ser rent förjävligt ut, jag hade rivit de för att inte störa mig på de där varje dag...
 
  • Gilla
OveRa och 1 till
  • Laddar…
I första hand är det ju dörren som sitter för nära toalettstolen. Även om toaletten suttit närmare väggen, hade det sett dumt ut, samt inneburit vissa problem.
Toalettstolen står ju inte så långt från väggen att det jätteilla ut. Knappt skäl för ersättning, då det knappast sänker värdet på huset. Om det är något som säker värdet, så är det dörrplaceringen, badrummets utformning. Vilket sannolikt inte är ett byggfel.
Men det finns dock toalettstolar med avloppet mer centralt placerat.
 
basseman skrev:
Byt till en kort toastol [länk]
Den har ju avloppet bakåt. Hamnar ännu längre ut.
 
  • Gilla
dan-lind
  • Laddar…
Tror bilden är missvisande
 
Jag skulle aldrig godkänna detta om bilden är rättvisande mot verkligheten. Förutom att de ser sjukt ful ut så tänker jag på placeringen av toarullehållaren. Den kommer hamna bakom ryggen på en typ, kasnke går bra att böja sig när man är ung, Men när man blir äldre och stel, eller om man råkar ut för en olycka om får problem att böja sig. Jag skulle kräva att de görs om.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Varför blir det inte godkänt ur handikappsynpunkt Mr V?
 
På sidan 7 kan man läsa om reglerna för innerdörrar.
https://www.nacka.se/globalassets/b...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Edit: Jonatan79, jag skrev att det bör inte bli godkänt, det är ju dock svårt att se på bilden hur mkt av dörren som toaletten faktiskt är i vägen för. Det kanske är innerdörren som är felplacerad i kombination med toalettstolen också.
Dock bör väl TS KA veta mer.
 
Redigerat:
På sida 11 står vad som gäller om badrum, reglerna gäller ena sidan av wc-stol, inte båda. Min bedömning blir godkänd, hade KA haft synpunkter på tillgängligheten eller ej?
 
Vi får nog skilja på handikappanpassad och tillgänglighetsanpassad.
Det finns olika nivåer på kraven. :x
 
Vi hade ett liknande problem där toan inte är rätt i sidled i förhållande till ett fönster. Skiljer ca 3cm, det för handlade vi oss till ca 10 000 för. Efter hand är det inget jag tänker på längre, men o andra sidan är det inte samma problem som du har.
 
För mig känns det som om dörren är felplacerad gentemot toaletten. Dvs att dörren skulle ha varit mer åt höger.
 
Martin_B
Det är inget som helst fel i att begära en rejäl kompensation eller allra helst att felet åtgärdas.

Inga konsumenter tjänar på att det blir lättare för entreprenörer, byggare och andra företag att komma undan lätt.

Ju striktare det blir med att byggföretag får åtgärda fel oavsett kostnad för de, desto noggrannare kommer de att bygga i framtiden.

Hur hade det blivit om vi inte hade haft konsumentköplagen bland annat, här i Sverige? Ingen ARN, ingen konsumentrådgivning, inga lagar och regler. Det hade ju blivit rena vilda västern och det är vi konsumenter som hade förlorat på det.

Tycker det slarvas alldeles för mycket idag. Och värre blir det för var dag känns det som. Låt företagen bli tvungna att åtgärda problem som detta, så kommer de garanterat bli försiktigare i framtiden när de tyder ritningar.
Bygger de rätt, men det visar sig att det är fel på ritningen? Lägg kostnaden på arkitekten! Och så vidare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.