Det senaste året har jag intresserat mig allt mer för att investera i ett hemlarm och mitt val har nu fallit på ett Visonic Powermaster. Då jag tycker att det varit svårt att hitta information om hur andra upplever detta system samt vad det är kapabelt till så tänkte jag dela med mig lite av mina erfarenheten och tankar kring mitt val.

Min kravspecifikation är något subjektiv men ungefär så här har jag tänkt;
  • Budgeten har varit 16000:-.
  • Låg månadskostnad (dvs. inget hyrlarm/prenumerationslarm).
  • Hybridlarm med fokus på trådlösa detektorer och möjlighet att koppla in några strategiskt placerade trådbundna detektorer.
  • Snygga, slimmade detektorer som smälter in bra. Larmet skall inte synas så mycket i vardagen.
  • Brett utbud av trådlösa detektorer, exempelvis så är akustisk glaskrossensor och läckagedetektor två av mina krav.
  • Uppkoppling till larmcentral. Larmcentralen skall kunna ta emot bilder från larmet också för att exempelvis verifiera en brand.
  • App med pushnotiser för händelser (tillkoppling, frånkoppling), utlösta larm samt felmeddelanden (så som batteribyten).
  • GSM/GPRS samt uppkoppling via bredband.

För att säkerställa så att jag får ett larmsystem som är rätt konfigurerat ville jag att detta skulle göras av leverantören men då jag har ett stort intresse för teknik så är det ett krav att jag själv skulle få tillgång till installatörsläget. Jag har en tanke om att jag i framtiden själv vill kunna anpassa larmet efter mina behov allt eftersom de förändras och tillverkaren släpper ny funktionalitet. Ytterligare ett krav var att jag skulle kunna montera larmet själv samt flytta på detektorer vid framtida renoveringar.

Innan jag valde Visonic så tittade jag på bland annat Verisure, Sector Alarm, Securitas alarm, We be home, Risco Agility 3, Alert Alarm, DSC Neo, Paradox, Ksenia och SPC. Många av dessa är riktigt bra larm men samtliga föll på någon av punkterna i min kravspecifikation. Utöver att Visonics Powermaster uppfyller min kravspecifikation så upplever jag att den trådlösa kommunikationen känns väldigt tillförlitlig och mjukvaran i centralenheten är stabil.

Några saker som jag upplever som nackdelar är att det inte finns någon inbyggd webbserver i centralenheten. Mycket är beroende av att larmet är uppkopplat till en sk. PowerManage via exempelvis en larmcentral. Bland annat så måste all kommunikation mellan appen och centralenheten ske via en PowerManage. Det finns inte heller något inbyggt webbgränssnitt för att konfigurera larmets alla funktioner. För båda dessa behov finns det i mitt tycke betydligt bättre lösningar så som exempelvis SPC som har en inbyggd webbserver för konfiguration och kommunikation med appen samt en gratis DNS-tjänst för att appen skall hitta till rätt centralenhet. Jag har dock inte sett detta som ett stort problem då jag har mitt larm kopplat till larmcentral med en PowerManage. Jag tror också att Visonic nu mer tillhandahåller uppkoppling till en Powermanage gratis till alla som inte har sitt Powermanager kopplat till en larmcentral (http://visonic.tycomonitor.com / Källa)

Vad jag har förstått så är även konfigurationsmöjligheterna något begränsade i jämförelse med mer avancerade larm så som DSC Neo och SPC. Räkna exempelvis inte med att kunna konfigurera larmet så att "om det rör sig på undervåningen när larmet är tillkopplat i hemmaläge - sätt på sirenerna men vänta 120 sekunder med att skicka ett larm till larmcentralen" eller andra liknande avancerade konfigurationer. Som ett vanligt hemmalarm så fyller Powermaster dock mina behov på ett mycket bra sätt och skall jag hitta något att klaga på så är det bara små saker som jag önskar vore möjliga. Exempelvis hade det varit bra om det gick att programera olika sirenvolymer beroende på tillkopplingsläge eller vilken typ av larm som utlöser. Jag hade velat ha låg sirenvolym om larmet utlöser i hemmaläge men hög sirenvolym om larmet utlöser i bortaläge. Ett annat exempel som jag skulle vilja konfigurera är att tillkopplingsläge hemma alltid tillkopplades utan ingångsfördröjning. Det är något som är möjligt att välja manuellt vid varje tillkoppling men att kunna automatisera det hade varit smidigt.

Så som i de flesta andra larmsystem så håller bilderna från kameran dåligt kvalité och har låg upplösning. Syftet med kameran skall nog inte ses som en möjlighet att kunna identifiera en inkräktare utan snarare som en möjlighet att avgöra huruvida en person befinner sig i bostaden eller om det faktiskt brinner på riktigt om brandlarmet utlöser. Jag kommer att komplettera larmet med riktiga IP-kameror för att kunna hålla bättre koll på bostaden.

Först funderade jag på att beställa från England för att komma ner lite i pris men då jag till slut landade i att jag ville ha larmet färdigkonfigurerat samt ha möjlighet till support så valde jag att beställa det från Protexus. Jag har fått ett mycket bra bemötande och support från Jonas som varit helt fantastiskt hjälpsam och kan verkligen rekommendera dem som leverantör!

Några framtida projekt återstår. Bland annat så skall jag bygga ett eget fuktband till läckagedetektorn och sedan är ett stort önskemål att installera ett hemautomationssystem som skall kopplas ihop med larmet. Om någon är intresserad av hur dessa projekt fortlöper så återkommer jag gärna med det :)

Till sist vill jag passa på att tacka alla som svarat på mina frågor i diverse trådar. Ett särskilt tack riktar jag till RilleRock, DMOL, Mexitegel, barfotalasse & neeej som varit fantastiskt behjälpliga att guida mig i den djungel som det innebär att sätta sig in i området!
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Hur fungerar uppkoppling till larmcentral utan månadskostnad? Finns det avtal där man tar betalt per insats? I teorin borde man ju kunna kolla på bilderna själv och sen ringa polisen eller brandkåren. Men polisen är väl nedmonterad så man har väl inte mycket för att ringa dit, om man kommer fram. Brand borde väl funka men jag vet inte man reagerar om man ringer 112 och säger att det brinner hemma enligt vad man sett på kamerabilder och fjärrövervakade brandvarnare. Funkar detta?
 
Redigerat:
Jag har kopplat mitt till Falck och det kostar 80:- per månad. Då ingår allt utom utryckningar (även nyckelförvaring) och om de måste rycka ut så kostar det 1500:-. Är det ett äkta larm så får jag dock tillbaka de pengarna på min hemförsäkring. Du avgör själv i vilka fall de ska åka och inte genom att fylla i ett formulär om hur du önskar att de ska agera i olika situationer. Om de kan verifiera en brand via bilderna från kameran så ska de kunna påkalla räddningstjänst direkt. Mitt syfte med att ha larmet kopplat till Falck är att jag vill att någon ska ha koll på mitt hem när jag själv inte har möjlighet att ha det. Jag tycker definitivt att det är värt den månadskostnaden.
 
Blaxtar tack för en bra recension på larmet det har saknats här på forumet bra initiativ. Har själv varit inne på Visonic powermaster 33, men det lutar mer nu åt en DSC Powerseries Neo vill har flera enheter trådade än trådlöst. Var inne på SPC Siemens larm men de offerter som jag har fått från företag har varit väldigt höga (allt från 37 till 49 tusen) så har jag omprioriterat.
I princip är mina krav som dina så det vore intressant om du kunde uppdatera när du har använt larmet ett tag.
 
Matrisen10 skrev:
Blaxtar tack för en bra recension på larmet det har saknats här på forumet bra initiativ. Har själv varit inne på Visonic powermaster 33, men det lutar mer nu åt en DSC Powerseries Neo vill har flera enheter trådade än trådlöst. Var inne på SPC Siemens larm men de offerter som jag har fått från företag har varit väldigt höga (allt från 37 till 49 tusen) så har jag omprioriterat.
I princip är mina krav som dina så det vore intressant om du kunde uppdatera när du har använt larmet ett tag.
Tack för feedbacken på mitt inlägg! Om ditt fokus ligger på trådbundet så är Powermaster definitivt fel val, den har få trådbundna ingångar och ingen möjlighet att ställa in vad för typ av detektorer som är inkopplade på de trådbundna ingångarna. Jag tittade också en del på SPC och det finns att beställa relativt prisvärt på många sidor om du kan tänka dig att göra konfigurationen helt själv. Jag gillade även hur Paradox och Ksenia var uppbyggda så de kan nog vara värda att titta närmare på, tror att de ligger prismässigt lite bättre än SPC också då deras inriktning inte bara är mot företagsmarknaden utan även mot privatpersoner. Är det något annat du vill veta så fråga gärna :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Matrisen10
  • Laddar…
A
Håller på att tittar på larm med ungefär samma krav som du (Har egentligen landat att det står mellan Paradox och DSC Neo). Har några frågor.

Hur upplever du appen till larmet?
Vad var det som gjorde att DSC Neo föll bort?

Har Falck bekräftat att dom kontaktar räddningstjänsten om dom kan verifiera rök på bilderna, och skickar larmet med bilder från alla kameradetektorer vid utlöst brandlarm?

Ingår simkortet från Falck eller har du fått skaffat ett eget?
 
Redigerat:
kodrod skrev:
Håller på att tittar på larm med ungefär samma krav som du (Har egentligen landat att det står mellan Paradox och DSC Neo). Har några frågor.

Hur upplever du appen till larmet?
Vad var det som gjorde att DSC Neo föll bort?

Har Falck bekräftat att dom kontaktar räddningstjänsten om dom kan verifiera rök på bilderna, och skickar larmet med bilder från alla kameradetektorer vid utlöst brandlarm?

Ingår simkortet från Falck eller har du fått skaffat ett eget?
Appen till larmet är helt okej, tar några sekunder för den att ansluta till PowerManage men inget som stör mig. De filmerna som finns om den på Youtube stämmer bra överens med vad som är möjligt att göra med den. Rekommenderar dig att titta på de om du inte redan gjort det, https://www.youtube.com/user/MarcomVisonic.

DSC Neo för bort pga. av att jag inte lyckades hitta någon leverantör som ville programmera larmet men överlåta installatörskoder och monteringen till mig. Dessutom är det något dyrare än PowerMaster så det har spräckt budgeten. I övrigt så har PowerMaster en helt nyutvecklad trådlös graskrossensor som inte finns till Neo än + att den trådlösa MAPen enligt mig är rejält mycket snyggare till PowerMaster :)

Jag har fått följande svar skriftliga från Falck gällande min fråga om de kontaktar räddningstjänsten
Om våra operatörer identifierar brand via bilderna som kommer in (förutsatt att det finns en kamera vid en Rökdetektor) så har de befogenhet att ringa 112 omedelbart.

SIM-kortet levererades från Protexus tillsammans med larmet. Jag ville ha ett Telematik kontaktkort och de enda som kan leverera detta verkar vara Telenor så jag kör på det. Det används i praktiken inte om du har IP-modul, enbart vid larm som de skickas SMS i mitt fall, men det är konfigurerbart. Skall du ha mycket rapporter via SMS så kanske ett kort med fria SMS är att föredra.
 
  • Gilla
Matrisen10
  • Laddar…
RilleRock
Blaxtar skrev:
tror att de ligger prismässigt lite bättre än SPC också då deras inriktning inte bara är mot företagsmarknaden utan även mot privatpersoner.
De var de inte när jag jämförde för 1 år sen med paket av liknande produkter.
 
D
RilleRock skrev:
De var de inte när jag jämförde för 1 år sen med paket av liknande produkter.
Köper alla mina Paradox via Ebay från EU-säljare. Det är i princip dubbelt så dyrt att köpa privat från svenska återförsäljare. Det finns inga regionskodningar heller på prylarna så det är inga problem.
 
RilleRock
DMOL skrev:
Köper alla mina Paradox via Ebay från EU-säljare. Det är i princip dubbelt så dyrt att köpa privat från svenska återförsäljare. Det finns inga regionskodningar heller på prylarna så det är inga problem.
Utgick inte som privatperson när jag gjorde min jämförelse utan med svenska grosspriser.
Men det är ju bra och öppnar upp för lite fler fabrikat.
 
RilleRock skrev:
De var de inte när jag jämförde för 1 år sen med paket av liknande produkter.
Även jag har gjort jämförelsen i egenskap av privatperson så det skiljer sig säkert om en har möjlighet att köpa till grossistpris.
 
Jag sitter just nu och funderar på att plocka ihop ett larm med en Visonic powermaster 33 som bas. Så Blaxar hur har det gått med larmet, är du nöjd med huvudenheten och alla tillbehör?
Funderar även på att koppla till Falck, verkar dom bra att ha att göra med?

Slänger in en fråga till om någon vet svaret. Om man har kopplat sitt larm till en larmcentral vad behöver man göra om man ska flytta på någon sensor eller om man ska in i menyerna och pilla med inställningarna. Måste man ringa till larmcentralen varje gång eller kan man bara koppla ifrån i menyerna utan att det triggas ett larm hos larmcentralen?
 
K Knallhatt skrev:
Jag sitter just nu och funderar på att plocka ihop ett larm med en Visonic powermaster 33 som bas. Så Blaxar hur har det gått med larmet, är du nöjd med huvudenheten och alla tillbehör?
Funderar även på att koppla till Falck, verkar dom bra att ha att göra med?

Slänger in en fråga till om någon vet svaret. Om man har kopplat sitt larm till en larmcentral vad behöver man göra om man ska flytta på någon sensor eller om man ska in i menyerna och pilla med inställningarna. Måste man ringa till larmcentralen varje gång eller kan man bara koppla ifrån i menyerna utan att det triggas ett larm hos larmcentralen?
Jag är i det stora hela nöjd. Som jag skrev i min recension så känns det som ett ganska traditionellt, enkelt larm men det fungerar mycket bra för mina behov. Falck har varit toppen att ha att göra med, har dragit igång larmet av misstag när det varit nytt några gånger och de har hört av sig som förväntat. Inga sura miner att det är falsklarm.

Om du skall flytta på någon sensor så sätter du larmet i serviceläge, flyttar sensorn och går sedan ur serviceläge. Enkelt när du väl lärt dig larmet och du behöver inte ringa larmcentralen. Du kan pilla i menyerna (nästan) hur mycket du vill utan att larmcentralen bryr sig. Skall du pilla mycket med både menyer och sensorer för att trimma in larmet kan du ringa larmcentralen och be dem sätta ditt larm i serviceläge på deras sida. Då kan du testa och larma utan att de vidtar några åtgärder.
 
@Blaxtar hur gick det med de framtida projekten. Främst intresserad av ihopkoppling med hemautomation?

Jag velar lite kring larmsystem men just för tillfället lutar det åt någon powermaster (10, 360R, eller möjligen 33). Lockas kanske främst av 360R för att den verkar ha det stöd jag vill ha för att styra hemautomation, dock har jag inte sett några bra beskrivningar på vad som är möjligt och hur smidig konfigurationen är. Ett annat alternativ är att lyckas koppla ihop larmet med ett separat system för hemautomation, såg något projekt om det angående vanderbilt SPC via linux. Kul projekt men jag är inte jättesugen på att behöva ha en dator igång 24/7 för att detta ska fungera.

Hur har du och ni andra gjort?
 
Kul att tråden kring Powermaster-33 väcks till liv igen. Jag har köpt mitt larm några år innan trådskaparen och hade även liknande kravspec. Jag har nu haft mitt PM-33 sen dess och det har rullat på utan några större problem. Tanken från början var att jag på något sätt skulle integrera larmet med hemautomation som jag också är intresserad av, men den tanken har jag släppt och det är av den anledningen att jag inte vill blanda husets larm med den enorma lekstugan som hemautomation innebär. Vi har z-wave, hue, google home, trådfri, sonos, yale doorman, ja ni fattar. Ingen i familjen fattar hur saker och ting fungerar, men larmet tuffar på ;)

Tips: Jag har flera stycken trådlösa sensorer för dörrar och fönster, den smala varianten som heter MC-302 PG2. En sådan har strulat för mig, så den har kasserats. Jag tycker överlag att dessa är så små så att de blir lite "sköra" att handskas med. Det har kommit en ny sensor nyligen som heter MC-303 PG2, som är lite större men i gengäld mer robust och framförallt med större batteri som ska räcka upp till 6 år. Så dessa rekommenderar jag istället.
MC_303_PG2_102_78_New.jpg

Och om man ändå vill pilla med hemautomation, så har jag denna länk att tipsa om: https://community.home-assistant.io/t/visonic-powermax-and-powermaster-component/55949
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.