D,ET går även att borra och injektera sprickorna för att på så sätt täta. Det är däremot ett ganska dyrt alternativ.
 
F
Då ska jag försöka lära mig mer om gjutasfalt.
Kan det förresten vara samma sak som "kallasfalt" som någon granne nämnde i förbifarten?
Behöver jag ha altanen övertäckt mot ev. regn långt i förväg eller räcker det att den är yttorr. - dvs kan asfalten "andas"?

Tack för alla tips
 
Nej, kallasfalt och gjutasfalt är inte samma. Kallasfalt är typ som tjära som stelnar (mer eller mindre) efter ett tag. Gjutasfalt blir som en asfaltsväg typ och innehåller sand/grus.
 
Jag skulle rollat med bitumen, 2-3 lager. Föratt hålla en längre period typ 15 år. Det blir mest hållbart.
 
Gjutasfalt brukar innehålla mycket bitumen.
 
Eld skrev:
Gjutasfalt brukar innehålla mycket bitumen.
Jo, men man måste gjuta ett tjock lager. Bitumen rullar du som tättskikt. Det blir inte så tjock.
 
Det är det tjocka skiktet som gör att det håller minst 50 år.
 
Jag skulle personligen inte sätta gjutasfalt.

En av fördelarna med asfalt är att det tål att det finns fukt i betongen vid monteringen så länge länge ytan är torr vid monteringen. Den gamla typen av papptätning och kallasfalt fungerade många gånger 20-30 år. Dagens "papp" är mycket bättre. Jag skulle kontakta några takläggare för att få offert på att få en helsvetsad beläggning på garagetaket/altanen.

Det som "sliter" på papp är i första hand solen med dess UV-strålning och under ett trädäck blir det inte så mycket av det. Den dagen det är dags att byta trall så kontrollerar man pappen och eventuellt stryker på förstärkningslager.

Onödigt att krångla till det för mycket.

Vill du att dina barnbarn ska kunna använda taket så kan du satsa på samma beläggning som används på tunga konstruktioner, som svetsas/värms fast på taket också. Ännu tjockare material.

frasen_36 skrev:
Då ska jag försöka lära mig mer om gjutasfalt.
Kan det förresten vara samma sak som "kallasfalt" som någon granne nämnde i förbifarten?
Behöver jag ha altanen övertäckt mot ev. regn långt i förväg eller räcker det att den är yttorr. - dvs kan asfalten "andas"?

Tack för alla tips
 
Broduk och gjutasfalt på det så behöver du inte oroa dig på 50 år.
 
F
Jag vet inte om jag varit otydlig. Detta är INTE ett traditionellt tak, utan en gjuten altanplatta som vi går på och hanterar utemöbler på. Under den plattan ligger en del av vår källare där det nu läcker in pga mickrospringor i betongen. Eftersom jag inte vet hur mycket marginal den gamla bärande konstruktionen har vågar jag inte satsa på något tjockt lager som ökar totalvikten mer än nödvändigt. Om jag förstått rätt så faller därmed Kallasfalt bort.
Jag uppfattar det som om det är Gjutasfalt som ligger bäst till.
Med eventuellt ett tätskikt av Bitumen? (Över eller under Gjutasfalten?)
Har jag uppfattat någolunda rätt?
 
Ta kontakt med en firma som lägger platta tak, helsvetsat. Kostar 300-500 :-/kvm. Lägg på trätrall, klart.
 
Jag hade samma problem när jag köpte huset för 6 år sedan. Det droppade i källaren under altantaket. En firma kom och lade ett tätskikt typ badrum på det med uppvik mot huset (Schönox tror jag) och utomhusklinkers på det. En plåtkant runtom med droppnäsa. Blev kanonbra och snustorr i källaren under! Vi var noga med att inte bryta tätskikt någonstans. Stolparna för räcket fästes på utsidan av källaren under.

Altan med tätskikt och utomhusklinkers, plåtkant med droppnäsa och räcke utanför källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade samma problem när jag köpte huset för 6 år sedan. Det droppade i källaren under altantaket. En firma kom och lade ett tätskikt typ badrum på det med uppvik mot huset (Schönox tror jag) och utomhusklinkers på det. En plåtkant runtom med droppnäsa. Blev kanonbra och snustorr i källaren under! Vi var noga med att inte bryta tätskikt någonstans. Stolparna för räcket fästes på utsidan av källaren under.

[bild]
Utmärkt lösning om man vill ha klinker eller måste ha låg bygghöjd.
 
F
Är gjutasfalt diffusionsöppet?
Dvs kan kan betongen andas ut så inte fukten blir innestängd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.