78 öre kw har jag + nätavgift, räkna en krona per kw kanske.

Vid + 3 grader igår och fjärr inställd på kurva 0.7 och alla termostater i boende plan på max och börtemp på 20 låg jag på ca 4 kw :( med luftvärmepump inte ens 1 kw typ. Så för mig är luftvärmepump tveklöst billigare. Håller 22 grader inne me luftis å 20 med fjärr en å luftis är billigare. 60 öre + nätavgift
 
Och plussa på anslutningsavgiften, fasta avgiften, och ev konverteringskostnad till vattenburen värme, Men bekvämt! Men skulle aldrig i livet, dyrt och fast...
 
Var redan i huset när jag köpte det, min luftvärmepump blir lagad på onsdag och då kan ja pusta ut igen. Fjärrvärme är dyrt ja, å då man bor ensam i huset med 2 barn på halvtid så måste man va ekonomisk.
 
Är det en Danfoss ECL comfort 110 du har?
 
Japp det är det, kom å tänka på en sak har ju en hel del kallras från fönster å dörrar, kallraset når nog termostaterna och lurar dem och i sin tur leder till den höga förbrukning jag har med fjärren, polare med liknande hus å treglas ligger på halva förbrukningen typ
 
Redigerat:
Alva10 skrev:
Japp det är det, kom å tänka på en sak har ju en hel del kallras från fönster å dörrar, kallraset når nog termostaterna och lurar dem och i sin tur leder till den höga förbrukning jag har med fjärren, polare med liknande hus å treglas ligger på halva förbrukningen typ
Det ser du ju lätt på innetemperaturen. Om du inte mäter tempen mitt i kallraset så lurar du ju inte termometern. Eftersom värmen från radiatorerna måste ta vägen någonstans, så kan du inte "lura" termostaterna på annat sätt än att temperaturen i rummet blir högre.

Om det inte sker, så är det helt enkelt så att dina rutor isolerar så mycket sämre att huset drar mer värme (finns säkert andra värmetjuvar också). Men det är egentligen en annan fråga som inte har med "lurade" termostater att göra.
 
Kallraset faller ned på elementet och termostaten öppnar, precis som det skall vara, stryp dessa så det är inställda på 18gr, då öppnar de om luftvärmepumpen inte orkar/går sönder, eller dit luften ej når..
 
Alva10 skrev:
Japp det är det, kom å tänka på en sak har ju en hel del kallras från fönster å dörrar, kallraset når nog termostaterna och lurar dem och i sin tur leder till den höga förbrukning jag har med fjärren, polare med liknande hus å treglas ligger på halva förbrukningen typ
Ok, det du kan göra är att ställa in så lågt värde som möjligt här:

Termostat med display visar rumstemperaturinställning och framledningstemperatur maxvärde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


-9,9 är det lägsta.
Säg då att du har 22 grader inne och och fjärrvärmen är inställd på 20.
Då kommer framledningstemperaturen att sänkas enligt:
2 (som är skillnaden mellan inne och inställt) x 9,9 x 0,9 (din kurva) = 17,82 graders sänkning.
Det är nog den bästa sänkningen du kan få med innegivare.
Annars får du lura din ECL som någon annan skrev. Att så fort du har över en viss temperatur inne så får du lura din ECL att det är 20 grader ute och då går den i standby.
 
Jo men då iskallt i alla rum där inte luftvärmepumpen kommer åt, och blir det kallt ute måste kurvan ställas om, klart bättre att strypa termostatventilerna, och ställ dessa på 17-18gr, då stänger dessa element och flödet upphör, alltså noll förbrukning...
 
Ska nog ta och byta termostaterna till sommaren, för all text är typ borta på de flesta å vet inte hur mycket ja bör dra tillbaka dem för att de ska ligga på 17-18 grader.
 
Alla termostater bytta så nu har injusterings av fjärrvärmen börjat. Luftvärmepumpen byttes förra vintern men har precis lämnat igen den då den va mycket fel på.

Just nu kurva 0.8 förskjutning +1 termostater bortplockade och flödet ställt på max i alla rum. Bör temp 20 och alla rum utom 3st håller 20 grader nu ,dom är varmare håller runt 21 där. Har för tillfället ingen flödestaxa men man vill ju vara en god kund och ha kall retur vatten.

Ska jag börja strypa alla element lite utan termostater eller ska jag sätta tillbaka termostaterna och ställa dem på läge 3 som är 20 grader?
 
A Alva10 skrev:
Ska jag börja strypa alla element lite utan termostater eller ska jag sätta tillbaka termostaterna och ställa dem på läge 3 som är 20 grader?
Sätt tillbaka termostaterna så är det klart. Flödesjusteringen behövs bara när systemet ändrar temperatur, man har flera olika lägenheter (rättviseskäl) eller dylikt.
 
Så fasta instrypningar ger inget på ett enfamiljs hus menar du? Som det är nu med fullt öppna är elementen typ lika varma upptill som nertill. Stryper jag dem säg till 5 av 8 blir de ljumma. Är inte det bättre både för ekonomin och för fjärrvärmevärket?

Eller sker samma sak om ja sätter tillbaka termostaterna å har flödet på max men ställer ner dem att hålla 20 grader.
 
Om du börjar strypa flödet till elementen med termostaterna så kommer centrala reglersystemet att känna av att returtemperaturen på radiatorkretsen sjunker genom att behöva brassa på mer värme för att hålla inställd rumstemperatur, detta genom att framledningstemperaturen automatiskt sjunker när returtempen sjunker.

I slutändan så kommer avgiven fjärrvärmeenergin vara samma, q1*(t1:1-t2:1)=q2*(t1:2-t2:2), högt flöde & lågt deltaT eller lågt flöde & högt deltaT.

Däremot så kommer din totala energiförbrukning att minska om du har termostater på elementen och dom är ställda på din rumstemperatur, anledningen är att när det finns externa energikällor (tex människor) i rummet så stryper termostaten ner flödet innan den centrala temperaturgivaren eventuellt känner någon temperaturhöjning, du får alltså en jämnare temperatur i varje rum när det sitter termostater på elementen.
 
A Alva10 skrev:
Eller sker samma sak om ja sätter tillbaka termostaterna å har flödet på max men ställer ner dem att hålla 20 grader.
Ja. Strypningen är bara en ventil som du ställer i ett visst läge. Termostaten är en ventil som ställs in efter temperaturen. Vid en viss stabil värme på radiatorn så behöver ventilen stå i ett visst läge. Om det läget är en strypning, eller en termostat gör ingen skillnad. Skillnaden är att om temperaturen i rummet ändras, så man behöver en annan effekt från radiatorn, så kompenserar termostaten för det.

Nu kompliceras det av att framledningstemperaturen regleras av fjärrvärmesystemet; så dina termostater behövs egentligen inte. Men det är ändå smidigast att justera med termostaterna eftersom du då får lite extra driftsäkerhet i systemet. De kan kompensera för skillnader i hur ditt hus uppför sig vid olika väderlek och det faktum att du bara läser temperaturen till fjärrvärmeregulatorn på ett ställe i huset.

Iom att vissa radiatorer behöver strypas olika mycket så kommer de ändå inte att vara jämnvarma. De behöver strypas och var det görs är egalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.