om det inte är möjligt...

I övrigt (y)
 
Emmet skrev:
Oj, det hade jag inte vågat då det ju som bekant är helt okrypterat. Hade nog helst haft det trådat eller wifi/z-wave om det inte är möjligt...

I övrigt (y)
Jag är väl medveten om säkerhetsbristen, men jag låser inte heller bilen eller uthusen så i sammanhanget är det inte så viktigt. Jag har framförallt lösningen för att kunna fjärrstyra porten från mobilen. Innan jag hade motordriven port så stod garaget olåst...

Fram till dess att jag har en bättre lösning (kanske IKEAs grejer kommer att erbjuda detta?) så kör jag med Nexa. Dessutom så bryter man sig lätt in i garaget via väggen då det är ett kallgarage med panel som enda vägg, men väggen kommer att åtgärdas till sommaren och då får jag väl ta tag i säkerheten på fjärrstyrningen också.
 
  • Gilla
Bengt Alverborg och 2 till
  • Laddar…
Jag fick mycket bättre täckning med min Aurel-antenn, men har bara jämfört med originalantennen inte någon annan tredje-partsantenn.
 
316097
Jag fick också bättre räckvidd, nu räcker den med lätthet över hela tomten, tyckte det var värt de få kronorna det kostade.
 
Jag har idag en 15kr antenn från eBay (http://www.ebay.com/itm/433MHz-Ante...733483?hash=item5b3061b46b:g:QpgAAOSwYaFWggPe) vilket förbättrade räckvidden en del, så vill man inte betala 350kr så är den ett intressant val. Den kräver dock en metallyta att fästas på, annars förbättrar den inte räckvidden. Jag har satt den på en plåtbit som ligger på ett hyllplan inomhus, men jag funderar på att vika till en plåtbit och placera den upp och ned på vinden istället om jag nu inte köper aurel-antennen. I det sammanhanget så känns aurel-antennen rätt billig ändå.

Den billiga antennen duger så länge jag har all utrustning i huvudbyggnaden och garaget, men om jag skall kunna ha termometrar och mottagare i uthusen så behöver jag bättre signalkvalitet än så vilket är orsaken till att jag planerar antenn på vinden (Aurel eller den nuvarande med plåtbit). Jag har just nu antennen precis mitt i huset för att den skall räcka till alla mottagare jag har.

Notabelt är kanske också att sedan jag tog bort det korrugerade plåttaket på garaget (vidbyggt huset) och ersatte det med papptak så upplever jag mycket mindre störningar/problem i signalerna.

Edit: titta förresten så att det är rätt kontakt på min eBay-länk om ni funderar på att köpa den, jag kommer just nu inte ihåg vilken kontakt det är man skall ha...
 
Redigerat:
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Jag kör också numera med Aurel GP 433-antennen och den funkar finfint.
Jag kör med RFXtrx433e och läser in NEXA-signaler och signaler från Oregon sensorer som jag i sin tur feedar in till min Z-Wave platform (sen 2 år tillbaka kör jag Indigo Domotics på en Mac Mini).

Vårt hus är byggt 2010 och har både korrugerat plåt OCH betong (pga vattenburen golvvärme även på övre planet) så jag led EXTREMT mycket av att bo i nåt som påminner om Faradays bur... Efter att jag prövade den riktigt långa antennen som jag skrev om i mitt inlägg på "Testar lite fetare antenner till 433MHz" så började jag få in signalerna från utomhus och från övre våningen.

Det VIKTIGA med Aurel-antennen är att om man skall ha längre kabel än 2-3 meter så MÅSTE man byta ut det tunna "lakritssnöret" till en högvalité koaxkabel med lågförlustfaktor för annars tappar man all signalstyrka man har vunnit på att ha Aurel-antennen.

En bra tabell över koaxförlust per meter på olika frekvens och för olika kablar finns på Coax loss table

.Den kabel som följer med Aurel-antennen är RG58 men med antenner från eBay så är det oftast den tunnare (och därmed mer dämpande) RG174 eller RG316.
 
Redigerat:
  • Gilla
fgo och 3 till
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Några prylar som jag tittar på eller redan har kommer här...

Jag tänker köpa denna för att få bättre täckning, den rekommenderas av andra:
- [länk]

Brandlarm har jag:
- [länk]
Livslängden på detta är dock rätt begränsad. De håller ca två år innan de börjar falsklarma hos mig. Gissar att det går att öppna och rengöra dem, men jag köper nya istället...

Bästa prestand/pris på termometer får du nog på denna termometer som jag har några stycken av. Gillar att det är hygrometer i den också:
- [länk]

Sedan kan du ju rapportera in din temperatur till
- http:/www.temperatur.nu
också och hjälpa till med att bygga ut det nätet.

Rörelsevakten:
- [länk]
gör dessutom att mitt system också fungerar som hemmalarm. Jag skickar meddelanden till min telefon via webben om det rörelsevakten indikerar när huset är larmat.

Magnetsensorerna:
- [länk]
använder jag till robotgräsklipparen (se om den är hemma) och till garaget (för att automatiskt stänga det om jag glömt av att göra det - dels när jag larmar på, dels när utebelysningen släcks för kvällen).

Sedan har jag lite olika varianter av Nexas inbyggda brytare för att styra garageporten, utebelysningen mm. Men framförallt har jag olika varianter av utanpåliggande brytare (Nexa och Proove, beroende på vilka som varit billigast för tillfället, det är lätt att hitta dessa på extrapris då det är regelbundna kampanjer med dessa på Classe och Kjelle) för vägguttag som styr belysning lite här och var i huset, som styr värmen på inglasningen och i kallförråden och som jag kan använda för att starta om hemmaservern om den har ställt sig i ett hörn och väntar på mekanisk omstart (Windows är ju inte riktigt stabilt alla gånger).

Och alltihop styrs av en Raspberry Pi med en RFXCOM och Domoticz. Domoticz har ju förresten en larmpanel via webben också, vilken jag har lagt upp på en gammal surfplatta för att styra larmet med. Mitt senaste projekt nu är att jag skall koppla in ett par gamla mobiltelefoner i nätet också för att använda dem som IP-kameror för övervakning av hemmet.

Jag har i olika omgångar också haft min debugporten på min IVT-panna och på min robotklippare inklopplade via WiFi-seriports-adapters, men jag har inte fått dessa att bli tillförlitliga över tid och använder dem därför inte just nu...

Ja just det, jag har några 1-wire termometrar också, samt att jag planerar för att lägga till mätning av elförbrukningen via 1-wire också.

Jag har också kopplat in Philips Hue med ytterligare några lampor i min Domoticz-server, men det kändes inte som att det var rätt väg att gå för mig. Jag har så lite belysning med E27-socklar. Jag byter nog ut detta mot IKEAs system när det kommer till våren (har de sagt), då kommer det även att dyka upp styrbara eluttag och annat i IKEAs Trådfri-serie.

Det var en kort sammanfattning på mitt system.

Funkar
http://www.clasohlson.com/se/Tempera...ometer/36-1797 för dig med RFXCOM?

Jag har 3 sådana här men får inte in dem, däremot så funkar de med Tellstick
 
Fredrik Levin skrev:
Funkar
[länk] för dig med RFXCOM?

Jag har 3 sådana här men får inte in dem, däremot så funkar de med Tellstick
Jo, jag har flera sådana som jag kör på. Tyvärr är bredbandet (AllTele/Universal) nere för tillfället så jag kommer inte åt min server för att kolla inställningarna, trots att jag har redundans via trådlöst 4G också, där fick jag för att jag inte skaffade redundans på operatören också. Kör nu på jobbabonnemanget...
 
pacman42 skrev:
Jo, jag har flera sådana som jag kör på. Tyvärr är bredbandet (AllTele/Universal) nere för tillfället så jag kommer inte åt min server för att kolla inställningarna, trots att jag har redundans via trådlöst 4G också, där fick jag för att jag inte skaffade redundans på operatören också. Kör nu på jobbabonnemanget...
Kolla gärna vid tillfälle, tyckte fler hade problem med dem i tråden här samt skulle vara bra att slippa byta ut dem.
Jag är på väg över från Tellstick till RFXCOM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.